• Sinnah

Ultraljud inför anställningsintervju

Jag är i vecka 15+1 och var på anställningsintervju förra veckan. Sa inget om min graviditet, det ska man ju inte bli diskriminerad för men jag tror inte det funkar så i verkligheten. Känner dock att jag vill berätta hur det är i steg två - om jag går vidare. Men tyckte det var onödigt att säga något i första skedet och bli bortvald redan då.

Har fått tid för ultraljud nu ikväll. Innan jag berättar vill jag själv vara säker på att att allt är som det ska inne i magen. Och visst, även om det ser bra ut idag så kan ju vad som helst hända senare. Men det vore tråkigt om jag sa att jag är gravid och sedan visar det sig på RUL i januari att det inte alls var någon bebis där inne. Då har jag ju verkligen sumpat denna jobbchans! 

Kan tilläggas också att jag idag pendlar till jobbet (10 mil enkelresa) och ett jobb närmre hemmet skulle ju underlätta massor, särskilt när man har barn sen! Och jobbet verkar vara ett drömjobb, vill verkligen ha det. Vi är tre som det står emellan...

Tycker ni jag resonerar rätt, hur skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Ultraljud inför anställningsintervju
  • MrsHW

Kan ju lika gärna ha varit så att du inte vet om din grav. än. (Om de nu skulle ifrågasätta varför du inte sagt något innan..)
    Egentligen borde det inte spela någon roll om du inte säger något eftersom att som du skrev, är det emot lagen att diskriminera för en sådan sak...

Men det är lite en samvetsfråga men dock är man sig själv närmst... 

longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • Sinnah

Marajjah K: Ja det är verkligen en samvetsfråga och jag vill nog vara ärlig. Tror det lönar sig i längden. Om jag inte säger något och får jobbet blir de antagligen inte så glada när den lilla hemligheten kommer fram. Det är dessutom ett litet företag (5 anställda) så att de anställer en till nu är ju verkligen en kostnad för dem. Förhoppningsvis (i mina drömmar) tycker de jag är så bra att det är värt att jag först jobbar 4-5 månader och sedan får en vikare... Hmm, låter ju dock inte så troligt.

• Sinnah

Lena: Det är frestande men skulle kännas sååå fel. Och tror inte jag blir så poppis när det väl kommer fram. Om jag får jobbet så kommer jag börja i vecka 24 cirka... och då lär det ju synas!

• MrsHW
    Sinnah skrev 2011-12-12 15:50:44 följande:
    Marajjah K: Ja det är verkligen en samvetsfråga och jag vill nog vara ärlig. Tror det lönar sig i längden. Om jag inte säger något och får jobbet blir de antagligen inte så glada när den lilla hemligheten kommer fram. Det är dessutom ett litet företag (5 anställda) så att de anställer en till nu är ju verkligen en kostnad för dem. Förhoppningsvis (i mina drömmar) tycker de jag är så bra att det är värt att jag först jobbar 4-5 månader och sedan får en vikare... Hmm, låter ju dock inte så troligt.
    JO de e klart.. Det spelar ju stor roll va det är för jobb.
    longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • Lena
    Sinnah skrev 2011-12-12 15:57:06 följande:
    Lena: Det är frestande men skulle kännas sååå fel. Och tror inte jag blir så poppis när det väl kommer fram. Om jag får jobbet så kommer jag börja i vecka 24 cirka... och då lär det ju synas!
    Och tyckte de sen illa om det så är det deras problem. Jag har ingen skyldighet att berätta och jag har inte ljugit
  • Sinnah

Nu ringde de och erbjöd mig jobbet... Jag sa att jag var mycket intresserad men ville tänka lite ang lön mm. Ringde upp en stund senare och berättade om bebisen i magen. Sa att jag ville vara ärlig och berätta innan några papper skrevs på. Kändes som de tyckte det vara bra att jag berättade. Får se hur det går nu. Ska höras i morgon igen.

• Le petite moi

Jag gick in i v.16 igår, har ej berättat på jobbet pga att det är ett nytt jobb. Sedan finns det två tjejer på samma arbetsplats som också är gravida och ska ha ungefär samtidigt som mig, känns lite jobbigt just därför att berätta. Vet att det inte kommer att uppskattas...

• Le petite moi
    Sinnah skrev 2011-12-19 16:19:39 följande:
    Nu ringde de och erbjöd mig jobbet... Jag sa att jag var mycket intresserad men ville tänka lite ang lön mm. Ringde upp en stund senare och berättade om bebisen i magen. Sa att jag ville vara ärlig och berätta innan några papper skrevs på. Kändes som de tyckte det vara bra att jag berättade. Får se hur det går nu. Ska höras i morgon igen.

Hoppas verkligen att dom ger dig jobbet. Lycka till!!
  • Sinnah

Inga problem alls! Min blivande chef tog det bättre än vad jag någonsin vågat drömma om. Han sa att alla de hade tagit in på intervju var i tjejer i min ålder och att det är ju naturligt att man får barn då. Och han sa att vi får se det positivt, att nu vet de om det och kan planera efter det. Han ser långsiktigt på min anställning och jag kommer ju inte att vara gravid och föda barn resten av livet :) Och vem vet kanske går det så bra för företaget att min ersättare kan vara kvar efter vikariatet. Detta tycker jag tyder på en arbetsplats med en sund och helt fantastisk personalpolitik och att man vinner på att spela med öppna kort! Nu är jag på väg dit för att signa!

Svar på tråden Ultraljud inför anställningsintervju