• Anonym

Torkat renkött - ni lever väl än?

Ni som ätit torkat renkött under graviditeten, alltså kött som INTE frysts ner i  dagar innan, lever väl än? Friska barn?
    Är så grymt sugen på torkat renkött  och jag är inte den som håller på att läsa allt man ska och inte ska äta under graviditeten men ibland kan man ju ändå fråga :P 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-12 17:26
    i 3 dagar*
  • Svar på tråden Torkat renkött - ni lever väl än?
  • mikroE

Ja, kvinnan överlever förstås men man kan få missfall av toxoplasmos som är orsaken man inte ska äta ofryst torkat kött. Risken är liten men den bedöms vara stor nog att man varnar om den. Jag har inte följt alla råd exakt men jag skulle inte äta torrkött utan frysning om jag vet att det inte är fryst. 

• Anonym
    mikroE skrev 2011-12-12 17:28:34 följande:
    Ja, kvinnan överlever förstås men man kan få missfall av toxoplasmos som är orsaken man inte ska äta ofryst torkat kött. Risken är liten men den bedöms vara stor nog att man varnar om den. Jag har inte följt alla råd exakt men jag skulle inte äta torrkött utan frysning om jag vet att det inte är fryst. 
    ja, men hur stor är risken för det då? Ska man inte äta ganska stora mängder ? 
    Man kan ju få cancer av chips, men då ska man ju äta flera kilo/dag...  
  • mikroE
    Anonym skrev 2011-12-12 17:30:53 följande:
    ja, men hur stor är risken för det då? Ska man inte äta ganska stora mängder ? 
    Man kan ju få cancer av chips, men då ska man ju äta flera kilo/dag...  
    Liten men det är inte mängden som är avgörande utan om du får toxoplasmos eller inte. Får du inte toxoplasmos så är det lugnt men får du det så riskerar du att få missfall. Det är få fall varje år av denna smitta så risken är inte stor. Har du haft utekatt under ditt liv så kanske du redan haft toxoplasmos och är immun. Man kan testa detta men sjukvården brukar inte vilja göra det (besparing kanske).
  • Loriyana

Jag åt Serrano-skinka och min dotter överlevde.

Svar på tråden Torkat renkött - ni lever väl än?