Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Pallas skrev 2011-12-21 13:21:37 följande:
    Jag hade fel på Polisen/polisen och har en fråga kring det. Detta hittade jag:

"Namn
    Beträffande namn på vetenskapliga institutioner, förbund,föreningar, högskolor, intresseorganisationer, firmor, företag, tidningar och dylikt;använd den stavning de själva använder. Ett tips är att titta i Sveriges statskalender som ges ut årligen på Allmänna förlaget. Stor bokstav 1. När benämningarna har karaktären av egennamn eller har en mer bestämd syftningskrivs stor begynnelsebokstav. Skolverket, Posten, Vattenfall, Polisen"
    Jag har lärt mig att när man refererar till polisväsendet så använder man "Polisen", vilket var hur jag tolkade polisfrågan i detta quiz. Om man däremot refererar till en specifik polisman, så använder man "polisen".

Hade jag fel eller rätt? 
    Du har rätt, så därför är det konstigt att du svarade fel, eftersom det framgår tydligt att det är en polis som kommer, inte hela Polisväsendet.
  • Tonårsmamman1
    Pallas skrev 2011-12-21 17:19:02 följande:
    Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
    Nej, faktiskt inte. I detta fall så är det en polis som kom och ställde frågor. Inte hela Polisväsendet. 
Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?