• Anonym

Hur mycket äter en normal människa?

Jag har tappat kollen... Jag vet att jag någonstans borde veta och ha koll men har tappat bort det lite. Just nu äter jag:
    - frukost; yougurth, russin och hasselnötter ( vid 07.00 ca) 

Sen äter jag IBLAND något av följande till lunch; En drickyougurth, ELLER en dietshake, ELLER lite nyponsoppa. Ibland hoppar jag över lunchen

Ofta dricker jag rätt mycket kaffe under dagen och ev någon liten godisbit eller frukt. 

Sen äter jag oftast middag runt nio när jag kommer hem; exempelsvis grönsaker i ugn med bulgur, pasta med tonfisk, etc...Jag äter kanske något mindre än en normal portion..

Någonstans fattar jag att detta kanske inte är helt hälsosamt. Min mage mår inte så bra. Men jag vet inte heller vad som är hälsosamt....Någon som har en input??

• Svar på tråden Hur mycket äter en normal människa?
  • an0nym0u5

Oj! Det var inte mycket mat för en hel dag. Fast det är ju iofs ganska individuellt. Själv äter jag frukost, 2 lagade mål om dagen, kvällsmat, minst 1 mellanmål och ev en liten nattmacka. Jag väger precis så mycket jag ska och tränar ca 2-3 ggr/vecka. Men som sagt, det är ju ganska individuellt hur mycket mat man behöver. Och om man har ett fysiskt ansträngande jobb eller tränar. Mitt tips: Skippa kaffe och godis och rådgör med en dietist.

• lövet2

Normalt är att äta frukost, lunch, middag och så antingen kvällsfika eller något mellanmål på eftermiddagen (beroende på när middagen är). Mängderna hänger mycket på vad man gör under dagarna. Ju mer aktiv du är, desto mer mat behöver du. Men en tumregel är att åtminstone frukosten ska vara rejäl. Se till att få i dig lite av varje under frukosten, så blir den nog bra.
    Om magen krånglar, så kanske det hjälper att börja dagen med ett glas Proviva? Sedan kan du äta frukosten på det ...

• NadiaMi

Dra ner på kaffet och ät en 'riktig' lunch istället för snabbvarianten.
    Förslagsvis ungefär samma upplägg som middagen, men under dagen kan du lägga till lite mer 'rejäl' mat, fullkornspasta eller en större del protein.

Försök också ha med dig mellanmål om du vet att du kan känna dig hungrig under förmiddag/eftermiddag.
    Där passar t.ex. en drickyoghurt, en risifrutti eller en sådandär keso-låda med 'topping', eller en frukt någon gång om dagen för den delen.

Svar på tråden Hur mycket äter en normal människa?