• Meal

Delade känslor inför att försöka få syskon

Vi har en son på 9 månader som föddes 2 månader för tidigt. Han kom till efter många års kämpande och 4 provrörsförsök. Vi har nu sökt om syskonförsök. Det är lång väntotid så kommer inte igång förrän vår/sommar. Jag ser fram till att försöka få ett litet syskon till vår son, men samtidigt känner jag lite ångest. Jag är orolig inför hur det ska gå under en ny graviditet, om jag kommer bli lika sjuk (fick allvarlig havandeskapsförgiftning) och om jag kommer föda prematurt igen. Det var tufft att få sonen prematurt, men jag kan inte ens föreställa mig hur man ska klara det med en liten hemma som man vill vara med också. Är det någon som har erfarenhet av långt sjukhusuppehåll med nr 2 och hur ni löste detta? Min son kommer inte börja på dagis så han ska vara hemma med mig. Det är ju absolut inte säkert att det kommer bli så nästa gång, och vi vet ju inte ens om vi kommer lyckas bli gravida igen. Men jag har väldigt delade känslor när jag tänker på en ny graviditet och syskon, och känner lite ångest inför att eventuellt behöva vara borta från sonen.

• Svar på tråden Delade känslor inför att försöka få syskon
  • Meal

Tack för svar. Jag har också fått besked om att jag ska ta kontakt med sjukhuset vid ny graviditet, och att jag ska få blodförtunnande, och eventuellt blodtrycksmedicin. Jag är självklart bekymrad över att föda prematurt igen, men jag tänker också mycket på honom vi har hemma. Hur klarar man att vara mamma för en liten när man ligger på sjukhus själv och kanske sen har en liten prematur baby liggande på sjukhus. Jag har just nu mest ångest över att behöva vara borta från honom här. Förmodligen är det ju länge till vi eventuellt får ett barn till, men ändå, detta är något jag tänker på och skulle gärna vilja höra hur andra har upplevt det.

• Meal

Usch vad jobbigt det måste ha varit. Förstår hur du känner att det på ett sätt hade varit bättre om sonen fötts tidigare, även om det såklart var jättebra att han stannade så länge i magen. Det måste ha varit långa veckor. Tack för att du delade

På det sjukhuset jag låg på med sonen så får man ligga på ett familjehotell och där får både man och syskon vara med. Det vet jag för att det var andra på samma avdelning som hade det. Nackdelen är att man bor helt på andra sidan av neo. Men nu så har det ändrats en del, och vi kommer inte höra till det sjukhuset längre, så jag har ingen aning om hur det är på det andra sjukhuset. Kanske jag ska fråga dem. Har inte ens tänkt på att man inte kan få ha familjen hos sig på kvällar och nätter.

• Meal

Tack för svar. Jag tänker också att det bästa är om han blir lite äldre innan jag blir gravid igen. Det är därför jag känner mig så ambivalent. Samtidigt så vet jag att det kan ta många år att bli gravid, och fertiliteten blir ju inte bättre med åldern. Och när denr edan nu är såpass låg så vågar jag helt enkelt inte. Men jag uppskattar de tips ni har gett, och ska ta kontakt med sjukhusen för att höra om deras besöksordningar. Eftersom vi har så svårt för att få barn så ar det inte så lätt för mig att bestämma vilken tid på året vi ska ha barn. Jag hoppas att det blir så för mig också att nästa föds runt bf. Jag är glad för att jag har fått erbjudande om att få uppföljning av sjukhuset vid nästa graviditet.

Svar på tråden Delade känslor inför att försöka få syskon