SVejsan skrev 2011-12-13 12:36:25 följande:
Jag tror egentligen ni inte har några stora fuktproblem. Att karmen möglar beror troligen på att fukt rinner från kondens ner i trät. (för "tätt "badrum / inte tillräckligt med ventilation).
Värt är ju att ni ringer till ert försäkringsbolag och frågar hur ni skall fortgå...
Har ni undlåtit att laga något som ni vetat om så är det nog "försummelse" som det hamnar under.
Om du inte är fuktexpert är det ganska dumt att säga till Ts att det nog inte är någon fara, och dessutom tala om vad som är orsaken utan att ha den blekaste...
Hulabaloo skrev 2011-12-13 12:09:21 följande:
Vi köpte en bostadsrätt 2007, som sades vara i gott skick. Killen hade själv renoverat den.
Nu, för ungefär sju-åtta månader sedan hade vi besiktning av lägenheten om ansvarades av föreningen plus en besiktnigsman. Dem hittade förhöjda värden,
fukt, på en vägg i badrummet. Vi glömde helt bort det, tills jag nu för ett tag sedan kollade på kakeln. Kakeln närmast fönstret hade sprúckit lite, och öppnar man fönstret så finns det mögel på fönsterkarmen. Jag blev såklart jätteorolig för både hälsans skull och för kostnaderna.
Vad är det som gäller vid fuktskada i bostadsrätt?
Ska jag ta kontakt med föräkringsbolaget eller en fuktexpert? Eller med prata med styrelsen till föreningen först innan vi gör något annat? Hur mycket kostar sånt ungefär?
Jag antar att du menar att det var förhöjda värden på fukt
inne i väggen? Isåfall kan ju det bero på att tätskiktet under kaklet är skadat vilket gör att fukten tränger in i väggen. Om inte fukten kommer från någon anna källa. Självklart ska ni kolla upp och åtgärda detta! Hur dyrt det blir beror såklart på omfattningen och typ av skada. Men om det tränger in fukt i väggen så lär det knappast bli billigare för att ni avvaktar. Om det är som du skriver "fukt
på väggen" lång tid efter att ni t.ex. har duschat så kan ni på längre sikt behöva se över ventilationen och kanske sätta in en avfuktare som kortsiktig åtgärd.
Självklart ska ni kontakta någon som kan hjälpa er att komma tillrätta med problemen. (Speciellt om det är fukt
i väggen)
Hulabaloo skrev 2011-12-13 12:09:21 följande:
Vi köpte en bostadsrätt 2007, som sades vara i gott skick. Killen hade själv renoverat den.
Nu, för ungefär sju-åtta månader sedan hade vi besiktning av lägenheten om ansvarades av föreningen plus en besiktnigsman. Dem hittade förhöjda värden, fukt, på en vägg i badrummet. Vi glömde helt bort det, tills jag nu för ett tag sedan kollade på kakeln. Kakeln närmast fönstret hade sprúckit lite, och öppnar man fönstret så finns det mögel på fönsterkarmen. Jag blev såklart jätteorolig för både hälsans skull och för kostnaderna.
Vad är det som gäller vid fuktskada i bostadsrätt?
Ska jag ta kontakt med föräkringsbolaget eller en fuktexpert? Eller med prata med styrelsen till föreningen först innan vi gör något annat? Hur mycket kostar sånt ungefär?
Nu till problem två
Samtidigt fick vi information igår att i vårat hus har det funnits två stopp i avloppet, men turligtvis har rensluckorna i krypgrunden brustit och därigenom inga lägenheter har skadats. Så det planeras en stamspolning i huset nästa år. Vi har haft hemska problem med stopp i våran lägenhet. Vi har fixat avloppet med en såndär fem meters metallrör eller vad det nu heter. Kökets avlopp har vi öppnat och tagit ut en stor risboll därifrån, det är fixat.
Toaletten har vi också åtgärdat. Så vi har inga problem längre alltså. Vi fixade det innan vi visste om stamspolningsplanerna, under sommaren. Informationen fick vi förra veckan.
Det står också att föreningen har beställt fotografering av avloppstammar för att veta vad den verkliga orsaken är och göra eventuella åtgärder.
Vi är ju såklart oroade. Vi vet ju att vi har haft stopp, kan vi bli skyldiga till stamspolningskostnaderna om fotograferingen visar att ett av felen har varit/börjat i närheten av vår lägenhet?? Eller är det helt styrelsens ansvar??
Jag har så svårt att sova om natten nu när jag är rädd att det blir hemska kostnader i närmsta framtiden...=(
Finns det någon som vet hur det ligger till?