• Anonym

Vad är fel med öronen?!

Blir sjukt irriterad av detta. Förra veckan var jag på utlandsresa, dvs jag har flugit. Vid landningar krånglar alltid öronen på mig, är så känslig för trycket osv. Men det brukar klinga av efter hand efteråt. Landade i lördags. Igår kväll färgade jag håret här hemma, jag stod böjd länge över badkaret och sköljde ur färgen. Efteråt har jag som ett lock för öronen, speciellt högra örat. Det är inte vatten eller vax, fått öronen undersökta nämligen.

det känns som om jag pratar i en kupa, när jag gäspar, sväljer osv så "ploppar" det till i öronen. Det kluckar, knastrar etc.

Varför beter sig öronen såhär? Fler som haft det så? Så irriterande ju..    

• Svar på tråden Vad är fel med öronen?!
  • Anonym

Verkligen ingen som haft detta? Eller känner igen det? Vore verkligen tacksam över lite tips på hur man hanterar dessa besvär.... =(

• theea

Har du provat att tryckutjämna? Finns öronproppar som gör det åt dig nästa gång du flyger, bara ett litet tips. Just nu vet jag inte vad du kan göra, köra med nässpray. Vad sa doktorn du va hos och kollade då?

• Anonym
    theea skrev 2011-12-13 17:49:38 följande:
    Har du provat att tryckutjämna? Finns öronproppar som gör det åt dig nästa gång du flyger, bara ett litet tips. Just nu vet jag inte vad du kan göra, köra med nässpray. Vad sa doktorn du va hos och kollade då?
    Det sjukaste är att när jag tryckutjämnar, så "ploppar" båda öronen till, alltså tryckutjämning fungerar men sen blir det liksom ett högt brus och då "drar " jag in luften. Ungefär som om man är snorig. Vill ju inte ha det där brusiga, konstiga känslan i öronen....:(

läkaren tyckte jag skulle köra på nasonex, en slags spray. Blir jävligt trött på detta, var liksom bra efter landningen i lördags men så kom skiten efter jag stått och sköljt håret igår kväll. Stod länge böjd över badkaret. Men inget vatten i hörselgången, enligt läkaren..  
  • theea

Har kört med nasonex, har ofta problem med bihålor, vilket leder till ont i öronen. Du ska se att ditt försvinner snart, skitjobbigt jag vet, men försök att inte stressa upp dig. Bara nått som blivit efter flygningen. Kör med nasonexen, kan ju va dina bihålor som är lite svullna och ger som ett ökat tryck i örat, man har så trånga kanaler, så minsta lilla täpper ju igen.

• Anonym
    theea skrev 2011-12-13 17:57:07 följande:
    Har kört med nasonex, har ofta problem med bihålor, vilket leder till ont i öronen. Du ska se att ditt försvinner snart, skitjobbigt jag vet, men försök att inte stressa upp dig. Bara nått som blivit efter flygningen. Kör med nasonexen, kan ju va dina bihålor som är lite svullna och ger som ett ökat tryck i örat, man har så trånga kanaler, så minsta lilla täpper ju igen.

Okej, ja men det konstiga var att öronen var bra hela söndagen och måndag dag, det var ju kvällen efter min hårfärgning som detta märkliga dök upp. Iofs, det känns ungefär som om jag klivit av ett flygplan precis nu också. Alltså såhär beter sig öronen på mig efter landning när jag varit ute och rest.... 

vad tröttsamt det är. kluck-kluck-kluck. å så tryckutjämnar man och "poff" i båda öronen och sen är alla ljud extremt höga runt mig, om jag drar in, ungefär som motsatsen till att snyta sig, upphör det höga, brusiga ljudet. ......  
  • theea

Det kan ju ha varit nått som blev när du stod framåt, om det sitter i bihålorna, så blir det tryck bakåt. kanske utlöstes nått när du stod så en stund. Brutet är väl blodet du hör när allt blir ett eko, kan låta som fan. Men sprayen är bra iaf, lättar trycket. Och blir det värre så får du gå tillbaks igen. Vet även att man kan få örondroppar.

• Anonym
    theea skrev 2011-12-13 20:03:19 följande:
    Det kan ju ha varit nått som blev när du stod framåt, om det sitter i bihålorna, så blir det tryck bakåt. kanske utlöstes nått när du stod så en stund. Brutet är väl blodet du hör när allt blir ett eko, kan låta som fan. Men sprayen är bra iaf, lättar trycket. Och blir det värre så får du gå tillbaks igen. Vet även att man kan få örondroppar.

Vad för örondroppar menar du då? Har bara hört om Revaxör och det riktar sig ju till dem med vaxproppsbesvär....?
  • Anonym

Det låter som att du har vatten bakom trumhinnan. Tycker att du ska söka upp läkare och få dina öron kollade.

• Anonym

Så får jag också när jag har flugit! Det satt som längst i 2 veckor efteråt för min del, inte kul... Men en gång fick jag två plastmuggar med lite varmt vatten i att hålla för öronen, och det hjälpte faktiskt! Såg förmodligen sjukt kul ut, men det var det värt ;)

• Anonym

Men borde inte läkaren jag var hos sett om jag hade vatten bakom trumhinnan?! Hon tittade ändå rätt noga i båda öronen.

åh, fy fan, ha såhär i 2 veckor :( hur menar du att du höll plastmuggar med varmt vatten för öronen?   

Svar på tråden Vad är fel med öronen?!