Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.
Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?
Ca 5 mils avstånd.
Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?
Ca 5 mils avstånd.
boföräldern har lagen (eller snarare sagt tillämpningar av lagen) bakom sig, så enkelt är det, när det är så korta avstånd.
I den bästa av världar så...
Boendeföräldern har ingen skyldighet att göra det.
Det svaret fick jag när jag kollade. Nu gjorde jag det iaf, fast jag körde varje gång och han lämnade och det gjorde jag enkom för att annars skulla han struntat i umgänget.
Tar man det till rätten så kan det bli annorlunda, men då, när jag kollade upp det fick jag veta att praxis var att UF hämtar och lämnar samt står för kostnaden om inte sträckan är över 10 mil enkel resa och det inte var så att kostanden kunde anses bli betydande.
Om sträckan var längre än 10 mil eller kostnaden blir betydande ska BF bidra efter förmåga till KOSTNADEN för det billigaste färdsättet, själva hämtandet och lämnandet skulle UF stå för ändå.
Om det är UF som flyttar fick UF svårare att få igenom en delning men om det var BF som flyttade kunde det bli så att BF fick stå för hämtning och lämning om UF hade tur.
Men nu är detta 5-6 år sen så det kan ha ändrats.
Den är justerad
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm
I föräldrabalken står något i stil med "Boföräldern ska hjälpa till efter förmåga med reskostnaderna". Det tolkar jag som att umgängesföräldern ska vara den som egentligen betalar. Fast hur mycket är "efter förmåga"? Innebär det att köra eller betala?
Men om du hämtar, så kan du kanske säga "hämta tillbaka barnet när du vill". Så blir det automatiskt hälften var, eller?
Vi har 40 mil och här är det boföräldern, jag, som betalar SJ-biljetterna. Pappan skulle betala varannan, men tyckte då att det räcker med 1 gång/månad istället.