• Anonym (kamp om allt!)

Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.

Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?

Ca  5 mils avstånd. 

• Svar på tråden Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.
  • sextiotalist

boföräldern har lagen (eller snarare sagt tillämpningar av lagen) bakom sig, så enkelt är det, när det är så korta avstånd.
    I den bästa av världar så...

• Mamsis

Boendeföräldern har ingen skyldighet att göra det.

Det svaret fick jag när jag kollade. Nu gjorde jag det iaf, fast jag körde varje gång och han lämnade och det gjorde jag enkom för att annars skulla han struntat i umgänget.

Tar man det till rätten så kan det bli annorlunda, men då, när jag kollade upp det fick jag veta att praxis var att UF hämtar och lämnar samt står för kostnaden om inte sträckan är över 10 mil enkel resa och det inte var så att kostanden kunde anses bli betydande.

Om sträckan var längre än 10 mil eller kostnaden blir betydande ska BF bidra efter förmåga till KOSTNADEN för det billigaste färdsättet, själva hämtandet och lämnandet skulle UF stå för ändå.

Om det är UF som flyttar fick UF svårare att få igenom en delning men om det var BF som flyttade kunde det bli så att BF fick stå för hämtning och lämning om UF hade tur.
    Men nu är detta 5-6 år sen så det kan ha ändrats.

• Anonym (kamp om allt!)
    15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.    En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).
  • Mamsis
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 12:54:29 följande:

Den är justerad

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Nu läste jag lite snabbt, men det är KOSTNADEN som boföräldern efter förmåga ska dela. Men ajg kan ha missat eftersom jag läste så snabbt.  
  • twomore

I föräldrabalken står något i stil med "Boföräldern ska hjälpa till efter förmåga med reskostnaderna". Det tolkar jag som att umgängesföräldern ska vara den som egentligen betalar. Fast hur mycket är "efter förmåga"? Innebär det att köra eller betala?

Men om du hämtar, så kan du kanske säga "hämta tillbaka barnet när du vill". Så blir det automatiskt hälften var, eller? 

Vi har 40 mil och här är det boföräldern, jag, som betalar SJ-biljetterna. Pappan skulle betala varannan, men tyckte då att det räcker med 1 gång/månad istället. 

• Anonym (kamp om allt!)
    twomore skrev 2011-12-13 12:59:12 följande:
    I föräldrabalken står något i stil med "Boföräldern ska hjälpa till efter förmåga med reskostnaderna". Det tolkar jag som att umgängesföräldern ska vara den som egentligen betalar. Fast hur mycket är "efter förmåga"? Innebär det att köra eller betala?

Men om du hämtar, så kan du kanske säga "hämta tillbaka barnet när du vill". Så blir det automatiskt hälften var, eller? 

Vi har 40 mil och här är det boföräldern, jag, som betalar SJ-biljetterna. Pappan skulle betala varannan, men tyckte då att det räcker med 1 gång/månad istället. 

Allting kan givetvis tolkas utifrån mammans fördel.
    Kan inte förstå varför man inte vill hjälpas åt. Vad ska man göra 
  • Anonym (GuessWho)
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 12:43:45 följande:
    Vad ska man göra om boföräldern vägrar köra sina barn varannan gång till umgängesföräldern?

Ca  5 mils avstånd. 
    Då får väl umgängesföräldern köra, vad är problemet?
  • h8him
    Anonym (kamp om allt!) skrev 2011-12-13 13:13:46 följande:
    Allting kan givetvis tolkas utifrån mammans fördel.
    Kan inte förstå varför man inte vill hjälpas åt. Vad ska man göra 
    Du kan inget göra. Varför skulle boendeföräldern, oftast mamman, skjutsa barnen varannan gång? Hur stort umgänge har du? Jag tänker som så att om mamman fixar allt barnen behöver hjälp med under kanske 10-12 garar under en 2 veckorsperiod så är det väl inte mer än rättvist att umgängesföräldern, oftast pappan, fixar allt under sin tid?

Som du fått svar om tidigare så kan man stämma för att få en fördelning av kostnaderna efter förmåga. Men, då räknar man nästan alltid på billigaste färdsättet och det krävs ett avstånd på ca 10 mil.
  • Anonym (Rättvis mamma)
    h8him skrev 2011-12-13 13:22:37 följande:
    Du kan inget göra. Varför skulle boendeföräldern, oftast mamman, skjutsa barnen varannan gång? Hur stort umgänge har du? Jag tänker som så att om mamman fixar allt barnen behöver hjälp med under kanske 10-12 garar under en 2 veckorsperiod så är det väl inte mer än rättvist att umgängesföräldern, oftast pappan, fixar allt under sin tid?

Som du fått svar om tidigare så kan man stämma för att få en fördelning av kostnaderna efter förmåga. Men, då räknar man nästan alltid på billigaste färdsättet och det krävs ett avstånd på ca 10 mil.
    Om det är så jobbigt för mamman kan ju pappan bli boförälder istället och mamman vh-förälder. Undra just hur många morsor som skulle nöja sig med det?! Varför kan man inte hjälpas åt med skjutsning?? Borde väl vara en självklarhet kan jag tycka. Förresten tycker jag den som väljer att flytta borde vara den som skulle ha huvudansvaret för skjutsning till den andra föräldern.
Svar på tråden Vill inte dela på reskostnaden mellan föräldrarna.