• mammatilljames

Hur länge färdigblandad välling i flaskan?

Ibland när jag går ner på stan brukar jag göra iordning kallt vatten och vällingpulver i nappflaskan, utan att värma. Och när det är dags att äta värmer jag den och ger. Jag gjorde inte så med ersättning, just för det står att man inte ska göra det. Men det står ingenting på vällingförpackningar.. Jag vet om många fler som gör som jag, därför har jag testat. Men  nu tänkt på det.. Är det mindre bra? 

• Svar på tråden Hur länge färdigblandad välling i flaskan?
  • Philippa

Inte så bra.. kan du inte ta vällingpulvret i en liten påse och hälla i när det ska användas?

• Nina 566
    Philippa skrev 2011-12-13 17:34:34 följande:
    Inte så bra.. kan du inte ta vällingpulvret i en liten påse och hälla i när det ska användas?
    Precis, häll i vällingen innan du värmer.
  • MammaMilla

Hade alltid 2 färdigblandade vällingflaskor i kylen. En åts vid midnatt och en vid 4-5 snåret....

• mammatilljames
    Philippa skrev 2011-12-13 17:34:34 följande:
    Inte så bra? Klart jag kan, men det är enklare att ha det färdigt. Bara att värma lilksom!
  • Philippa
    mammatilljames skrev 2011-12-13 17:45:28 följande:
    Inte så bra? Klart jag kan, men det är enklare att ha det färdigt. Bara att värma lilksom!

Men så krångligt är det väl inte att hälla i pulvret innan värmning?
  • mammatilljames
    MammaMilla skrev 2011-12-13 17:41:25 följande:
    Hade alltid 2 färdigblandade vällingflaskor i kylen. En åts vid midnatt och en vid 4-5 snåret....
    Ja att du blandat kallt vatten, med välling, skakat och färdiga i kylen och sen bara värmer och matar? 
    När vi tar med färdig välling till stan tex så står/ligger aldrig  flaskan mer än 2 timmar innan den äts. Oftast bara 1 timma..
  • Lavish

Vi brukar ha en liten diskad barnmatsburk med vällingpulver i och sen nappflaskan. Vet man att det finns tillgång till vatten dit man ska kan man ju annars lägga bara pulver i flaskan och sen hälla på vatten på plats.

• Coyote

Vi gör i ordning en flaska på kvällen och ställer den i kylen så får sonen den när han vaknar och är hungrig. Den står väl i kylen några timmar och har inte hört att det skulle vara dåligt.

• mammatilljames
    Coyote skrev 2011-12-13 18:22:27 följande:
    Vi gör i ordning en flaska på kvällen och ställer den i kylen så får sonen den när han vaknar och är hungrig. Den står väl i kylen några timmar och har inte hört att det skulle vara dåligt.
    Okej. Nej jag har aldrig heller hört att det ska vara dåligt. Med Semper's Babysemp (modersmjölksersättningen) kan man göra sådär att man gör iordning så den står färdigblandad i kylen. Det står på. Och vi använder ju Semper's mild havrevälling.. Det borde vara samma, eftersom det inte står något annat på. På allt annat (en mjölkfri ersättning Althéra vi använde oss av, stod det -servera så nygjord som möjligt. Gör inte i ordning i förvag- typ något sådan.. Så det är ju skillnad på produkter.
  • Collin

Finns ju färdigblandade portioner på tetra, så varför skulle man inte kunna göra som du gör?

Svar på tråden Hur länge färdigblandad välling i flaskan?