• Anonym

Kan jag bli skyldig pengar vid en bodelning?

Hej, har en lite fråga till er kunniga. Jag och Exet köpte hus tillsammans och flyttade in som sambosar. Exet står på alla lån och som ägare på huset. Jag betalade med kontanta pengar till  mitt ex (alla sparpengar). Vi separerade efter några år och jag flyttade ut från huset och nu har någon jurist räknat ut att jag är skyldig mitt ex 60000 för att huset har sjunkit i värde. Jag fick en chock - kan det verkligen vara så?

Enormt tacksam för respons! 
  • Svar på tråden Kan jag bli skyldig pengar vid en bodelning?
  • Blablabla

Öhhhhh , står du ej som ägare

• Blablabla

bör du ej vara skyldig något!

• Daniel 1983

Beror ju på många faktorer, hur mycket du la in i boet, hur mycket sambon lagt in i huset samt hur mycket huset har sjunkigt med och som föregående säger om du är med som ägare i huset. Om huset inte säljs vet jag inte riktigt hur man gjör, men då får man väll räkna ut förlust mot vad ni bägge lagt in och den som inte skall bo kvar får betala. Lättast och bäst och mest rättvisst är nog om du nu är  en av ägarna att sälja fastigheten på öppen marknad, då får ni en exakt siffara på vad er fastighet är värd, kanske blir det bättre sämre än beräkningen och sedan är det bara att dela på vinst förlust och den som vill bo kvar kan ju likafullt bomkvar är ju bara för denne att buda. Är det sambons jurist som räknat skulle jag nog fråga en annan, risken finns att man kan räkna olika och värdera fastigheter väldigt olika.

• Daniel 1983

Men visst kontentan är den att ja man kan bli skyldig pengar vid bodelning om man har skulder till bank osv som man skall dela på. Du delar ju på gemensamma skulder och ägodelar så blir det mer minus än plus så blir du tvungen att betala.

Lite OT. Jag gav ett underpris på min fastighet, de förra ägarna hade separerat och hoppades att gå minst 20 000 över utgångspris, jag la bra mycket under deras utgångspris (läg till en nolla). Tillslut antogs mitt bud ändå men det gjorde att banken (deras) var tvungen att godkänna försäljningen med minus. Detta då båda ägare blev utan säkerhet för den del av skulden som fanns kvar. Min bank ringde till och med upp och dubbelkollade med säljarnas bank för de tyckte det blev fel (bubblan var fortfarande i effekt) , men ja man kan förlora på fastighetsaffärer.

• ventilera mera

TS, fråga inte här. Du kommer att få mängder av olika svar, och förmodligen stämmer inte ett enda av dem.

Skaffa juridisk hjälp själv, och vill du fråga lite innan så skriv i så fall en fråga på t ex Lawline eller liknande. De kanske inte är perfekta, men förmodligen mer kunniga än FL-medlemmar.

• Sannive
    ventilera mera skrev 2011-12-14 07:29:53 följande:

TS, fråga inte här. Du kommer att få mängder av olika svar, och förmodligen stämmer inte ett enda av dem.

Skaffa juridisk hjälp själv, och vill du fråga lite innan så skriv i så fall en fråga på t ex Lawline eller liknande. De kanske inte är perfekta, men förmodligen mer kunniga än FL-medlemmar.

Det här :)

Men jag tycker är jag läser din TS att det verkar lite märkligt att ditt X kommer efter ett par år och vill ha pengar. Gjordes inte bodelningen upp när ni separerade? Om man nu kan kalla det bodelning då ni inte var gifta.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-12-13 23:47:10 följande:
    Hej, har en lite fråga till er kunniga. Jag och Exet köpte hus tillsammans och flyttade in som sambosar. Exet står på alla lån och som ägare på huset. Jag betalade med kontanta pengar till  mitt ex (alla sparpengar). Vi separerade efter några år och jag flyttade ut från huset och nu har någon jurist räknat ut att jag är skyldig mitt ex 60000 för att huset har sjunkit i värde. Jag fick en chock - kan det verkligen vara så?

Enormt tacksam för respons! 
    Ta proffshjälp, anlita egen advokat! Det här blir ofta så krångligt och beror på en massa saker som är svåra att få grepp om via ett forum.

Utan att ha satt mig in i detaljerna så kan det bli så att du blir skyldig pengra. Kan också bli så att du ska få pengar,
  • Sannive

Jag är trött.. jag läste inte ordentligt så glöm min kommentar om "efter ett par år och vill ha pengar" :) Men det låter i alla fall lite snurrigt att du skall betala mer för att huset har sjunkit i värde men som VentileraMera sade, ta kontakt med en jurist. Många ger kan till och med ge kostnadsfri konsultation.

• Ramborg

Det enda sättet du kan bli skyldig pengar är om det finns banklån som överstiger det huset är värt.

När ett samboförhållande upplöses har man ett år på sig att begära bodelning.

Du behöver tala med en jurist.

• Snöankan

Enklaste sättet att kunna svara på är ju om du anger hur mycket huset köptes för, hur mycket du betalat och hur mycket det är värt. Det bästa är att sälja huset för att kunna göra upp angående det faktiska priset och inte bara på ett uppskattat värde. 

Svar på tråden Kan jag bli skyldig pengar vid en bodelning?