Inlägg från: Anonym (inspiration?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inspiration?)

Från sambos till särbos - kan det funka?

Anonym (teafortwo) skrev 2012-01-10 18:28:07 följande:
    Kanske, men det känns mer som en demonstration "nu ska jag visa dig.." Det känns konstigt att han ber mig vara smakråd för olika möbler han funderar på att köpa. Och jag vet inte om det här främjar ett framtida sammanboende, skulle det här fortsätta på ett bra sätt eller bara gå tillbaka till som det var förut?
    har funderat en del över detta.. hur det blir när vi flyttar isär och tror vi kommer att förändras båda två. Det handlar inte nödvändigtvis (tror jag) om att han vill "visa något" för dig.. Kanske har han inneboende önskningar och bilder som aldrig fått utrymme när ni var tillsammans..?
    Jag kan själv känna att jag inte får jättemycket positiv energi från min partner, kanske (troligen) är det ömsesidigt.. I mitt fall så känner jag mig inte särskilt inspirerad att hitta på saker hemma, men har svårt att riktigt sätta fingret på varför.. Egentligen är det inget som hindrar mig men energin rinner av mig när jag (oftast) får höra en lite negativ, kritisk kommentar (först) om jag försöker göra något.. Har slutat.
    På samma sätt har jag svårt att få loss/ut min partner till ett mer socialt liv.

Tror vi båda kommer att blomma.. jag vet att mitt hem kommer att bli väldigt fint och inbjudande både för mig själv, min familj och vänner. Kanske kommer min partner också att blomma, komma ut mer, kunna stänga av TV:n och datorn ibland och träffa människor av kött och blod..

I vårt fall tror jag inte det blir aktuellt att vara särbos, det finns nog för mycket nyfikenhet på ett nytt liv (inkl. äventyr med andra) men man vet ju aldrig..
  • Anonym (inspiration?)
    Anonym (feg) skrev 2012-01-13 12:54:40 följande:
    Jag är särbo och det fungerar oerhört mycket bättre än jag nånsin trodde det skulle göra. Visst kan jag sakna att ha honom hos mig alltid, men flera gånger i vardagaren så är jag så nöjd över att bara ha mig och barnen att tänka på.
    Måste erkänna att det låter fint och fantastiskt att få det att funka så bra..!
    Tror dock att det kräver väldigt mycket trygghet, förtroende och lojalitet för att få det att fungera. Jag har till och från lekt med tanken att vi skulle kunna funka som särbos men i min värld så är man då fortfarande tillsammans, trogen och lojal.. bara att man sköter sitt eget hem och hushåll.
    Om grunden till relationskrisen är en spricka i förtroende, att den ena - eller båda - sökt/söker spänning, bekräftelse eller kärlek på andra håll.. ja då är det knappast läge att leva som särbo.

Inte om man i detta även inbegriper en öppen relation där man är fri att träffa andra.. Tror dock inte att det är vad man (normalt) menar med att vara särbo.. Då är det mer att man lever ensam men ev. dejtar sitt ex - men utan förväntningar på trohet eller exklusivitet..

Anonym (feg): Är er relation exklusiv? Eller tillåter ni er själva (och varandra) att träffa och dejta andra...?
Svar på tråden Från sambos till särbos - kan det funka?