• Majsan77

BF Augusti 2012

Hej alla!

Det känns lite tokigt att komma in här nu när Lillismaj har mått så dåligt. Hoppas verkligen att du snart mår bättre.

Men i alla fall, lite om mig: jag är gravid för fjärde gängen sedan vi började med syskonförsök för 3 år sedan. Har haft 3 MA i vecka 9 sedan dess. Är nu i v. 6+3 och tar både Progesteron och Trombyl sedan jag plussade för att minska risken att drabbas av ytterligare mf/ma. Så jag delar verkligen er oro om att inte få gå hela vägen även om jag försöker ha en ganska cool inställning och ta en dag i taget. Hade nog kunna få tid för ett tidigt VUL innan jul men eftersom de tidigare MA har upptäckts på det sättet kände jag att det var bättre och inte kolla. Det hade varit för jobbigt att fira jul efter att eventuellt ha fått ett negativt besked.

Önskar alla här inne jättemycket lycka till och hoppas ni kan njuta av jul och nyår.

• Majsan77

Jag känner verkligen igen mig när det gäller grav.symptom eller frånvaron av dem. Är i v. 9 (8+2) nu och tyckte att mitt illamående försvann i helgen. Eftersom detta tidigare varit tecken på MA för min del så var jag på gynakuten för att kolla. Jag var verkligen beredd på det värsta men till min stora lättnad fick jag se ett hjärta slå och ett foster som t.om var nästan en vecka större än vad det skulle vara om man räknar efter sista mensen. Nu känner jag mig lite "lagom" illamående igen och brösten ömmar som tidigare vilket lugnar en del. Om 1½ vecka har vi en ny tid för VUL men det kommer säkert att vara nervöst innan. Jag tar absolut inte ut något i förskott. Har inte ens hört av mig till MVC och bokat tid. Det tänker jag vänta med tills efter nästa VUL som blir i v. 9+4.

Carolina: Instämmer med Baggs om att det inte alls är säkert att man känner livmodern i v. 11. När jag var gravid med min son hade jag också läst det och var orolig när jag inte kände något. Det gick nog säkert till v. 15-16 innan jag kunde känna något och jag har också bakåtlutad livmoder.

• Majsan77

Mimmi och Loddi: Åh, vad tråkigt att höra. Ta hand om er. Kramar

• Majsan77

Baggs och Inanna68: Skönt att ni sett att allt var bra på VUL. Då kan ni pusta ut för ett tag i alla fall.

Jag ska göra mitt andra VUL på fredag, den 13:e (!). Jag är lite skrockfull så det känns lite jobbigt att ha fått tid den dagen. Men som sköterskan så vänligt påpekade, för vissa kan det vara en turdag. Försöker att inte noja så mycket över det men kommer ändå att förbereda mig på att eventuellt få dåliga nyheter. Jag tar inte ut något i förskott efter flera tidigare MA.

Kallisto och Mela86: Låter synd om er som ska behöva må så jätteilla. Hoppas att det lugnar ner sig snart.

• Majsan77
    Ylviz: Så tråkigt att höra! Otroligt jobbigt att få ett sådant besked på UL. Styrkekramar från mig också!
  • Majsan77

Tack mela86 för omtanken. Vi har tid mitt på dagen så det blir några timmars väntan nu. Visst är jag lite nervös men är inte jättestressad. Har från början ställt in mig på att det kanske bara går 9-10 veckor även denna gång. Tre gånger tidigare har jag fått negativt besked på VUL i ungefär denna vecka.

Har funderat lite på det där med mf och ma. Även om ett mf inträffar i t.ex. v. 11, alltså man börjar blöda och så, kan det ju vara så att graviditeten egentligen avstannade redan tidigare men att det tagit ett tag för kroppen att reagera. Därför tror inte jag att risken är så stor att hjärtat ska sluta slå typ efter v. 11. Om man läser om hur fostret utvecklas så verkar det vara i just v. 8 och v.9 då viktiga och känsliga saker ska hända.

• Majsan77

Sjöglimt: Förstår precis din oro. Det är säkert ingen fara men jag håller med Carolina1, om du känner dig mycket orolig så åk till gynakuten. Om man berättar att man upplever att grav.symptomen har minskat eller försvunnit är min erfarenhet att de tar ens oro på allvar och man får göra en undersökning.

För egen del så har vi precis varit på VUL och fått se en liten livlig krabat med ett hjärta som fint pickar på! Fantastisk känsla! Är i v. 9+4 och läkaren sa att vi nu har passerat den svåraste biten i graviditeten. Ska faktiskt kontakta MCV på måndag och boka tid.

• Majsan77

Mela86 & Innan68: Tack för grattis!  Nu kan man pusta ut för en stund i alla fall. 

Lih84: Ja, vi kunde se små armar och ben röra sig. Jättehäftigt! Otroligt att man kan se så mycket trots att krabaten "bara" är drygt 3 cm. Lycka till på torsdag när det är dags för dig.

Barnatro10:  Lycka till med VUL på måndag! Inte länge kvar nu.

• Majsan77

Barnatro10: Grattis till lyckat VUL! Skönt att allt såg bra ut.

Mela86: Grattis till jobbet och lycka till på VUL idag.

Baggs: Jag säger "go for it". Du har ju varit ärlig och berättat hur det ligger till så om arbetsgivaren är intresserad är det väl bara att hoppa på tåget igen och se hur det går.

Svar på tråden BF Augusti 2012