• Kallisto

BF Augusti 2012

Hej och välkommen mela! 

Idag var vi på inskrivning/hälsosamtal på MVC. Fick världens goaste barnmorska som verkligen lyssnar på en och tar till sig det man säger. Vi fick även tid till RUL, den 2/3 sker det! Har funderat på att boka ett till ultraljud privat innan dess, men vi får se.

Vi har valt bort KUB/NUPP helt, trots att jag är 34 år. Vi skulle aldrig kunna utsätta oss för den risken för mf som ändå ett fostervattensprov medför så det känns helt enkelt onödigt.

Jag har mått jätteilla, men har fått Lergigan comp som fungerar över förväntan, inte en enda hulkling på hela dagen idag! Jag har gått tio hela veckor imorgon, så förhoppningsvis försvinner illamåendet ganska snart.

• Kallisto

Usch, är lite ledsen idag. En jobbarkompis frågade hur långt jag var gången, när jag svarade 10+2 svarade hon "då närmar du dig de kritiska veckorna då". Jag protesterade såklart och sa att de flesta missfallen sker innan vecka 8 och att vi hade sett hjärtat osv. Men hennes missfall (hon har haft 3) de kom minsann mellan v. 11 och v.13, basta.

Fan, jag vet ju att det kan hända, men mår inte bättre för att hon är tvungen att påpeka risken!

• Kallisto

Tack för all pepp! Hon har fått två barn sedan så jag förstår inte varför hon var tvungen att trycka på missfallen igen (hon har berättat tidigare innan vi blev med barn också).

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har gjort någon här i tråden ledsen och nervös över missfall förresten!
    Det är ju som Baggs säger två kritiska skeden, den ena har vi kommit bortom eftersom vi har sett ett hjärta slå. Felet hos min kollega var att hennes moderkaka var sen med att börja producera progesteron, hon fick injektioner visst (20 år sedan) och då slapp hon missfall.

Kramar och pepp till alla er som behöver det!

• Kallisto

Å vad roligt att se dig här SmillaK! Jag har tänkt på dig och undrat, men inte vågat fråga.

• Kallisto

Illamåendet är under kontroll, förutom på kvällarna då jag får kämpa för att behålla kvällsmaten. Illamåendet är ändå kvar hela dagen, som en molande värk ungefär och förstör all matlust. Det enda som gått ner tills nu är olika varianter på korv och köttbullar med makaroner. Idag ska jag försöka mig på lax med couscous.

Min mage har växt en del och jag kan inte knäppa byxorna utan att få ont (och värsta fetvalken över linningen), igår tog det en halvtimme att välja kläder eftersom ingenting passade. Det känns väldigt konstigt och surrealistiskt, har väldigt svårt att fatta att det är för att jag är gravid (har fortfarande jättesvårt att säga det högt). Har gått 13+0 idag.

• Kallisto
    iväntanpådig skrev 2012-01-31 19:10:40 följande:
    Kallisto grattis till 13+0 gränsen!! Glad
    Tack!
    Vad gäller maten är det tokigt hur olika man kan tycka. Jag har hoppat mellan alltmöjligt, ett tag var sill supergott, sedan grekisk sallad, sedan pommes osv. Nu kan jag inte äta något av det eftersom det påminner om illamåendet jag hade då. Laxen igår gick över förväntan, fick värsta rycket och slängde ihop värsta finmiddagen, mums! Men vad vi ska äta idag vete katten, inspirationen är ju nere på noll och så är det inte mycket jag är sugen på... Köttfärssås kanske.

Jag tycker förresten du ska prata med din chef, jobbar själv inte inom vården, men har extraknäckt en hel del som uska under min högskoleutbildning. Kanske du kan undvika de mest aggresiva vårdtagarna, hur du ska göra med lyft vet jag inte. Graviditetspenning borde ju bli aktuellt senare, din chef vet säkert!
  • Kallisto

Jag har inte skrivit här på evigheter. För några veckor sedan var vi på RUL och fick se en liten ganska stillsam knodd som helst inte ville vara med på bild =). Sedan förra veckan har jag dessutom börjat känna rörelser så nu kan jag njuta lite mer av den här resan.

Vilket sjukhus det blir är för oss självklart eftersom det bara finns ett att välja på =). Vi har börjat fundera på vagn. Jag har ju en ganska liten bil (Skoda Fabia) så den ska ju kunna gå in där utan problem, men så bor vi på landet så den ska klara grusvägar också. De främsta kandidaterna är Brio Happy eller Emmaljunga city cross med citykorg. På fredag ska vi förbi Babyproffsen och provlasta. Helst vill vi komma över en begagnad så man inte behöver vara så superrädd om den.

Svar på tråden BF Augusti 2012