• Ampellilja

jag får inte hosta för min katt

så fort jag hostar hemma så blir min katt irriterad eller vad man ska säga och "morrar/purrar" på mig samma sak om man visslar lite för högt men hon bryr sig inte ett dugg om barnen skriker eller gör ljud ifrån sig samma sak med sambon.. bara jag som inte får hosta? är det fler som råkat ut för de med sina katter? o vad gjorde ni åt de?

• Svar på tråden jag får inte hosta för min katt
  • whitetrach86

min sambo får inte rengöra sitt vapen för en av våran katter, jamar och klaga tills att han är färdig... finns inte mycket att göra åt saken har vi märkt iaf..

• Ampellilja
    whitetrach86 skrev 2011-12-14 08:37:54 följande:
    min sambo får inte rengöra sitt vapen för en av våran katter, jamar och klaga tills att han är färdig... finns inte mycket att göra åt saken har vi märkt iaf..
    fast då är det ju antagligen inte din man utan vapnet de inte gillar i de sammanhanget?!
  • Meddelande borttaget
  • MeijaMaria

jag tror att det är så att katten upplever det som ett hotfullt ljud och reagerar därför, en av våra katter är rädd för dörrklockan, om nån ringer på springer han och gömmer dig under sängen.  Våra katter gillar inte heller när man nyser, då ser dom riktigt besvärade och irriterade ut haha

• whitetrach86
    Ampellilja skrev 2011-12-14 08:39:10 följande:
    fast då är det ju antagligen inte din man utan vapnet de inte gillar i de sammanhanget?!
    nja, jag kan "hålla på" med vapnet utan större problem, han klagar lite men går sedan i till sovrummet tex med sambon ska han vara i samma rum och klaga Glad... men har svårt att tänka mig att din katt ska ha något emot DIG, kan ju vara så att h*n vill att du ska vara på ett sätt och när det inte blir så säger katten ifrån, men det är ju inte så att den hyser "agg" mot dig...
  • Ampellilja
    whitetrach86 skrev 2011-12-14 08:46:49 följande:
    nja, jag kan "hålla på" med vapnet utan större problem, han klagar lite men går sedan i till sovrummet tex med sambon ska han vara i samma rum och klaga Glad... men har svårt att tänka mig att din katt ska ha något emot DIG, kan ju vara så att h*n vill att du ska vara på ett sätt och när det inte blir så säger katten ifrån, men det är ju inte så att den hyser "agg" mot dig...
    nej jag tror inte hon är arg på mig eller så då det bara är mig hon går till och är "mammig" av sig.. hon reagerar även på om jag reser på mig när hon ligger och sover och purrar då  med.. hon låter aldrig arg men hon ser lite störd ut då hon purrar... kan de vara så att hon försöker tala om att hon är där eller så!?`
  • Gurkburk

Oh en sån sötnos på bilden

Katter kan uppfatta hostningar och nysningar som att man fräser åt dem. Sen är det ju vanligt att katter inte är så förtjusta i höga, plötsliga ljud.

Min bror hade ett tag två katter varav den ena hade astma och kunde få hostattacker. Den andra katten tröttnade ibland och gick dit och bet den hostande katten i nacken. Nu får du lägga av typ...

Vi har en katt som inte gillar när man kommer hem och pratar i telefonen. Det är som att hon tycker att nu ska du minsann ha uppmärksamheten på mig. Hon kan ställa sig upp mot ens ben och jama högt eller t.o.m. bita en i foten  

• Ampellilja
    Gurkburk skrev 2011-12-14 08:54:42 följande:

Oh en sån sötnos på bilden

Katter kan uppfatta hostningar och nysningar som att man fräser åt dem. Sen är det ju vanligt att katter inte är så förtjusta i höga, plötsliga ljud.

Min bror hade ett tag två katter varav den ena hade astma och kunde få hostattacker. Den andra katten tröttnade ibland och gick dit och bet den hostande katten i nacken. Nu får du lägga av typ...

Vi har en katt som inte gillar när man kommer hem och pratar i telefonen. Det är som att hon tycker att nu ska du minsann ha uppmärksamheten på mig. Hon kan ställa sig upp mot ens ben och jama högt eller t.o.m. bita en i foten  

tackar.. :D

men jag tror inte hon är arg eller så på att jag hostar o så utan att hon bryr sig mer..
  • PumpkinQueen

Det är nog inte mycket att göra åt det, tyvärr. Du kan ju försöka få henne att förknippa hostandet med något positivt genom att ge henne kattgodis varje gång du hostar, men eftersom man oftast ju inte vet i förväg när man kommer att drabbas av en hostattack så innebär det att du alltid behöver ha kattgodis i fickorna (och det är kanske inte så jättepraktiskt). Eller också får du helt enkelt acceptera att katten har den här lilla egenheten.

Jag hade en katt förut som alltid jamade högt precis efter att man nös. Det lät precis som att hon sa "prosit". Skrattande

• IceJossan

Jag tror att du har missuppfattat det ljud hon gör helt enkelt. Om hon purrar som du säger så betyder det enbart att hon är glad och det är dig hon talar om det för. Många katter purrar/kurrar/knorrar ett "god morgon" när man petar på dem när de vilar och vid andra tillfällen då katten är glad och vill involvera dig i sitt goa humör. Vissa katter kurrar oftare än andra beroende på hur pratiga de är, för det är ett sätt att prata.

">I det här videoklippet hörs två katters mysiga knorrande mellan jamningarna.

Varje gång en katt knorrar så åt en så kan man gott känna sig lite extra glad eftersom det är en slags ömhetsförklaring man får av katten.

• tjej87
    IceJossan skrev 2011-12-14 12:25:53 följande:

Jag tror att du har missuppfattat det ljud hon gör helt enkelt. Om hon purrar som du säger så betyder det enbart att hon är glad och det är dig hon talar om det för. Många katter purrar/kurrar/knorrar ett "god morgon" när man petar på dem när de vilar och vid andra tillfällen då katten är glad och vill involvera dig i sitt goa humör. Vissa katter kurrar oftare än andra beroende på hur pratiga de är, för det är ett sätt att prata.

">I det här videoklippet hörs två katters mysiga knorrande mellan jamningarna.

Varje gång en katt knorrar så åt en så kan man gott känna sig lite extra glad eftersom det är en slags ömhetsförklaring man får av katten.

Ja, en katt som vi hade förr purrade alltid när man släppte in henne. Precis som att hon sa "tack för att jag fick komma in" och så strök hon sig mot benet också. Supergulligt :)
  • IceJossan
    tjej87 skrev 2011-12-14 12:45:41 följande:
    Ja, en katt som vi hade förr purrade alltid när man släppte in henne. Precis som att hon sa "tack för att jag fick komma in" och så strök hon sig mot benet också. Supergulligt :)
    Precis, ett purrande är liksom ett vänligt bemötande, ett tecken på gott humör och uppskattning, men man kan liksom inte sätta ord på vad det betyder utan det är mer ett... ja ett sätt för katten att visa sin uppskattning. Ena katten hos mina päron knorrar glatt men frånvarande när man petar på honom när man är ute och han spanar på nåt. Då blir det liksom ett "Ja hej, jag tycker om att du petar på mig men jag är lite upptagen just nu". Sen kommer gosandet när han väl tittat klart.
Svar på tråden jag får inte hosta för min katt