• Sanda

Är du hemma 48h/72h för en lös mage?

Igår var det luciafirande, min dotter på 4 år, var väldigt nervös och förvääntansfull. Efter kyrkan gick vi till avdelningen. Hon behövde gå på toaletten och jag följde med, då bajsar hon rätt löst och jag gör det enda rätta och tar  med henne hem och ser så det inte är magsjuka. Tar även med brorsan som är på en annan avdelning ifall att.
    Jag läser sista terminen på högskolan och skriver just nu c-uppsats, detta fick ju vänta då det krävs koncentratiion och min dotter vill ha mycket uppmärksamhet. Hemma är hon hur pigg som helst, äter mycket och visar inga sjukdomstecken. Hon bajsar dessutom normalt en gång på kvällen. Så jag ringer förskolan och säger att det var falskt alarm och undrar om det är ok att hon kommer imorgon (idag). Pedagogen säger att det är ok om det nu inte var något, vi pratar och kommer fram till att det kan ju varit vad som helst, tex att nervositeten släppte efter firandet osv.

När jag kommer och lämnar idag får jag dock höra tvärtom av en annan pedagog, att det faktiskt är 48 timmars regeln som gäller även vid lös mage. Jag sa att det förstår jag om hon gått med lös mage en hel dag eller liknande men hon var lös vid ett tillfälle och inget mer. Fick lämna men hon var inte glad. Jag förstår absolut tanken och har hemma båda mina när en är magsjuk i 72h, men detta ansåg jag inte var magsjuka.

Jag läser själv till förskollärare så har all förståelse men så finns det ju undantagsfall. Kände själv att jag gjorde rätt som tog hem henne för observation ifall att men nu när det inte var något borde de kunna gå efter min bedömning. Kändes ju inte kul att lämna henne men vet att min uppsats blir lidande om jag inte får tid att sitta med den. Om jag är lös i magen en gång och sen känner mig bra så stannar jag ju inte hemma från skolan.

Stannar ni alltid hemma för minsta lilla? Jag kanske gjorde fel nu och får ta till mig av det, men jag tog ju hem henne, ringde och frågade om det var ok att hon kom tillbaka och bedömde att det var något tillfälligt.

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-14 08:56
    Det var alltså inte diarré utan lösare konsistens
  • Svar på tråden Är du hemma 48h/72h för en lös mage?
  • skorpionen80

Nej, jag hade inte stannat hemma. Är jag magsjuk så kräks jag också och springer på toa massor av gånger så det går inte att missa att det är magsjuka.

• Isalel

Nej, och jag hade nog inte tagit hem barnet dag 1 heller. Mina barn är väldigt ojämna i magen och har aldrig börjat en magsjuka med diarré, börjar alltid med kräks hos oss.

• vittra

Nej. Absolut inte. Men så är ju vår dotter lös i magen var och varannan dag, beror helt på vad hon ätit. Lös mage kan ju bero på massor av olika anledningar och är mycket sällan resultatet av riktig magsjuka/influensa, då är det riktig diarré, spring hela tiden och kräkningar. En väldig skillnad tycker jag.

• xXMaLoXx

Jag tycker att du gjorde helt rätt, och jag är emetofob och brukar vara ganska nitisk med att man ska hålla ban hemma vid magåkommor ;)

Men, en magsjuka brukar ofta börja med kräkningar och sedan övergå till diarrèer. Det finns ju visserligen flera sjukdomsförlopp. Men en lös mage vid något tillfälle på en dag, låter inte som någon magsjuka inte. Även om inte alla kräks vid en magsjuka så brukar det iaf generera mer än 1 lösare avföring på en dag.

Jag hade helt klart gjort som dig.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • kokos

Om det är fler gånger än en och då ren diarré brukar jag hålla dom hemma. Men bara en gång lös mage så hade jag också låtit dom gå. Mina har haft diarré en vecka utan att kräkas så det räknar jag som magsjuka!! Alla magsjukor måste inte handla om kräkningar.....

• Sanda

Nä precis hade det varit diarré och då mer än en gång hade jag oxå räknat det som magsjuka men så var det inte.

Svar på tråden Är du hemma 48h/72h för en lös mage?