• Anonym

Vår bostadsrätt blir ju EJ såld, hjälp

Känner att jag vill vara anonym.

Vi har vår bostadsrätt till  salu genom annons på internet, populär säljsida=) 
    Vi köpte denna för ca 1 år sen, och vi MÅSTE flytta.

Vi kan inte ens sänka priset då vi ännu har lån på den annars förlorar vi på det eller kommer ha lån ännu om vi minskar.

Lägenheten är underbar! Men inte EN enda har hört av sig, VARFÖR?? 
    det priset vi har satt är 10.000 lägre än det vi köpte det för.
    Vi har en jättefin beskrivning på både lägenhet o läge. Och fina bilder..

Förstår inte alltså ......... är det helt fel tid o sälja lägenhet??                    

• Svar på tråden Vår bostadsrätt blir ju EJ såld, hjälp
  • Anonym

tyvärr är det svårt att sälja innan jul och innan sem e min erfarenhet.
    vänta en månad och testa igen.

är avgiften hög föresten? 

• Indianica

Man kan inte titta ett år bakåt idag. Det du köpte eller grannarna såldes för, för ett år sedan är totalt passé idag. Här där vi bor har bostadsrättspriserna sjunkit med 13% under de senaste tre månaderna. Den som köpt en bostadsrätt för ett år sedan och tvingas sälja den idag sitter i en dålig sits, då det anses att de flesta bostäder köpts för överpris för ett år sedan = folk vill ha lägre priser idag.

Faktorer som annars kan spela in förutom för högt pris är:

* många andra lägenheter i området är nyligen sålda= bostadsmarkanden är mättad ett tag.
    * Mäklaren har varit dålig på marknadsföring (såg att något rek. Hemverkat, men jag är lite tveksam, en proffsig mäklare på visningen och proffsiga bilder etc kan vara viktigt och svårt att fia själv)
    * Stylingen är dålig, fast man själv tycker det är snyggt. Är bostaden dyr kan anlitad homestyling livara en idé.

Ni måste helt enkelt kalkylera och fundera över om det är bättre att sänka priser ännu mer (men testa att ha 2-3 öppna visningar först) eller om ni istället ska stå med dubbla boendekostnader i kanske några månader? När vi sålde vårt hus för ett år sedan sänkte vi priset med 200 000 kr bara för att bli av med det, eftersom det skulle bli så pass dyrt med dubbla boendekostnader att vi inte tjänade på att ha det pris vi själva betalat för huset för att slippa göra en förlust. Grannhuset står fortfarande osålt ett år senare så det känns himla skönt att vi gjorde så

• Indianica
    Gyllan skrev 2011-12-14 10:54:59 följande:
    Letar man efter boende dag, så tittar man på en hemsida, och det är hemnet. Finns inte lägenheten där så missar ni ca 95% av alla som letar boende.
    Jag håller med. Hemnet är otroligt viktigt. När folk köper via Blocket kan de få problem med banken, det är allmänt känt. Försöker ni verkligen att sälja via Blocket? På Hemnet får man exponering hela tiden ju och bilderna är proffsigare än om man själv plåtat och lagt upp på Blocket. På Blocket hamnar ens bostad/annons långt bak och folk tittar sällan två gånger på en annons. Men på Hemnet exponeras hela tiden ens bostad och folk kan lätt matcha bostaden mot sökkriterier och ser prisförändringar.

Om ni inte vill sälja via Hemnet anser jag att ni delvis får skylla er själva. Man får ingen bostad såld på Blocket snabbt i juletid.
  • Anonym (samma sitts)

Hej,  vi är lite i samma sitts som er. Det verkar helt omöjligt att sälja trots att vår ligger på hemnet met bra styling och fina bilder. Vi måste sälja för att kunna köpa i annan stad. kul kul. Skulle vara glad om den "bara" gick för utgångspriset men det lutar nog åt 100-200 tusen under...suck.

För två år sålde vi vår tvåa på just blocket, men det var ju lite andra tider då. Jag säger som många här, anlita en mäklare. Ni når fler människor. Sen så år det ju "stora mäklarhelgen" i de flesta städer i mitten av januari. Då brukar det vara visningar på samtliga objekt. Tror det kan vara bra att vara med där. Om det nu finns i den stad ni bor i förstås.

• Sanda

Sålde vårt hus med förlust för snart 2 år sedan. Fick sätta oss i lägenhet. Nu har vi hus igen, populärt område med goda pendlingsavstånd in till Göteborg. Det var 25 par på visningen, bara vi som la bud. Tiderna förändras verkligen!

• Anonym

Beror säkerligen på läget också. Bor ni i en väldigt liten stad?
    Vi sålde nyligen vår lägenhet (10 min från stockholm).
    Vi la ut vår på hemnet och två veckor efter vi fotade den var den såld, visningen fick vara i 1½h per gång och det var över 10 intressenter. Så fick vi 300 000 över utgångspriset med.
    Sen sålde vi en stor etta, och jag vet att mäklarna vi pratat med har sagt att små lägenheter är lättare att sälja.
    Men hade vi inte sett sånt tryck på vår visning hade vi lagt ner det innan jul, det är alltid svårt.

Däremot personen vi köpte det av hade det lite sämre, det var inga intressenter på lägenheten och vi köpte den för 400 000 under acceptpris. Hon hade jättesvårt att bli av med den. (Trots att vi inte kan förstå varför, för vi älskar den ju )

Tyvärr är det nog ingen mening att jämföra med vad ni gav för det, för tiderna är generellt mycket sämre för säljaren. Sedan missar ni jättemånga genom att ni inte går ut på blocket.

Jag hade aldrig kollat på lägenhet på blocket.

• Pussesnuttan

Ts, har du missat att bostadspriserna faktisk sjunkit det sista året?
    Du kan inte jämföra med vad ni köpte den för för ett år sedan.

• K89

det finns en liknade situation på det området jag bor på. de´n lägenheten är jättefin och väl renoverad, MEN den är för dyr för området...

• Anonym (Sarah)

Säger bara en sak, RÄTT MÄKLARE!

Vi bor i Jönköping och sålde vår lägenhet i oktober. Vi hittade en fantastiskt mäklare. Han slet som ett djur. Ringde upp gamla kunder, följde upp från tidigare visningar med liknande objekt, annonserade i dagspressen, Facebook etc.

Vi hade ute vår lägenhet på Hemnet i nio dagar, hade två visningar och var sedan 225 000 kronor rikare. Då hade vi bott i lägenheten exakt 13 månader. Vår lägenhet var en vanlig modern tvåa i ett hus från 2005. Inga konstigheter men mitt inne i stan.

Vi har grannar i samma hus vars lägenheter las ut i augusti och har nu haft 7 visningar. En annan lägenhet i samma hus har varit ute i 58 dagar och de måste sälja. Ingen har ens lagt ett bud där och lägenheten är kanon med helt okej hyra.

Det gäller att ha tur men nyckelordet är en bra mäklarfirma. Även om det är sura pengar så är det värt det i slutändan. Vi hade mycket tur, det är vi medvetna om för marknaden har totalt stagnerat här i stan efter det.

Men måste ni flytta så är tipset att ring runt till mäklarbyråerna, se om ni får en känsla för någon mäklare (ni kanske kan höra med andra för att få rekommendation?) samt se vad de ta för arvode.

Lycka till 

Svar på tråden Vår bostadsrätt blir ju EJ såld, hjälp