• mamma 10

Kommer ihåg samtal mm i detalj, är det normalt?

Ja... Jag har en förmåga att minnas saker väldigt väl!

Om jag och min sambo pratar om något så kan han säga att han aldrig hört mig säga si eller så, eller att sådär har han aldrig gjort! Men jag MINNS verkligen att det har sagts/hänt osv!

Detta kan hända tillsammans med andra också, oftast håller jag tyst och låter det passera, då det oftast handlar om skitsaker..

Det är frustrerande! Att jag har koll på allt och min sambo på inget och han tror mig inte!!

Är det han som är obrydd, eller är det jag som har extrema färdigheter i att minnas saker! Detta händer ju som sagt tillsammans med andra också! Jag tycker inte det är konstiga saker jag minns heller!! (Oftast....:P)

Finns det fler än jag som har denna förmåga att minnas detaljer??

• Svar på tråden Kommer ihåg samtal mm i detalj, är det normalt?
  • dogcatbird

Jag var så tills jag blev utbränd Kunde minnas allt möjligt!

Nu är det jag som inte minns - antar att minnet tog slut där vid 27/28 år... 

• mamma 10
    dogcatbird skrev 2011-12-14 10:44:58 följande:
    Jag var så tills jag blev utbränd Kunde minnas allt möjligt!

Nu är det jag som inte minns - antar att minnet tog slut där vid 27/28 år... 
    Aj då, ja det lät ju mindre bra! Men kanske lite skönt också att kunna släppa saker?:)

Jag borde kanske lära mig att inte behöva ha koll på allt!! Det är ju på ett sätt bra att ha bra minne, men lite jobbigt ibland faktiskt!!
  • dogcatbird

Vissa har ju som tvångsgrej att minnas allt, men så var det inte för mig! Jag bara kunde sätta på en film och spela den hit och dit och titta/höra på en situation igen.

• stjierna

Jag har det så, jag minns också allt jag läst i bilder - tex kan jag säga var på en sida en viss mening står i tex böcker.
    Googla fotografiskt minne!

• Flisan79

Att minnas samtal tycker jag låter helt normalt, det gör jag med. Precis som du har jag en man som däremot inte gör det vilket ofta är jäkligt irriterande. Kan inte påstå att jag alls har särskilt bra minne för övrigt.

• mamma 10
    Flisan79 skrev 2011-12-14 11:28:36 följande:
    Att minnas samtal tycker jag låter helt normalt, det gör jag med. Precis som du har jag en man som däremot inte gör det vilket ofta är jäkligt irriterande. Kan inte påstå att jag alls har särskilt bra minne för övrigt.
    Och inte bara samtal, utan händelser också. Till exempel så skulle jag och en kompis handla mackor på en kiosk.
    Jag skulle ha en viss sort och tog den som låg längst fram på den raden, men insåg att någon lagt den fel. Så jag flyttade den lite åt sidan och tog rätt macka som låg bakom.

Min kompis kom efter mig och skulle ha samma sorts macka, men tog den som jag tidigare sett var fel sort, alltså som jag la lite åt sidan.

Jag såg redan i butiken att hon tagit den mackan, men trodde ju förståss att det var DEN mackan hon ville ha! Jag visste ju då inte vilken sort hon ville ha..

När vi kom hem, packade hon upp ur påsen och la MIN macka på sin sida bordet och SIN macka la hon där jag satt (eftersom hon trodde att hon tagit rätt sort). Medans hon stoppade undan lite andra saker hon köpt, så tag jag "tillbaka" mackan och la dem på rätt plats - enligt mig!

Men hon trodde mig inte att jag faktiskt hade tagit den mackan jag skulle ha och att hon tagit fel!

Detta var ju inte direkt ett samtal, mer ett exempel på att jag minns situationer och uppmärksammar i detalj saker som händer runtomkring mig.

Det kan också vara saker som att folk säger fel och sedan när jag säger, "men du sa ju"... Så är dom helt övertygade om att JAG hört fel, men det VET jag att jag inte gjort, eftersom jag kommer i håg vad folk säger...
  • Jessica S

Jag är som dig...  jag minns det mesta, även ointressanta saker som andra gör/säger/diskuterar i typ kön på Ica, de som fikar vid bordet brevid... Rubriker i tidningar mm. Vill poängtera att det Inte är av nyfikenhet, det är som om jag lagrar de flesta intryck runt omkring mig. Detta kan vara väldigt tröttsamt eftersom jag kan bli irriterad då andra inte kommer ihåg något som jag då känner är så självklart... Jag har som vuxen fått diagnosen Adhd och jag har lagt fokus på de bra egenskaperna som det för med sig... ett av dem är att hjärnan är som en hårddisk som lagrar info

• Flisan79

Mamma10: låter som mig där med

Sen har jag en förmåga att se folk. Ser tex kändisar eller gamla bekanta i stort sett varje gång jag är i stan (Stockholm c). Så säger man typ "åh, såg du xxx" men andra svara bara "va, vadå, vardå?". Har hänt så ofta att jag inte säger något längre utan bara själv reflekterar.

• mamma 10
    Jessica S skrev 2011-12-14 12:58:08 följande:
    Jag är som dig...  jag minns det mesta, även ointressanta saker som andra gör/säger/diskuterar i typ kön på Ica, de som fikar vid bordet brevid... Rubriker i tidningar mm. Vill poängtera att det Inte är av nyfikenhet, det är som om jag lagrar de flesta intryck runt omkring mig. Detta kan vara väldigt tröttsamt eftersom jag kan bli irriterad då andra inte kommer ihåg något som jag då känner är så självklart... Jag har som vuxen fått diagnosen Adhd och jag har lagt fokus på de bra egenskaperna som det för med sig... ett av dem är att hjärnan är som en hårddisk som lagrar info
    Precis! Det är absolut inte av nyfikenhet! Det bara "blir" så!

Hade denna egenskap något samband med din adhd?
  • 111211717

Jag minns ibland konstiga detaljer av saker, men jag har inte adhd och ingen annan diagnos heller. Det kanske bara har att göra med att folk är olika?

• Feminin

Jag är så "vaken" att jag ser sådant som ingen annan ser och minns sådant som ingen annan minns...för att neutralisera detta så låtsas jag att jag glömt...dumt kanske men det får mig att känna mig mer normal

• mamma 10
    Feminin skrev 2011-12-14 21:08:44 följande:
    Jag är så "vaken" att jag ser sådant som ingen annan ser och minns sådant som ingen annan minns...för att neutralisera detta så låtsas jag att jag glömt...dumt kanske men det får mig att känna mig mer normal
    Det brukar jag också göra!:P Och "vaken" var rätt ord! Precis så känner jag mig!:)
  • Jessica S
    mamma 10 skrev 2011-12-14 18:50:56 följande:
    Precis! Det är absolut inte av nyfikenhet! Det bara "blir" så!

Hade denna egenskap något samband med din adhd?
    Ja det har det
Svar på tråden Kommer ihåg samtal mm i detalj, är det normalt?