• Anonym (Försäkring)

Våldtagen i hemmet,ingen försäkring. Hälp!

Jag blev våldtagen i mitt hem,fallet las ner och nu tänkte min advokat att det var dags att söka efter skade ersättning via hemförsäkringen.

Det jobbiga är att detta hände i min sambos lägenhet och han hade bara en ungdomsförsäkran som gällde honom. Han tecknade den gratis när han var 18 och hade inte bytt ut den till en vanlig hemförsäkring.

Så det sket sig så stenhårt.

Andra alternativet var att söka brottsskadeersättning men det går inte heller för det finns ingen gärningsman.

SÅ med andra ord så var jag helt oskyddad när det här hände.

Jag bryr mig i grund och botten inte om pengarna men fan va irriterande vilken otur man kan ha.

Någon som vet något annat sätt att få ersättning för skador kring ett brott?

suck,känns sjukt dåligt just nu.

• Svar på tråden Våldtagen i hemmet,ingen försäkring. Hälp!
  • Anonym

Jag skulle kontakta en jurist om jag va du. kram

• Anonym (Anna)

Det finns mycket finstilit med försäkringar och tyvärr blir man medveten om hur de fungerar efter något hänt.
    Vi har försökt få ut försäkring till dottern som blivit utsatt för sexuella övergrepp och misshandel av andra barn på förskolan. Hon får inte ut något på hemförsäkringen då "gärningsmännen" är så unga. Samma sak gällde från brottofferfonden också. Hon får heller ingen ersättning från sin vanliga försäkring trots att hon har fysiska besvär fortfarande efter drygt 2½  år!

Tror alltså inte att det finns någon annanstans att få pengar ifrån för din del

Beklagar det som hänt dig   

• Anonym (Försäkring)
    Anonym skrev 2011-12-14 13:11:37 följande:
    Jag skulle kontakta en jurist om jag va du. kram
    Jag har en jurist..det är hon som förösker ta tag i det men jag ville kolla om det fanns andra möjligheter.
    Anonym (Anna) skrev 2011-12-14 13:11:38 följande:
    Det finns mycket finstilit med försäkringar och tyvärr blir man medveten om hur de fungerar efter något hänt.
    Vi har försökt få ut försäkring till dottern som blivit utsatt för sexuella övergrepp och misshandel av andra barn på förskolan. Hon får inte ut något på hemförsäkringen då "gärningsmännen" är så unga. Samma sak gällde från brottofferfonden också. Hon får heller ingen ersättning från sin vanliga försäkring trots att hon har fysiska besvär fortfarande efter drygt 2½  år!

Tror alltså inte att det finns någon annanstans att få pengar ifrån för din del

Beklagar det som hänt dig   
    Baklagar det som hänt din dotter,så hemskt

Ja det ser väldigt mörkt ut. Känner mig mest dum som inte var fullt försäkrad. Man tänker ju aldrig på vad som kan hända.

Nu är man försäkrad ända upp till tänderna dock,alla i familjen. Man lär sig av sina misstag...det är synd.

• Hallonmumsan

Men din försäkring ska väl ändå gälla även om det inte hände i din lägenhet. Sen hur mycket en hemförsäkring täcker vet jag inte.

• Anonym (Anna)
    Hallonmumsan skrev 2011-12-14 14:56:06 följande:
    Men din försäkring ska väl ändå gälla även om det inte hände i din lägenhet. Sen hur mycket en hemförsäkring täcker vet jag inte.

Om ingen gärningsman finns får man inte ut något på den försäkringen
  • Sweetie      84
    Anonym (Anna) skrev 2011-12-14 15:19:40 följande:

Jodå det kan man få. Blev själv misshandlad på stan (inte speciellt allvarligt) polisanmälde och fick pengar från min hemförsäkring/olyckfallsförsäkring trots att det inte "fanns" någon gärningsman. Fallet lades ned.
  • Anonym (Anna)
    Sweetie 84 skrev 2011-12-14 15:22:42 följande:

Jodå det kan man få. Blev själv misshandlad på stan (inte speciellt allvarligt) polisanmälde och fick pengar från min hemförsäkring/olyckfallsförsäkring trots att det inte "fanns" någon gärningsman. Fallet lades ned.
    Svarade fel på den frågan. Dottern fick inget för att de var för unga, det fanns enligt dem inget uppsåt. Blandade ihop det
  • konkelbär

Om du hade en egen hemförsäkring när våldtäckten skedde så täcker den överfall och våldsbrott.  Hör med ditt eget försäkringsbolag.

• konkelbär
    Anonym (Anna) skrev 2011-12-14 15:19:40 följande:
    Har hon blivit våltagen av ett spöke? Klart att det finns en gärningsman! Även om denne är okänd så kommer givetvis hemförsäkringen täcka.
  • Pauly

Nej jag blev inte våldtagen av ett spöke.

Jag hade ingen hemförsäkring,det är det som är grejen. Jag hade precis flyttat in hos sambon och var inskriven där och han hade bara en ungdomsförsäkring som gällde honom så jag var inte försäkrad någonstans. Eller hur blir det då?

Svar på tråden Våldtagen i hemmet,ingen försäkring. Hälp!