Inlägg från: Pedagog200701 |Visa alla inlägg
  • Pedagog200701

Köttfria dagar i skolan!

Jag tycker det låter dumt! Barn behöver proteiner och min erfarenhet säger att barn i regel inte är så förtjusta i bönor och liknande. Vi är dessutom köttätare i grunden.
    Då kan väl kommunen istället rafsa ihop lite pengar och ge barnen närproducerat!

• Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 17:29:11 följande:
    Skulle närproducerat vara mer miljövänligt per automatik, menar du? Så är inte fallet.
    Det beror på hur man ser det.
    Närproducerat med ett närliggande slakteri skulle vara lite mer miljövänligt OCH humant.
  • Pedagog200701

Tänker inte på att slakten blir mer human men att djuren slipper trängas i en transport 100 mil.

Ja, tänk vad bakvänt det är ändå.

Den dyraste maten barnen får på skolan är pannkakan, för den är inopoterad! I alla fall så var det förut.

Tycker ändå att barnen har rätt till den näring de behöver och att kosta på dem med närproducerat kött, KAN vara en bit på väg i miljötänk för nu var det ju kött det var frågan om.
    Men jag förstår vad du menar.

• Pedagog200701
    Tow2Mater skrev 2011-12-14 17:43:23 följande:
    Det är väl därfor de inte ens får en gnutta fläsk i ärtsoppan till. Prova servera det på en vanlig lunchrestaurang o se vilka vuxna som vill äta den soppan.
    Det är nog många av skolans maträtter som man skulle testa att servera på restaurang för att se reaktionen!
  • Pedagog200701
    axdal skrev 2011-12-14 18:16:18 följande:
    jag tycker det är jättebra.. dock tror jag att många skolor skulle behöva gå en kurs i att laga just vegetariskt.
    För det finns ju verkligen god vegetarisk  kost med.. 

kan säga att på dotterns förskola har de vegetarisk kost 1 gång i veckan och då äter barnen oftast mer än när det är icke vegetariska rätter..  
    Ja, vegetariskt ska vara med än en grå sörja som våra vegetariska barn får ibland...
  • Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 18:35:27 följande:
    Det lät inget vidare. Vegetarisk mat ska vara god. Punkt. Den ska inte vara god för att vara vegetarisk. Det behövs mer utbildning på området generellt, tycker jag, och framför allt då för dem som ska laga mat
    Jag tror att det är svenskar som lagar maten. Annars hade nog den vegetasiska maten varit mer kryddad och variationsrik. Vi är för rädda för kryddor. Då menar jag inte att vi ska ösa på med salt och kryddor som är för starka för barnen men det finns många nyttiga och milda kryddor/örter.
  • Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 18:50:47 följande:
    Pedagog: ja, uuuu vad mycket gott vegetariskt det finns. Inte är det svårlagat heller, särskilt inte om man inte väljer bort mjölkprodukter och ägg.
    Jag har aldrig gillat vegetarisk mat och jag tror det är min skolgångs fel! De sista åren har jag träffat vänner som bjudit på JÄTTEGOD vegetarisk mat men då har det varit kryddat med både det ena och det andra... Och pricken över i.et... Vitlök! :P
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!