• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Jagsjälv
    Sheldon skrev 2011-12-16 20:49:45 följande:
    7 dagar i veckan och ALLA måltider? 

Vi är inte vegetarianer, men gissar att minst två middagar i veckan är vegetariska. Sedan jämnt fördelat på kött (nöt eller fläsk), kyckling och fisk. 
    Nej, inte helt vegetrariska. Fisk, fågel eler kött av olika slag. Frukosten innehåller pålägg som skinka eller kalkon.
  • white trash mia

Alltså när jag var köttätare så inte sjutton åt jag kött till varje måltid. Helt sjukt. Dessa föräldrar borde gå en kurs i näringslära. Mem era ungar blir väl snart vegetarianer i ren protest. Föräldrarna kommer försöka förbjuda dem men lycka till liksom.

• Jagsjälv
    white trash mia skrev 2011-12-16 21:00:17 följande:
    Alltså när jag var köttätare så inte sjutton åt jag kött till varje måltid. Helt sjukt. Dessa föräldrar borde gå en kurs i näringslära. Mem era ungar blir väl snart vegetarianer i ren protest. Föräldrarna kommer försöka förbjuda dem men lycka till liksom.
    Fisk och fågel räknar jag inte som veg mat...

Kan vi inte ha en köttdag då som alla måste äta kött? Nästan lika dumt som att införa veg dagar!
  • Bonanza
    Jagsjälv skrev 2011-12-16 21:04:07 följande:
    Fisk och fågel räknar jag inte som veg mat...

Kan vi inte ha en köttdag då som alla måste äta kött? Nästan lika dumt som att införa veg dagar!
    Förutom att köttätandet är en enorm del i miljöhotet så var det ju en KLOCKREN jämförelse.

Herregud! Äter ni kött till varje måltid, alla dagar? Vad har folk för fucked up matvanor egentligen?  

En vegetarisk måltid i veckan borde väl alla inse är nyttigt, inte skadligt?! 
  • LarsG1
    Bonanza skrev 2011-12-16 21:45:39 följande:
    Förutom att köttätandet är en enorm del i miljöhotet så var det ju en KLOCKREN jämförelse.

Herregud! Äter ni kött till varje måltid, alla dagar? Vad har folk för fucked up matvanor egentligen?  

Var är köttäntandet en del i miljöhotet???!!!!  Proteiner är nyttigt, särskilt för barn
  • Veladis
    LarsG1 skrev 2011-12-16 23:29:06 följande:
    Var är köttäntandet en del i miljöhotet???!!!!  Proteiner är nyttigt, särskilt för barn

Ja, vi behöver protein. Men inte nödvändigtvis från djur. Och inte nödvändigtvis till ALLA måltider VARJE dag.
  • LarsG1
    Veladis skrev 2011-12-16 23:30:18 följande:
    Ja, vi behöver protein. Men inte nödvändigtvis från djur. Och inte nödvändigtvis till ALLA måltider VARJE dag.
    Jo, men du var ju påståendet att köttätandet var en ENORM del i miijöhotet, så därav min fråga...
  • Dr Mupp
    Bonanza skrev 2011-12-16 21:45:39 följande:

Ja faktiskt vi har animaliskt protein vid alla måltider förutom förmiddagsfrukten. För att det är gott och för att det är svårt att ge vegetabiliskt protein till barn som har baljväxtallergi (hon har förörvigt nöt allergi också). Och nej särskilt sjuka matvanor har vi inte. Ex

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och bär, Macka med ägg, ett glas juice. 
    Förmiddagsfrukt:
    Lunch: Makaroner med korv och grönsaker (tex i skolan)
    Eftermiddagsmellis: Fil med müsli
    Middag: Potatismos med stekt fisk, sås och grönsaker. 

Mjölk, ägg, korv, fil, fisk är alla exempel på animaliskt protein. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Bonanza
    Dr Mupp skrev 2011-12-17 01:29:15 följande:
    Ja faktiskt vi har animaliskt protein vid alla måltider förutom förmiddagsfrukten. För att det är gott och för att det är svårt att ge vegetabiliskt protein till barn som har baljväxtallergi (hon har förörvigt nöt allergi också). Och nej särskilt sjuka matvanor har vi inte. Ex

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och bär, Macka med ägg, ett glas juice. 
    Förmiddagsfrukt:
    Lunch: Makaroner med korv och grönsaker (tex i skolan)
    Eftermiddagsmellis: Fil med müsli
    Middag: Potatismos med stekt fisk, sås och grönsaker. 

Mjölk, ägg, korv, fil, fisk är alla exempel på animaliskt protein. 
    Och du menar, på allvar, att barnet med baljväxtallergi skulle må dåligt av att en måltid i veckan äta en mindre proteinrik måltid? Byt ut middagen mot rotsaker i ugn med stekt halloumi och tzatziki så har ni en vegetarisk måltid. Eller en god pastasås med grönsaker. Eller en smarrig soppa, rotsaksgratäng, paj? Vore det verkligen skadligt menar du, eller missuppfattar jag dig? 

Jag är faktiskt i chock här, jag trodde inte att folk åt så mycket kött, av olika slag, som de gör.  
  • Lingonflickan

Jag älskar kött! Jag skulle aldrig kunna vara utan det helt. Men att ha nån dag i veckan där skolmaten är vegetarisk stör mig inte de tminsta så länge då framförallt inte qourn blandas in i det hela.

Född Kvinna och skitstolt över det!
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!