• Anonym (K)

Matstrul

Jag har en som nu 9 månader. ( prematur född i v 33+2) sen en tid tillbaka har det blivit väldigt kämpigt med maten. Just nu verkar han kunna klara sig utan mat helt och hållet dagtid. Han visar i stort sett aldrig att han är hungrig. Han har ätit nan ersättning sen födseln och det får han fortfarande. Han har tidigare ätit både mat och gröt och visat att han varit hungrig var 3-4 e timme men nu icke. Kvittar vad jag serverar. Får truga i honom dagtid och lyckas få i honom lite grann. Ett dygn kan se ut ungefär såhär: 7 äter några skedar gröt med fruktpure och en liten bit smörgås med leverpastej. Ca 11 tycker jag att han borde bli hungrig och lyckas få i honom ca 100 ml ersättning. 15 en halv burk mat lyckas jag få ner med mycket trugande och lite fruktpure till efterrätt. Lägger sig för kvällen ca 19 vaknar sen med 2,5- 4 timmars mellanrum från 19- ca 05 och vill äta. Får så ersättning och äter mellan 140- 210 varje gång. Oftast närmare 200. Vaknar ca 6 efter att ha sovit hyfsat bra mellan matningarna. Han får babyjuice på dagarna lite då och då för att han ska få i sig tillräckligt med vätska. Han har aldrig varit stor i maten men detta känns helt knasigt. Han har 2 tänder och en tredje på väg. Är jätteaktiv och glad i övrigt och kryper några steg men ålar sig mest och ställer sig upp mot saker. Jag känner att jag behöver hjälp nu! Har provat att ge välling av olika slag istället för ersättning men det funkar ibland men han vaknar ändå lika tätt. Hur ska jag göra för att bryta detta mönster och få honom att äta fint ordagrant och sova på nätterna? Han har hittills gått upp bra i vikt. Födelsevikt var 2308g och 46 lång. Senaste BVC besök för ca 1 mån sen så var han 74 lång och vägde ca 8500g. Bör också tillväga att han hade elak rs vid 1 mån och låg i sepap 10 dagar på intensives vilken resulterat införkylningsastma och lite mer förkylningar. Ge mig råd snälla.

Svar på tråden Matstrul