B12 brist.. symptom, medicin, vad händer nu??
Jag har en längre tid mått kasst och inte riktigt vetat vad som varit problemet.
Kännt mig trött, hängig, alltså absolut ingen ork. Dessutom har jag i omgångar haft yrsel, dommningar i armar, händer och tunga...Andnöd och hjärtklappningar osv osv...
Har vänner som lider av Hypotyreos som sa att de tyckte symptomen stämde in på det. Kollade runt i släkten och fick veta att vi har den på min fars sida (farmor hade det bla.) Jag läste på lite mer och ja det visade sig att många symptom jag har stämmer överens som hand i handske.
Nu kunde man tro att jag på en gång rusade till läkare för att kolla mig men då jag är sprut rädd och vet om att det krävs tester så sköt jag på det hela... Nu har ett och ett halvt år gått... och jag har blivit sämre! Såpass mycket sämre att jag de senaste två-tre veckorna varit tvungen att stanna hemma från jobbet flera gånger på grund av att jag helt enkelt inte klarat det!! Har gråtit av utmattning!!
Så tillslut tog jag mig samman och tog mig till läkare. Berättade även för läkaren om Hypotyreosen i familjen. Blev så klart massor med blodprov och sedan var det bara att vänta på svar.
Idag fick jag så äntligen svaret. B12 brist. Jag hade läst om det i samband med Hypotyreos men läkaren sa att det inte var sammankopplat. Skall dock få resultaten hemskickade (om jag förstod det rätt så var TSH 4,1 och T4 17 och en av mina vänner som ju har denna sjukdom sa att jag hade sämre värden än henne om detta var vad jag hade...). Men iallafall så måste jag börja någonstans... Och då börjar vi med att ta hand om B12 bristen.
Jag fick injektioner och tabletter utskrivna men har bara hämtat ut tabletterna än så länge. Jag är extremt spruträdd och kan inte fungera om jag vet om att jag skall ta en spruta om dagen i fem dagar. Utan måste då ta ledigt först. Kan inte sitta en hel dag på kontoret och veta att jag efter jobbet skall gå och få en spruta helt enkelt. Så börjar med tabletterna.
Vad jag undrar är lite vad händer nu? Jag frågade min läkare om vad som orsakade det hela. Och han svarar bara att det ibland blir så utan någon egentlig anledning. Vilket jag inte tycker kan stämma!!!! Skall på återbesök i Januari och då kanske jag får veta mer... Men vad bör jag själv be om? Vad kan jag göra? Vad kan jag räkna med? Känns idiotiskt att säga att man inte orkar med ett stilla sittande kontorsjobb utan att man är helt förstörd och förbi av utmattning efter bara nån timmas arbete. Jag får yrsel och andnöd av att ens klä på mig vissa mornar!!! Hur snart kan jag ens hoppas på att börja fungera igen?? Jag vill ha tillbaks orken!!!!
Långt inlägg och mycket babbel... Hoppas ni ursäktar mig... Men vet inte vad jag skall förvänta mig i framtiden eller vad jag behöver tänka på... Någon där ute som kan hjälpa mig lite Skulle bli så tacksam!!!