• Anonym (rädd)

B12 brist.. symptom, medicin, vad händer nu??

Jag har en längre tid mått kasst och inte riktigt vetat vad som varit problemet.

Kännt mig trött, hängig, alltså absolut ingen ork. Dessutom har jag i omgångar haft yrsel, dommningar i armar, händer och tunga...Andnöd och hjärtklappningar osv osv...

Har vänner som lider av Hypotyreos som sa att de tyckte symptomen stämde in på det. Kollade runt i släkten och fick veta att vi har den på min fars sida (farmor hade det bla.) Jag läste på lite mer och ja det visade sig att många symptom jag har stämmer överens som hand i handske.

Nu kunde man tro att jag på en gång rusade till läkare för att kolla mig men då jag är sprut rädd och vet om att det krävs tester så sköt jag på det hela... Nu har ett och ett halvt år gått... och jag har blivit sämre! Såpass mycket sämre att jag de senaste två-tre veckorna varit tvungen att stanna hemma från jobbet flera gånger på grund av att jag helt enkelt inte klarat det!! Har gråtit av utmattning!!

Så tillslut tog jag mig samman och tog mig till läkare. Berättade även för läkaren om Hypotyreosen i familjen. Blev så klart massor med blodprov och sedan var det bara att vänta på svar.

Idag fick jag så äntligen svaret. B12 brist. Jag hade läst om det i samband med Hypotyreos men läkaren sa att det inte var sammankopplat. Skall dock få resultaten hemskickade (om jag förstod det rätt så var TSH 4,1 och T4 17 och en av mina vänner som ju har denna sjukdom sa att jag hade sämre värden än henne om detta var vad jag hade...). Men iallafall så måste jag börja någonstans... Och då börjar vi med att ta hand om B12 bristen.

Jag fick injektioner och tabletter utskrivna men har bara hämtat ut tabletterna än så länge. Jag är extremt spruträdd och kan inte fungera om jag vet om att jag skall ta en spruta om dagen i fem dagar. Utan måste då ta ledigt först. Kan inte sitta en hel dag på kontoret och veta att jag efter jobbet skall gå och få en spruta helt enkelt. Så börjar med tabletterna.

Vad jag undrar är lite vad händer nu? Jag frågade min läkare om vad som orsakade det hela. Och han svarar bara att det ibland blir så utan någon egentlig anledning. Vilket jag inte tycker kan stämma!!!! Skall på återbesök i Januari och då kanske jag får veta mer... Men vad bör jag själv be om? Vad kan jag göra? Vad kan jag räkna med? Känns idiotiskt att säga att man inte orkar med ett stilla sittande kontorsjobb utan att man är helt förstörd och förbi av utmattning efter bara nån timmas arbete. Jag får yrsel och andnöd av att ens klä på mig vissa mornar!!! Hur snart kan jag ens hoppas på att börja fungera igen?? Jag vill ha tillbaks orken!!!!

Långt inlägg och mycket babbel... Hoppas ni ursäktar mig... Men vet inte vad jag skall förvänta mig i framtiden eller vad jag behöver tänka på... Någon där ute som kan hjälpa mig lite  Skulle bli så tacksam!!!      

• Svar på tråden B12 brist.. symptom, medicin, vad händer nu??
  • Anonym (Ellie)

Jag vet två i min ålder som också har B12-brist, detta har jag fått veta av dem/läst mig till:

En del kroppar kan inte ta upp B12 ur maten så bra, och stress påverkar näringsupptaget.

Är man stressad använder kroppen dessutom mer av vissa vitaminer och då kan man få som du, en brist. Eftersom det inte räcker med bara mat för att kroppen ska komma ikapp så får man då boostersprutor för att återställa nivån.

B12-brist är inte alls bra, man kan bland annat få väldigt dåligt minne och koncentrationsförmåga. Min ena vän var tvungen att få sprutor för hon glömde ta sina tabletter!Drömmer Men efter intensivkuren var det sedan en spruta i månaden ett tag bara, och det kändes okej tyckte hon.

B12-brist är annars vanligast hos äldre, eftersom upptagningsförmågan/matintaget minskar när man blir gammal. Min egen mormor hade iofs redan demens, men när hon fick sprutor för att komma ikapp sin B12-brist så blev hon mycket bättre mentalt, och kom ihåg mer om både sitt liv och oss. B12 är jätteviktigt!

Så mitt råd är: Få i dig de där sprutorna, så fort som möjligt. Gör detta för dig själv och jag lovar att det kommer att göra stor skillnad. Min jämnåriga kollega kände det som att hon började fungera och orka igen, helt magiskt, efter en lång tid av undran om hon led av depression, sköldkörtelproblem eller vadå liksom?

Du har fått medicin, ta den bara så blir det bra.

• Anonym (B12)

Ditt TSH är högre än den gamla maxgränsen för de som redan har hypotyreos. Jag vill ligga på TSH 0,1-0,3.

Jag vet inte om du måste ta sprutorna. Tabletterna ska du vara noga med att ta alltid alltid. Om man slarvar kan man få nervskador, hjärtklappning, illamående, extremt trötthet, andfåddhet, aptitlöshet, depression....

Tabletterna ska inte tas i samband med mat.

Har du B12-brist och tabletterna räcker för dig (så du inte behöver ta sprutor) ska du märka en snabb förbättring (jag pratar dagar). Det som kan vara mer kvardröjande är domningar, stickningar etc men du ska snabbt bli normalpigg.

Du får gå och ta prover emellanåt så du ser att ditt B12-liigger rätt.

När B12-bristen är borta ska du kunna leva ett normalt liv med tabletterna.

• Anonym (rädd)
    Anonym (B12) skrev 2011-12-14 19:22:36 följande:
    Ditt TSH är högre än den gamla maxgränsen för de som redan har hypotyreos. Jag vill ligga på TSH 0,1-0,3.

Jag vet inte om du måste ta sprutorna. Tabletterna ska du vara noga med att ta alltid alltid. Om man slarvar kan man få nervskador, hjärtklappning, illamående, extremt trötthet, andfåddhet, aptitlöshet, depression....

Tabletterna ska inte tas i samband med mat.

Har du B12-brist och tabletterna räcker för dig (så du inte behöver ta sprutor) ska du märka en snabb förbättring (jag pratar dagar). Det som kan vara mer kvardröjande är domningar, stickningar etc men du ska snabbt bli normalpigg.

Du får gå och ta prover emellanåt så du ser att ditt B12-liigger rätt.

När B12-bristen är borta ska du kunna leva ett normalt liv med tabletterna.

Så du tycker som min vän att mina siffror är konstiga då eller?? Hmm kanske skall kämpa hårt med att få undersöka det mer då...

Hoppas jag slipper sprutor... Är livrädd för dem!!! Men inser också att om inte tabletterna hjälper så bör jag prova med injektioner också. Och helst innan jag maxar på dosen på tabletterna så att säga.. Skall försöka påminna mig själv om tabletterna... Känner själv att det kommer bli svårt att minnas varje dag:-S jag är så kass på att minnas sånt... Kan komma på mig själv när jag redan är på jobbet att "Oj nu har jag glömt borsta tänderna/äta frukost/eller liknande" eller när jag gått och lagt mig samma sak... "Shit tänderna!" är en klassisk kommentar från mig istället för godnatt till Pojkvännen:-P 

Sen att det skall tas på fastande mage såg jag... men inget om det måste vara 24 timmar från varandra eller om man kunde diffa lite... Tex har aldrig provat med p-piller eller minipiller men vet om att de inte skall diffa direkt och inte har någon felmarginal eller vad man skall säga... Hur är det med Bethepan?

Vad kan jag förvänta mig när jag börjar må bättre?? Jag har tex haft problem med vikten.. Det sa bara PANG en dag så gick jag upp snabbt som attans och inget jag gör gör så jag går ner i vikt. Äter hälsosamt så det är liksom inte det...Kommer det påverkas när jag får ok värden?? 

Låter ju bra om piggheten kan komma relativt snart... Är trött på att vara trött.... ( det kunde ju även hjälpa vikten att försvinna snabbare om jag orkar mer kan jag tänka mig även om vikten gick upp samtidigt som jag var aktiv och det är först det senaste som jag inte orkar vara det längre...Alltså vikten har inte gått upp pga att jag inte rört mig nog)
  • Anonym (B12)
    Anonym (rädd) skrev 2011-12-14 19:47:19 följande:
    Så du tycker som min vän att mina siffror är konstiga då eller?? Hmm kanske skall kämpa hårt med att få undersöka det mer då...

Hoppas jag slipper sprutor... Är livrädd för dem!!! Men inser också att om inte tabletterna hjälper så bör jag prova med injektioner också. Och helst innan jag maxar på dosen på tabletterna så att säga.. Skall försöka påminna mig själv om tabletterna... Känner själv att det kommer bli svårt att minnas varje dag:-S jag är så kass på att minnas sånt... Kan komma på mig själv när jag redan är på jobbet att "Oj nu har jag glömt borsta tänderna/äta frukost/eller liknande" eller när jag gått och lagt mig samma sak... "Shit tänderna!" är en klassisk kommentar från mig istället för godnatt till Pojkvännen:-P 

Sen att det skall tas på fastande mage såg jag... men inget om det måste vara 24 timmar från varandra eller om man kunde diffa lite... Tex har aldrig provat med p-piller eller minipiller men vet om att de inte skall diffa direkt och inte har någon felmarginal eller vad man skall säga... Hur är det med Bethepan?

Vad kan jag förvänta mig när jag börjar må bättre?? Jag har tex haft problem med vikten.. Det sa bara PANG en dag så gick jag upp snabbt som attans och inget jag gör gör så jag går ner i vikt. Äter hälsosamt så det är liksom inte det...Kommer det påverkas när jag får ok värden?? 

Låter ju bra om piggheten kan komma relativt snart... Är trött på att vara trött.... ( det kunde ju även hjälpa vikten att försvinna snabbare om jag orkar mer kan jag tänka mig även om vikten gick upp samtidigt som jag var aktiv och det är först det senaste som jag inte orkar vara det längre...Alltså vikten har inte gått upp pga att jag inte rört mig nog)
    Jag vet inte om det är normala värden om man inte har sjukdomen men äter man levaxin är de urkassa iaf. Jag var död när jag hade 3,29. Men det är svårt att hitta en bra läkare när det gäller hypotyreos. Många tror att man kan ha TSH upp till 4 när den ska ligga lågt, ca 0,1-2.

Vikten, det låter hypotyreos. Den saktar ner ämnesomsättningen, det brukar inte B12-brist göra.

Jag tar Behepan lite när som helst, det är ju ett vitamin så det behövs inga särskilda intervaller. Jag tycker Behepan funkar bättre än kopiorna, därför låter jag aldrig apoteket byta ut medicinen. Men det där är individuellt.

Kontakta vården, att vara glömsk är vanligt och det borde finnas fungerande hjälpmedel för det. Eller så sätter du mobilen på en tid du brukar vara hemma, ett återkommande varje-daglarm som säger "Tablett!".
  • Anonym

Hej! Fick i våras diagnosen b12 och folatbrist. har inte fått ngn förklaring till varför. Är nu under utredning då mina stickningar och domningar inte försvinner trots ormala värden. Har även muskelkramp och en brännade känsla under huden. Svårt att gå och hemskt ont. Alla prover har varit normala hitintills. Väntar nu svar på neurografi. Tycker att det är märkligt att det blir så utan att man kan finna orsaken. 

• Anonym

Ditt TSH är för högt och det kan vara den förklaringen till din b12-brist.  Läkarna har ju tyvärr inte svar på allt heller.

• Anonym

Fördelen med att istället börja med sprutorna är ju att de har större effekt så att du häver bristen snabbare. 

jag var inlagd på psyk vid ett tillfälle och det kom in en tjej som betedde sig väldigt märkligt. Efter en vecka ungefär med sprutor b12 så blev hon mer normal. Jag menar inte att skrämma dig men det är en allvarlig brist att ha så försök börja med sprutorna.  

• Mossagti

Jag känner av B12-bristen mycket, mycket mer än sköldkörteln så ta sprutorna om inte tabletterna hjälper snart.

• Anonym

Jag har fått en spruta och det var underbart. blev så lätt och flög nästan fram. tyvärr har jag inte fått fler då läkarna ansåg att värdena var normala. dem ligger på gränsen men är inte så låga nu som de var innan. över 300 i kobolamin bör man ligga men gränsen ligger på 170. enligt en läkare jag pratat med. Ta sprutorna. känns absolut ingenting. sätter den i skinkan över på ett kick. 

• Anonym

Långvarig stress. utbrändhet kan orsaka b12 brist men då ska man ha en binjurebarksvikt oxå.

Svar på tråden B12 brist.. symptom, medicin, vad händer nu??