• Anonym (KL)

Faktura hos tandläkaren

Hej! Jag ska till tandläkaren nu på fredag och frågade direkt om det gick att ta på faktura då jag inte har så mycket i inkomst. Men då jag har anmärkningar så är jag osäker, trots att hon sa att det gick i telefonen så behöver hon ju inte ha kollat upp mig.

Har inte direkt någon större lust att stå där och få ett svar som "Nej, det går inte att ta på faktura. Du måste hosta fram pengarna nu!" när jag inte har några pengar förrän den 20.e.

Är det någon som kan något om detta? Jag vet att det går att ta på faktura hos vårdcentral osv, men vet inte hur det fungerar hos tandläkaren. Har aldrig behövt betala hos tandläkaren förrän nu!

• Svar på tråden Faktura hos tandläkaren
  • Anonym

Går du privat? Skulle inte tro att det är lönsamt för mindre företagare att ta enkreditupplysning på dig. Såvida det inte handlar om stora pengar.

• zygoma girl

Du har inte automatisk rätt att få vård på kredit men vad jag vet tillåter alla landsting det mot en fakturaavgift. Många privattandläkare accepterar också inbetalningskort, i vilket fall om du har varit patient där tidigare och då skött betalningarna.

• Anonym (KL)

Nej jag går hos folktandvården. Men alla säger olika hela tiden, den ena säger att det inte är några problem alls och den andra säger att det kan bli väldiga problem..

• Anonym (KL)

Fast jag har ju aldrig betalat eller behövt då jag är 22 år.  Så detta är relativt nytt för mig.

• Anonym

Är det akut tandvård får du faktura utan problem.. är det vanlig kontroll och de kollar upp dig och ser att du har betalningsanmärkning blir du nekad faktura...

Är du 22 år och har redan en betalningsanmärkning  

• Anonym (KL)

Ja jag är 22 år och redan fast, vadå då? Det behöver ju faktiskt inte betyda att det är jag själv som klantat mig, snarare en förälder som tar abb och skit i mitt namn och sen glömmer att betala.. Men nu var det inte det jag ville prata om utan rådfråga om det gick att ta på faktura, och alla svarar olika..

• Anonym (KL)

men nu var det fortfarande inte det jag ville skriva om utan få reda på om dewt gick med faktura!!! fan vad alla läser dåligt!

• ruthen

Du har ju tandvårdsbidrag på 300kr per år du kan utnyttja. Säg till i kassan att du vill utnyttja det. Om du inte var till tandläkaren förra året kan du anv det bidraget också. Då har du 600kr där och mer än så kostar det inte för en undersökning.

• sahara sahara

Jag får alltid en faktura av tandläkaren, och de har aldrig gjort någon kreditupplysning eller något på mig.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Cicek

Jag är 23 år och har aldrig behövt betala för undersökning tack vare bidraget! Är du säker på att du måste göra det?

• Coyote
    Anonym (KL) skrev 2011-12-14 19:55:55 följande:
    men nu var det fortfarande inte det jag ville skriva om utan få reda på om dewt gick med faktura!!! fan vad alla läser dåligt!
    Kan du inte boka om besöket så det ligger efter den 20? Annars tycker jag du ska ringa och verkligen kolla upp att du kan ta det på faktura, för jag har för mig att det kan bli knepigt med anmärkningar.
  • Anonym (har känningar)

Jag vet att flera kliniker på folktandvården som har ringt kronofogden och kollat anmärkningar när de tagit emot nya patienter.

Svar på tråden Faktura hos tandläkaren