• Lady Bird

Skillnaden mellan orden förödmjukelse och förnedring

Min dotter kom hem från skolan och frågade mig om vad det var för skillnad på orden förödmjukelse och förnedring. Jag hade svårt att svara men kom till sist fram till att förödmjukelse är en känsla av skam som kommer inifrån medans man kan utsättas för förnedring av olika slag. Att förnedring är "våldsammare" medans förödmjukelse är mera "psykiskt".

Håller ni med om den definitionen? Jag tyckte det var svårt, även om hon går i nian... 

• Svar på tråden Skillnaden mellan orden förödmjukelse och förnedring
  • Tiger Queen

förödmjukelse = sårande behandling, kränkning, att skymfa, att förolämpa

förnedra = förödmjuka, varnära, nedlåta sig till, förringa, nedvärdera, underskatta, nedsätta, förminska

Orden har egentligen samma betydelse. Förödmjukelse betyder förnedra i min Bonniers svenska ordbok.

• stormfågel

Jag uppfattar förnedring mycket allvarligare än förödmjukelse.

Förödmjukat kan man känna sig om någon "kliver en på tårna" omedvetet och t.ex. svärmor vill vara snäll och städar badrummet för att hon inte ser att det är gjort trots att man själv tycker att man gjort det jättenoga (svårt att komma på bra exempel :))

För att exemplet ovan överhuvudtaget ska kunna bli förnedring måste hon minst ha skrivit hur grisig man är på facebook och rotat bland medicinerna i skåpet och torkat toastolen med finaste bröllopspresentshandduken :)

Så uppfattar jag orden. Att förödjukad inte måste vara avsiktligt (men kan vara det) medan det i förnedringens natur ligger att den har för avsikt att förnedra. 

• Furstinna

Jag är nog inne på samma som du TS.

Förnedring kan jag känna är att aktivt göra någon annan ont medan förödmjukelse är något man inte har en ont syfte med.. Förstår nån?

• Furstinna

Förödmjukelse känner jag också är mer förenat med skamkänslor och förnedring är mer som en psykisk misshandel.

• Lady Bird
    Furstinna skrev 2011-12-14 19:50:01 följande:
    Förödmjukelse känner jag också är mer förenat med skamkänslor och förnedring är mer som en psykisk misshandel.
    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar med det. Jag tror att förödmjukelse kan vara en psykisk misshandel också. Ex låta någon kissa i blöjan fast de kan gå på toa... Om nu det var ett bra exempel... Antagligen inte.
  • Furstinna
    Lady Bird skrev 2011-12-14 19:54:35 följande:
    Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar med det. Jag tror att förödmjukelse kan vara en psykisk misshandel också. Ex låta någon kissa i blöjan fast de kan gå på toa... Om nu det var ett bra exempel... Antagligen inte.

Jo..Jag är mer inne på det jag skrev i första inlägget. Att förnedra någon är att mer aktiv föröka göra någon annan illa medan man kan förödmjua en person av misstag..
  • Lady Bird
    Tiger Queen skrev 2011-12-14 19:35:42 följande:

förödmjukelse = sårande behandling, kränkning, att skymfa, att förolämpa

förnedra = förödmjuka, varnära, nedlåta sig till, förringa, nedvärdera, underskatta, nedsätta, förminska

Orden har egentligen samma betydelse. Förödmjukelse betyder förnedra i min Bonniers svenska ordbok.

Ok. Konstigt att man får i uppgift att se skillnader då-
  • Lady Bird
    Furstinna skrev 2011-12-14 19:59:29 följande:
    Jo..Jag är mer inne på det jag skrev i första inlägget. Att förnedra någon är att mer aktiv föröka göra någon annan illa medan man kan förödmjua en person av misstag..
    Ja. Eller att en person kan känna sig förödmjukad "av sig själv",,,
  • Furstinna
    Lady Bird skrev 2011-12-14 20:01:19 följande:
    Ja. Eller att en person kan känna sig förödmjukad "av sig själv",,,

Precis.. Att förnedra sig själv kräver nog att man göra något aktivt.. Haha jag vet vad jag tänker i huvudet men kan inte få ut när jag skriver :)
  • Tiger Queen

Ok, några exempel då:  

Att förödmjuka någon är att håna och förlöjliga någon och samtidigt njuta av att personen skäms, känner sig dum men kan inget göra åt situationen. Som att laga en måltid till ditt barn som du vet att det inte tycker om. Men du gör det ändå för att se barnet sitta där och plågas och bli just förödmjukad av att inte kunna laga sin egen mat och vara tvungen att äta det just DU har lagat just då.

Att förnedra kan vara att utsätta någon för sexuella trakasserier.

Att förödmjuka eller förnedra har samma onda syfte enligt mig. Att såra, förminska och kränka osv.

Furstinna skrev 2011-12-14 19:48:07 följande:

Jag är nog inne på samma som du TS.

Förnedring kan jag känna är att aktivt göra någon annan ont medan förödmjukelse är något man inte har en ont syfte med.. Förstår nån?

• Furstinna
    Tiger Queen skrev 2011-12-14 20:47:44 följande:
    Ok, några exempel då:  

Att förödmjuka någon är att håna och förlöjliga någon och samtidigt njuta av att personen skäms, känner sig dum men kan inget göra åt situationen. Som att laga en måltid till ditt barn som du vet att det inte tycker om. Men du gör det ändå för att se barnet sitta där och plågas och bli just förödmjukad av att inte kunna laga sin egen mat och vara tvungen att äta det just DU har lagat just då.

Att förnedra kan vara att utsätta någon för sexuella trakasserier.

Att förödmjuka eller förnedra har samma onda syfte enligt mig. Att såra, förminska och kränka osv.

Jag förstår hur du tänker. Jag menade att förödmjukelse behöver inte ha en ont syfte medan förnedring har.
  • Ruby

Så här står det i NE.

fö`rödmjuka verb ~de ~t 
    ORDLED: för--öd-mjuk-ar 
    SUBST.: förödmjukande; förödmjukelse
    • få (ngn) att känna sig värdelös eller helt underlägsen genom kränkande behandling {→förnedrakränka 1}: man bör inte ~ en redan slagen fiende ytterligareen ~nde bekännelseett ~nde arbete
    BET.NYANS: ibl. refl.: ~ sig och be om ursäkt
    KONSTR.: ~ ngn
    HIST.: sedan 1765; 1528 refl.; se ödmjuk

förne´dra verb ~de ~t 
    ORDLED: för-nedr-ar 
    SUBST.: förnedrande, förnedring
    • beröva (ngn) elementär mänsklig värdighet {→förödmjukavanhedra}:enligt FN-deklarationen får ingen utsättas för ~nde behandling~nde visitationer för fängelsebesökare
    BET.NYANS: ibl. refl.: ~ sig och gå ut och tigga
    KONSTR.: ~ ngn
    HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. fornidhra; av lågty. vornederen med samma bet.; jfr nednedrenedrig

• Lady Bird

Förödmjuka är att få någon att känna sig dum, löjlig, mindervärdig, hjälplös, kanske verbalt - förnedra är att spotta på någon, slå eller skada. Kan det vara så då?

Svar på tråden Skillnaden mellan orden förödmjukelse och förnedring