• Anonym (Vid PMS)

Någon som tar antidepressiv medicin endast vid PMS? Funkar?

Jag har ätit antidep med i 7 år men slutade i höstas o vill försöka utan. Däremot undrar jag om jag ska ta vid PMS.. Erfarenheter? Denna PMS jag har nu är ok. Lite olustkänslor, oro o gråtmildhet dock. Men inte nattsvart som den varit genom åren. Tar jag tabletter så blir jag ju lite tröttare o kroppen är ju inte van vid den längre. Konstigt nog så har jag haft tusen gånger mildare PMS psykiskt dom senaste gångerna trots att jag slutat äta medicin samt haft det väldigt krisigt i mitt liv.

• Svar på tråden Någon som tar antidepressiv medicin endast vid PMS? Funkar?
  • roffe

Problemet är ju att antidepp oftast behöver ätas varje dag i 3-4 veckor innan de börjar fungera tillräckligt för att man ska märka skillnad. Iaf de jag fått testa mot depression.

Det finns nån tablett mot pms som jag glömt va den heter nu, men den vill jag iaf testa. Har sett reklam i nån tidning =)

Jag blir jättedeppig när jag ska ha mens, typ vill gråta hela tiden och tycker allt suger, orkar knappt leva. Sen när skiten är över mår jag bra igen. 

• Cicek

Håller med ovanstående, det ska finnas något just mot PMS. Antidepressiva fungerar ju inte vid behov, man tar dem regelbundet, annars är det ingen idé. Så jag har svårt att se att det ens skulle hjälpa mot PMS.

• Anonym (Vid PMS)

Precis, man får höra att det tar ca två v innan den hjälper men ändå fårmsn tips om att äta det endast vid PMS. Det är konstigt.

• roffe

Men vaddå har din läkare tipsat dig om det? Vilken tablett tar du? Låter ju jättekonstigt :/

• Cicek

Be om en second opinion för det låter väldigt konstigt.. Det är som du säger, MINST två veckor innan man kan se resultat. Det är inte som att ta lugnande eller sömntabletter, då man får effekt på en gång.

• Anonym

Fick oxå rådet att käka citrlopram tror jag det hette vid pms besvär. Någon vecka innan mens varje månad skulle jag äta de. Började aldrig eftersomjag inte tror på att äta en vecka i månaden. Har ätit andra antidepressiva och vet hur det bli

• eulalian

Jag fick citalopram utskrivet att ta 2 veckor innan mens mot PMS och sen äta under mensveckan. 3 veckor av 4 på en månad då...? I alla fall så hämtade jag ut pillren och har inte behövt ta några! :p efter graviditeten är ALLA humörsvängningar borta! Både jag och sambon jublar :p

• BigDreams

Jag fick sertralin 50 mg mot min PMS eller snarare pmdd. Funkade jättebra! Har provat att ta dom vid ägglossning och före mens, samt varje dag. Det fungerar annorlunda vid PMS än vid depression. Vid PMS får man effekt på låg dos nästan direkt, vilket inte sker vid depression. Därför fungerar det att ta i intervaller. Det som kan vara svårt är att hålla reda på cykeln, så jag föredrog att ta varje dag för att slippa tänka. Tog jag någon dag försent hann jag få PMS symptom annars slapp jag. För mig har det gjort stor skillnad!

• Anonym (Vid PMS)
    BigDreams skrev 2011-12-15 08:06:58 följande:
    Jag fick sertralin 50 mg mot min PMS eller snarare pmdd. Funkade jättebra! Har provat att ta dom vid ägglossning och före mens, samt varje dag. Det fungerar annorlunda vid PMS än vid depression. Vid PMS får man effekt på låg dos nästan direkt, vilket inte sker vid depression. Därför fungerar det att ta i intervaller. Det som kan vara svårt är att hålla reda på cykeln, så jag föredrog att ta varje dag för att slippa tänka. Tog jag någon dag försent hann jag få PMS symptom annars slapp jag. För mig har det gjort stor skillnad!

Det måste vara just så att det fungerar annorlunda vid pms för jag har fått det förslaget av både läkare o gynekolog. Min faster berättade även att hon läst att det funkar bra för många vid pms.

För övrigt så har jag PMD.  
  • Anonym

Jag har (kommer inte ihåg namnet) o tar 1/4 del eller 1/2 tablett vid pms o det funkar fantastiskt bra !! !

Skulle absolut inte vilja vara utan de.

Svar på tråden Någon som tar antidepressiv medicin endast vid PMS? Funkar?