• MammaTillDomFinaste

vad tycker ni om Fredrik Steen?

kan inte låta bli, vill gärna se era tankar om denna hundtränare! när ni röstat, lämna gärna en kommentar också om varför!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad tycker ni om Fredrik Steen?
  • Trix85

Jag röstade Annat för jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom. Jag tycker att mycket han säger är bra, men jag kan ibland också tycka att han är lite hård och mycket för korrigering. Jag läste hans krönika i senaste numret av Hundsport där han ifrågasatte varför alla hundinstruktörer förespråkar att man inte ska använda förbudsord som nej och korrigering utan enbart träna med positiv förstärkning. I den krönikan skriver han att han tycker det är nödvändigt med korrigering men beskriver inte närmre hur han tycker man ska korrigera, i vilka lägen och hur mycket.

Fast å andra sidan så har jag inte varit på någon av hans föreläsningar och jag har inte sett honom "in action" så att säga så mycket heller så därför känner jag lite att jag inte riktigt kan ha en åsikt om honom eller hans sätt att arbeta.. :)

• Lufsan

Jag röstade också annat. Jag tycker inte att han gör något fel, men tycker att han känns lite osäker. I alla fall från det jag sätt på tv. 

En dag i sänder.
  • Lufsan

Har nu läst igenom mycket av vad han står för, på hans hemsida, och tycket verkligen att han låter vettig. Det var ett tag sen jag såg honom på tv, men tyckte då att han kunde bli lite "desperat" om hunden inte lyssnade, frustrerad kanske är det rätta ordet. 

Men han verkar gå hand i hand med Cesar Millan.  

En dag i sänder.
  • iii
    Trix85 skrev 2011-12-15 10:32:35 följande:
    Jag röstade Annat för jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom. Jag tycker att mycket han säger är bra, men jag kan ibland också tycka att han är lite hård och mycket för korrigering. Jag läste hans krönika i senaste numret av Hundsport där han ifrågasatte varför alla hundinstruktörer förespråkar att man inte ska använda förbudsord som nej och korrigering utan enbart träna med positiv förstärkning. I den krönikan skriver han att han tycker det är nödvändigt med korrigering men beskriver inte närmre hur han tycker man ska korrigera, i vilka lägen och hur mycket.

Fast å andra sidan så har jag inte varit på någon av hans föreläsningar och jag har inte sett honom "in action" så att säga så mycket heller så därför känner jag lite att jag inte riktigt kan ha en åsikt om honom eller hans sätt att arbeta.. :)
    Varför skulle det vara fel att säga nej till hunden? Det är ju ett kommando som alla andra. Det berättar hur hunden ska agera.
  • Lufsan

Nu har jag sett de två säsongerna av "huncoachen" tycker att han är bra förutom att han blir lite för aggressiv med hundarna och att han ofta motsäger sig själv. 

En dag i sänder.
  • SoStylish

Jag har inte läst några krönikor eller så utan har bara sett honom ett par gånger på tv samt en föreläsning. Av det jag hörde så tyckte jag att han verkar ha en sund och vettig inställning till hundar och hur hundar fungerar så jag röstade "För".

• qenzo

Röstade Annat eftersom jag med FS gör som med alla andra instruktörer. Tar till mig vissa delar och skippar andra bitar.

• riboflavin

Jag håller inte med om alla Fredriks metoder men ger honom rejält med beröm för att han är flexibel och inser att hundar är individer, och inte låser sig vid en viss träningsmetod bara för att han bestämt sig för att den är bäst i alla lägen.
    Många hundtränare känner jag låster sig totalt på att en viss metod ska funka för alla hundar, i alla situationer och när det inte fungerar så är det alltid kommunikationen som brister, aldrig metoden.

Själv använder jag mig av de metoder som fungerar oavsett vem som lärt ut dem... 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MammaTillDomFinaste
    riboflavin skrev 2011-12-19 12:14:31 följande:
    Jag håller inte med om alla Fredriks metoder men ger honom rejält med beröm för att han är flexibel och inser att hundar är individer, och inte låser sig vid en viss träningsmetod bara för att han bestämt sig för att den är bäst i alla lägen.
    Många hundtränare känner jag låster sig totalt på att en viss metod ska funka för alla hundar, i alla situationer och när det inte fungerar så är det alltid kommunikationen som brister, aldrig metoden.

Själv använder jag mig av de metoder som fungerar oavsett vem som lärt ut dem... 
  • Trix85
    iii skrev 2011-12-16 15:40:05 följande:
    Varför skulle det vara fel att säga nej till hunden? Det är ju ett kommando som alla andra. Det berättar hur hunden ska agera.
    Det vet jag inte. Men det Fredrik Steen skrev om i sin artikel var att hans uppfattning var att "alla andra" hundinstruktörer förespråkade att man inte skulle använda nej eller något annat förbudsord. Varför kan jag inte svara på, men jag har precis läst boken 100% positiv vardagslydnad av Arne Aarestad som också anser att hudnar ska tränas utan förbudsord och korrigering. Boken var enormt bra och jag kan varmt rekomdenera den. Det är en ganska omfattande bok, men i korta drag handlar det helt enkelt om att "nej" ofta används för mycket och på fel sätt vilket skapar ett avstånd mellan hund och hundägare och att Arne istället tycker man ska jobba på kontaktkommandon osv för att bryta ett oönskat beteende istället för att gräla och fya på hunden.

Personligen tycker jag att Arne Aarestad beskriver detta otroligt bra i sin bok och det är helt klart en metod i min smak.
Svar på tråden vad tycker ni om Fredrik Steen?