• smille01

sjukpension-ålderspension

Hej jag är snart 62 år sjukpensionerad sen ett år har kol får ju inte så mycke pengar.Men hur blir de när jag blir riktig pensionär får jag ännu mindre då än om som jag skulle arbetat då får jag ju inget från medlemsförsäkringen heller pluss att man som pensionär betalar 1000 kr mer i skatt,konstitt ska vi straffas för att vi blir pensionärer.

Tror du vi har rätt till hyresbidrag
     min fru har brutto 17000mån jag ca detsamma
     bor i villa med alla tillkommande kostnader. 170kwm för stort men ännu dyrare att flytta till  lägenhet     

Rädd för att bli ålderspensionerad (hur ska vi klara oss). 

• Svar på tråden sjukpension-ålderspension
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller frågor om ålderspension och ekonomisk hjälp i form av bostadstillägg när man är ålderspensionär, så får du kontakta pensionsmyndigheten, då detta inte är frågor som försäkringskassan kan svara på.

Du hittar dem här:
    http://pensionsmyndigheten.se/

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• smille01
    Försäkringskassan skrev 2011-12-15 11:07:47 följande:
    Hej!

När det gäller frågor om ålderspension och ekonomisk hjälp i form av bostadstillägg när man är ålderspensionär, så får du kontakta pensionsmyndigheten, då detta inte är frågor som försäkringskassan kan svara på.

Du hittar dem här:
    pensionsmyndigheten.se/

Hälsningar
    Anastasia, handläggare
    Där får jag till svar att dom som får sjukpension handhar ni bostadsbidragdelen
  • smille01

Där får jag till svar att det är ni som har hand om det när man får sjukpenning

• Försäkringskassan

Hej!

Försäkringskassan har hand om din ersättning så länge som du är "sjukpensionär" och då har vi även hand om bostadstillägget.

Om jag inte missförstod dig och dina frågor, så hade du frågor om när du blir ålderspensionär och där är inte försäkringskassan inblandad.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

Svar på tråden sjukpension-ålderspension