• Anonym

Jag håller på att bryta samman nu...Ge mig min LÖN!

Jag jobbar åt kommunen, som timvikarie i en liten men mycket rik förort i Stockholm. Och jaglämnar varje månad in tidrapporter till min samordnare. Denna månad skickade jag in den istället, men inge konstigt med det. jag lämande även in en lapp med en dag som jag hade jobbat första veckan i november.
    Alltså två papper, en för oktober månad och en för november månad. För jag hade inte tänkt arbeta där nå mer.  Jag skrev klart och tydligt överst på lapparna respektive månad. Hon hade tagit emot dom meddelade hon..

Men den 25 dök ingen lön upp. Jag väntade över helgen, och ringde åter på måndagen och jagade chefen som inte svarade någon gång alls på 3 dagar!! Ringde sedan samordnare som sa att hon hade missat att det stod oktober på lappen.. Hur fan då undrar jag?! Det stod ju så sjukt tydligt. Hur som helst hon sa att hon skulle skriva under papprerna och skicka ner till lönekontoret! Och att det skulle dröja ca 3 bankdagar innan pengarna kom in. Okej fine, det köpte jag. Dom var ju iaf på väg tänkte jag.  

Pengarna borde alltså ha funnits på mitt bankkonto senast den 6 december! Vilket dom inte gjorde.. Då började jag jaga runt på chefen igen, fortfarande inge svar, Får tag på henne den 7 december och då skulle hon kolla upp vad som var fel och återkomma.. Hon ringde aldrig åter! Den 8 decemeber ringer jag igen och får då prata med en vikare till samordnaren. Jag är vid det här laget j*vligt arg minst sagt. Hon ger mig nr till lönekontoret..

Här börjar det roliga... Jag fick 2 olika nr att prova ringa. Jag ringde dom båda och möttes av telefonsvarare på båda som sa att personerna skulle vara åter kl 15.45. Jag började genast ringa 15.45, ändå fram till 16.30 Inget svar!!! 
    Jag ringer receptionen på komunen, där lönekontoret är och ber att få prata med någon genast som kan hjälpa mig.. Kommer då till någon jag misstänker haft en stroke eller liknande tidigare, hör knappat vad hon säger men hon ska lägga en lapp på en kvinnas skrivbord och be henne återkomma.. Ingen j*vel återkommer!!

Direkt på morgonen ringer jag igen.. Möts då igen av telefonsvararen som säger att personerna ska vara åter igen idag den 15 december kl 11.00 !!! Konstigt klockslag o vara åter tycker jag!
    Ringer men då ska ena personen komma åter kl 13.00 Idag, och den andra är åter den 19/12 !!

Jag bryter ihop. Jag ska bara ha min lön! Vad gör jag? Vem mer kan jag ringa. Jag är inte medlem i något fack eller liknande.. 

• Svar på tråden Jag håller på att bryta samman nu...Ge mig min LÖN!
  • Anonym
    Mania x2 skrev 2011-12-15 12:11:48 följande:
    Tråkigt att du inte är med i facket...annars kunde du busa facket på dem. Fast, facket kan inte betala dina räkningar och självklart du behöver pengarna nu:-/

Ja det är trist. Men jag har inte tyckt det varit värt att gå med i facket. för jag började i augusti och jobbade då under två månader väldigt intensivt, och sen nu ett par kvällar och helger i månaden bara.. Hade jag jobbat heltid hade jag nog tyckt det varit mer värt.

Räkningarna är betalda och vi har pengar men ingen extra guldkant på tillvaron som man kunde ha haft.. Och det är störande 
  • Mania x2

TS: jag antog att du klarar dig...men ändå, det är ju dina pengar. DU har ju slitit för dem...och vem av de där på lönekontoret vet att du har/inte har pengarna.

• Anonym (me)
    Anonym skrev 2011-12-15 12:20:03 följande:
    Räkningarna är betalda och vi har pengar men ingen extra guldkant på tillvaron som man kunde ha haft.. Och det är störande 
    Spelar ingen roll om du så hade varit mångmiljonär, det är DU som jobbat och självklart ska du ha DIN lön! :)
  • Anonym

Nu har jag fått tag på kärringen på lönekontoret. Jag var rasande när jag väl fick tag på henne, och frågade om hon öveerhuvudtaget brukar jobba!! Hon kan inget göra säger hon. Min lön kommer att betalas ut den 23 december.. Jag sa att hon får föra över den snararst möjligast. Men det skulle dröja ett par bankdagar hur som helst. Och då var det ju bara 2-3 dagar innan den då egentligen skulle betalas ut.. Jag är rosenrasande nu....!!!

• cajsasmamma
    Anonym skrev 2011-12-15 13:51:07 följande:
    Nu har jag fått tag på kärringen på lönekontoret. Jag var rasande när jag väl fick tag på henne, och frågade om hon öveerhuvudtaget brukar jobba!! Hon kan inget göra säger hon. Min lön kommer att betalas ut den 23 december.. Jag sa att hon får föra över den snararst möjligast. Men det skulle dröja ett par bankdagar hur som helst. Och då var det ju bara 2-3 dagar innan den då egentligen skulle betalas ut.. Jag är rosenrasande nu....!!!
    Du ska pengarna utbetalda NU!!! och inte imorgon eller nästa vecka.
  • Anonym (me)
    Anonym skrev 2011-12-15 13:51:07 följande:
    Men vad fan, så kan det väl inte få gå till...eller? Men frågan är, vart vänder man sig i sådan här lägen?
  • ssk

Du ska absolut inte acceptera att pengarna kommer 23 december! Du ska ha de omgående!

• Anonym
    cajsasmamma skrev 2011-12-15 14:15:27 följande:
    Du ska pengarna utbetalda NU!!! och inte imorgon eller nästa vecka.

Ja hon sa ju själv att hon kunde betala ut.. MEN då var hon tvungen att skicka vidare ärendet till en annan på lönekontoret som skulle godkänna det och sen betala ut det till mig. och det skulle ta ca 3 bankdagar eftersom dom använder sig utav Nordea och jag har swedbank. Men jag anser det vara skitsnack för min mamma har Nordea och hon för över en viss summa varje månad till mig, och för hon över det på kvällen så finns dom på morgonen dagen efter. Så att det tar 3 dagar tror jag inte på. Sen sa hon att det kunde ju även dröja innan den andra personen godkände det.
    Jag blir så less.. jag finner inte ord längre för det här.

Föresten sa hon också.. -Ring din chef och be henne ringa upp mig och säga att jag ska göra överföringen på en gång. Då frågade jag om hon var dum, eftersom jag pratade med henne i telefonen ska det inte räcka att jag pratar med henne.. Varför skulle jag ringa min chef? Hon kan ju inget göra.. Det är ju kärringen på lönekontoret som är den enda som kan hjälpa mig.

Ska jag ringa tillbaka? Men vad ska jag isf säga..? :S     
  • Anonym
    ssk skrev 2011-12-15 15:38:54 följande:
    Du ska absolut inte acceptera att pengarna kommer 23 december! Du ska ha de omgående!

Jag vet inte hur jag ska förklara mig bättre för henne så att hon förstår.. :( Jag sa upprepade gånger att jag ska ha pengarna och att hon ska föra över dom genast. Önskar ibland att någon kunde göra dessa saker åt en...
  • ssk
    Anonym skrev 2011-12-15 15:42:16 följande:

Ja hon sa ju själv att hon kunde betala ut.. MEN då var hon tvungen att skicka vidare ärendet till en annan på lönekontoret som skulle godkänna det och sen betala ut det till mig. och det skulle ta ca 3 bankdagar eftersom dom använder sig utav Nordea och jag har swedbank. Men jag anser det vara skitsnack för min mamma har Nordea och hon för över en viss summa varje månad till mig, och för hon över det på kvällen så finns dom på morgonen dagen efter. Så att det tar 3 dagar tror jag inte på. Sen sa hon att det kunde ju även dröja innan den andra personen godkände det.
    Jag blir så less.. jag finner inte ord längre för det här.

Föresten sa hon också.. -Ring din chef och be henne ringa upp mig och säga att jag ska göra överföringen på en gång. Då frågade jag om hon var dum, eftersom jag pratade med henne i telefonen ska det inte räcka att jag pratar med henne.. Varför skulle jag ringa min chef? Hon kan ju inget göra.. Det är ju kärringen på lönekontoret som är den enda som kan hjälpa mig.

Ska jag ringa tillbaka? Men vad ska jag isf säga..? :S     
    När företag fär över tar det allt som oftast 3 bankdagar. Som privatperson tar det oftast kortare tid.
  • Anonym (***)

Du ska ringa tillbaka och begära att hon gör en direktinsättning till ditt konto i Swedbank. Det är inte ditt ansvar att lösa det till henne. Du kan säga att du vet att det tar 2-3 bankdagar om hon gör utbetalningen i sitt vanliga system men hon får ombesörja att någon godkänner en direktinsättning. Gör hon inte det, meddela att du tänker ta kontakt med kommunfullmäktige eller socialkontoret. Det är i slutändan samma "plånbok" = kommunens bara olika fack. Sen kan ju lönekontoret betala din skuld till soc direkt!   ;)    (se det sista som ett skämt)

• fröken honung

Alla företag kan göra direkt inbetalningar men det kostar företaget betydligt mer jmf att betala ut pengar i samband med ordinarie lön körning. Så det brukats vara gaska ovilligt att göra det men dom har ju gjort fel så dom måste ju stå för det.

• Anonym
    fröken honung skrev 2011-12-15 19:05:48 följande:
    Alla företag kan göra direkt inbetalningar men det kostar företaget betydligt mer jmf att betala ut pengar i samband med ordinarie lön körning. Så det brukats vara gaska ovilligt att göra det men dom har ju gjort fel så dom måste ju stå för det.

precis! Det är deras fel. Jag ska ringa upp henne genast imorgon. Om jag får tag på hennevill säga!! :P Hon verkar ju minst sagt väligt upptagen..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-15 19:27:48 följande:
    ......

??
  • gullehjärtat

Usch vilket surt läge!!!
    Hoppas det löser sig fort, det är ju just den här månaden man vill ha lite extra ;)
    Orka stå på dig lite lite till...

Svar på tråden Jag håller på att bryta samman nu...Ge mig min LÖN!