• Lellehs

Ersättning?

Hej.
     Tänkte höra om det är någon som vet om man kommer få någon slags ersättning när man fött sitt barn, som hjälp? förutom då, barnbidrag...
     Just nu har jag inget jobb men letar för fullt.. Därför oroar det mig... Jag vill ju ha några pengar när barnet föds om jag inte har jobb innan eller har kunnat spara undan.

Min sambo har fast jobb och en bra inkomst så det är ju inte så att vi inte har några pengar precis. Vi lever ju som vanligt och äter vad vi vill och inte det vi kan precis. Får ju hjälp av föräldrar och svärföräldrar om det skulle va något!

tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ersättning?
  • Carisma95

Vet inte om jag missförstår din fråga, men alla har ju rätt till föräldrapenning. Även om du "bara" får lägsta nivån, om du inte har jobbat Var det så du menade?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Lellehs

Ja, precis! jag är orolig att inte få någonting om jag inte har jobb eller så, barnbidrag räcker ju oftast inte... :/
     Men då kan jag va säker på att få något i alla fall?

• Carisma95

180 kr/dag innan skatt har alla rätt till (om man är svensk medborgare).

Sen hur mycket du får ut i månaden beror ju på hur många dagar/vecka du väljer att ta ut föräldrapenning för. Tar du ut fullt (7 dagar/vecka) får man ca 4.200 kr/månad efter skatt, men då räcker dagarna inte lika länge.

Färre dagar = du kan vara hemma längre (men lägre ersättning).  

• Lellehs

hm, det är svårt att veta vad man vill.. Jag har ju som sagt inget jobb just nu. Förhoppningsvis får jag jobb i Januari!
    Då borde man ju ta ut en längre tid med föräldrapenning än ersättning varje dag, man vill ju va hemma med barnet så ofta man kan i och med det är första barnet också! :D

Men hur blir det om min sambo som har fast inkomst och jobb då? får han en annan föräldrapenning? & kan han ta ut den samtidigt som jag? hm, är inte så påläst och tack så jätte mycket för hjälpen :)

• Carisma95
    Lellehs skrev 2011-12-15 13:46:30 följande:
    Då borde man ju ta ut en längre tid med föräldrapenning än ersättning varje dag, man vill ju va hemma med barnet så ofta man kan i och med det är första barnet också! :D
    Ursäkta men förstår inte meningen?
    Lellehs skrev 2011-12-15 13:46:30 följande:
    Men hur blir det om min sambo som har fast inkomst och jobb då? får han en annan föräldrapenning? & kan han ta ut den samtidigt som jag? hm, är inte så påläst och tack så jätte mycket för hjälpen :)
    Din sambo får sina dagar beräknade på sin inkomst. Har han arbetat mer än 8 månader, får han en föräldrapenning som baserar på hans (högre) lön. 

Årslön x 0,8 x 0,97 / 365 dagar = hans FP per dag innan skattt.
    Ni kan vara föräldralediga samtidigt
    , men däremot kan ni inte båda två ta ut FP för samma tid/dagar.
  • Lellehs

aha, okej! Riktigt bra på att förklara så man förstår, tack så himla mycket! :)

Jag menade bara att man är ju hellre hemma fler dagar än tar ut ersättning i 7 dagar :)

"Färre dagar = du kan vara hemma längre (men lägre ersättning).  "
    hihi.

• Carisma95
    Lellehs skrev 2011-12-15 14:06:38 följande:
    aha, okej! Riktigt bra på att förklara så man förstår, tack så himla mycket! :)

Jag menade bara att man är ju hellre hemma fler dagar än tar ut ersättning i 7 dagar :)

"Färre dagar = du kan vara hemma längre (men lägre ersättning).  "
    hihi.
    Aha, jo det är sant. Det är en balansgång det där med hur länge man vill vara hemma, vs. vad man har råd med.
  • Lellehs

ja, precis :) Tack så jätte mycket för hjälpen tror jag vet det jag behövde ha svar på nu :)

• Carisma95
    Lellehs skrev 2011-12-15 14:18:55 följande:
    ja, precis :) Tack så jätte mycket för hjälpen tror jag vet det jag behövde ha svar på nu :)
Svar på tråden Ersättning?