• Thaleya

Biter sönder kablar!

Jag har ett jätteproblem med våran valp nu, det känns som att jag ständigt går på nålar för att det är sambon som är hemma med henne på dagtid och varje gång så biter hon sönder något. Allra senast 4 st internet kablar, vi har helt enkelt inte råd att köpa en till ny den här månaden. och han pluggar hemmifrån så han måste använda datorn på dagarna. Hon är så galet snabb på att förstöra kabeln att det tar någon sekund bara, kabeln är lång och sträcker sig över tre rum! (dålig planlösning). Vi har prövat att tejpa fast kabeln på golvet men hon biter rakt genom tejpen.

Nu sitter jag på jobbet med ångest för att jag inte vill att min sambo ska tycka att hunden är mest jobbig, samt att jag inte vet hur jag ska lösa detta. Han köpte kabeln ny igår och imorse var den sönderbiten igen.

• Svar på tråden Biter sönder kablar!
  • PruttPottan

Kleta senap på den?

ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Joico

Dra den längs väggar/tak?
    Dra den i en kabellist?
    Trådlöst?
    Avgränsa bostaden så valpen inte kan springa runt överallt om man inte kan ha koll på den? 

• dezibel

Valpsäkra huset! Köp kabelskydd och fast upp kablarna efter väggarna alternativt flytta datorn till det rum uttaget finns så ni slipper ha kabel ligga löst genom alla rum.
    Med en valp hemma kan man inte plugga och släppa valpen ur sikte utan får ha valpen i samma rum för att hinna se vad som är på G. Valpar tuggar på saker så är det bara och då får man avleda och försöka få valpen att tugga på tillåtna saker.
    Tålamod är lösningen Flört

• Thaleya

Alltså grejen är den att hon hinner bita sönder en kabel om jag så står alldeles brevid henne, hon bara böjer ner huvudet och biter till hårt en gång, hennes tänder är sylvassa. Och jag kan ju inte gärna stänga in henne i sovrummet. Flytta datorn till vardagsrummet vill vi inte gärna för det betyder att vi måste möblera om rejält.

Vi har tagit i henne och sagt Nej! omkring 20 gånger men likförbannat går hon dit så fort hon kan. Vi vill ju gärna att hon ska lära sig att inte bita i kablarna, istället för att hon ska vara begränsad till att inte kunna det. Katterna måste kunna få gå i hela lägenheten med så jag stänger helst inga dörrar.

När jag är med henne är jag med henne hela tiden, bortsett från att jag kanske vänder mig om och plockar i diskmaskinen snabbt, eller kanske sitter och äter med henne brevid mig. Men sambon vet jag ju inte, han säger att han är med henne jämn att han brukar ta in hennes korg till datarummet så att han ser henne.
    Plugget hinner han ju inte med på dagarna vilket som, det är ju mer att han måste hinna plugga när jag tar över och kommer hem från jobbet, då får han plugg tid. Vilket han måste ha en fungerande dator till.

• dezibel
    Thaleya skrev 2011-12-15 15:13:18 följande:
    Alltså grejen är den att hon hinner bita sönder en kabel om jag så står alldeles brevid henne, hon bara böjer ner huvudet och biter till hårt en gång, hennes tänder är sylvassa. Och jag kan ju inte gärna stänga in henne i sovrummet. Flytta datorn till vardagsrummet vill vi inte gärna för det betyder att vi måste möblera om rejält.

Vi har tagit i henne och sagt Nej! omkring 20 gånger men likförbannat går hon dit så fort hon kan. Vi vill ju gärna att hon ska lära sig att inte bita i kablarna, istället för att hon ska vara begränsad till att inte kunna det. Katterna måste kunna få gå i hela lägenheten med så jag stänger helst inga dörrar.

När jag är med henne är jag med henne hela tiden, bortsett från att jag kanske vänder mig om och plockar i diskmaskinen snabbt, eller kanske sitter och äter med henne brevid mig. Men sambon vet jag ju inte, han säger att han är med henne jämn att han brukar ta in hennes korg till datarummet så att han ser henne.
    Plugget hinner han ju inte med på dagarna vilket som, det är ju mer att han måste hinna plugga när jag tar över och kommer hem från jobbet, då får han plugg tid. Vilket han måste ha en fungerande dator till.
    Då får ni helt enkelt se till att hon inte kan bita på kablarna genom att fästa upp dom efter väggarna, skydda dom med kabelskydd eller lister osv.
    Fast en ommöblering kan det ju vara värt om man får behålla kablarna hela Flört

Att fya/korrigera en valp är ju lönlöst och bara dumt eftersom hon inte vet vad Nej betyder. Avled och belöna när hon biter på sina saker istället så ramlar poletten ner tids nog!
  • Thaleya
    dezibel skrev 2011-12-15 15:21:00 följande:
    Då får ni helt enkelt se till att hon inte kan bita på kablarna genom att fästa upp dom efter väggarna, skydda dom med kabelskydd eller lister osv.
    Fast en ommöblering kan det ju vara värt om man får behålla kablarna hela Flört

Att fya/korrigera en valp är ju lönlöst och bara dumt eftersom hon inte vet vad Nej betyder. Avled och belöna när hon biter på sina saker istället så ramlar poletten ner tids nog!
    Jo hon vet att hon gör fel, men hon gör det ändå. Hon vet vad nej betyder, det är bara det att det är mer intressant att bita i kabeln samt att hon snabbt glömmer att hon inte fick (skulle jag tro)

Vi brukar alltid ge henne hennes ben istället när hon biter och berömma då när hon tar det.
  • mastiffa

kompostgaller?

Om ni avleder henne med aktivitet och tar henne i famnen när hon är trött så kommer det att ge med sig.

Ge henne lite tankeverksamhet som att sätta godis i en kong el liknande så att hon får utlopp för sin energi på ett bra sätt och hon blir trött,valpar sover mycket så utnyttja den tiden till att sitta och plugga osv.

• Deiia

Jag bara håller med!
    VALPSÄKRA hemmet.

Det ÄR jobbigt med en valp. Allt ska smakas på och hela tiden.......
    När man får hem en valp så har man glömt hur jobbigt det är. Speciellt om man haft en gammal hund innan.

Kompostgaller är toppen! Stäng av rum, sätt längs väggen där kabel går eller häng kabeln i luften. Det är ett övergående problem. Plötsligt en dag så förstår hon att det inte är ok att bita i annat än sina egna leksaker. Jag har en 7 månaders som var helt hopplös i början. Vi fick plocka undan ALLT! Plötsligt en dag så föll allt på plats och vi kunde ha skor, sladdar, tidningar m.m. framme.

HA TÅLMOD - det är en valp! Och det går över. Det trodde inte jag för någon månad sedan trots att vi haft många hundar.        

• Thaleya

Igår när jag kom hem så hade min sambo fint provisoriskt tejpat fast nätverksskabeln i taket :P
    Och jag gick för att sätta mig och titta på tv, då det står att det inte finns några kanaler - hon hade bitit av tv-kabeln med.

Små kablarna kan vi inte göra nått åt, de måste ligga där de ligger. Men alla ström kablar (alltså de farliga kablarna) de ligger redan gömda bakom bokhyllor och skåp så de når hon inte.
    I övrigt så är lägenheten redan valpsäkrad, inga mattor på golvet, inga små prylar inom hennes räckhåll och skorna är hon inte intresserad utav. katternas mat har fått flyttats upp till bänken istället för från golvet.

Om det är ett övergåenmde problem så gör det inte så mycket, jag vill ju bara inte att hon alltid ska göra såhär eller riskera skada sig om hon besöker någon annan.

• MammaTillDomFinaste
    Thaleya skrev 2011-12-16 08:35:33 följande:

Igår när jag kom hem så hade min sambo fint provisoriskt tejpat fast nätverksskabeln i taket :P
    Och jag gick för att sätta mig och titta på tv, då det står att det inte finns några kanaler - hon hade bitit av tv-kabeln med.

Små kablarna kan vi inte göra nått åt, de måste ligga där de ligger. Men alla ström kablar (alltså de farliga kablarna) de ligger redan gömda bakom bokhyllor och skåp så de når hon inte.
    I övrigt så är lägenheten redan valpsäkrad, inga mattor på golvet, inga små prylar inom hennes räckhåll och skorna är hon inte intresserad utav. katternas mat har fått flyttats upp till bänken istället för från golvet.

Om det är ett övergåenmde problem så gör det inte så mycket, jag vill ju bara inte att hon alltid ska göra såhär eller riskera skada sig om hon besöker någon annan.

det brukar gå över, typ alla valpar tuggar på saker men jag kan inte komma på någon jag vet som problemet inte har försvunnit för med åldern. och som sagt, se till att de finns andra alternativ, min valp skulle gnaga på köks stolarna av allt (suck) men tillslut så slutade han med det också. en annan valp hade dille på skor som inte stod i skohyllan, han slutade tillslut.

det är jobbigt, och även fast man hhaft flera hundar frut blir man typ förvånad över att de är så mycket jobb varje gång hahaha.

fortsätt ge andra saker, leksaker å ben, och skärma av lite med kompostgaller, se till att leka  och rasta valpen så den blir trött å sen plugga, så sover valpen och man behöver int hålla koll på den. och sen göra om det igen, man får plugga när dom sover när dom är så små, dom är ju också bebisar.  
Svar på tråden Biter sönder kablar!