• Anonym (ledsen)

Mitt hår bryts av.. Jag har lugg!?

Hej!
    Har under hösten tappat en MASSA HÅR. Okej, det slutar väl förr eller senare har jag tänkt. Men nu den sista veckan såg jag att håret främst (luggen) har brutits av och inte lite heller. Min lugg är jämnlång med resten av håret och när jag har det uppsatt syns det inte. Men nedsläppt går inte, jag får sätta upp luggen för att det inte ska synas.

Slutade amma för ca 2 månader sedan men tappade mycket hår innan det. Har köpt en dyr proteininpackning till håret och vitamintabetter.. Men känner mig ändå skräckslagen.

Kan tillägga att jag i augusti fick en flint fläck i tinningen, stor som en enkrona. Den växte ut igen och har inte haft mer problem med det.

Snälla nån som vet vad det kan bero på? Amningen? Nån sjukdom?

• Svar på tråden Mitt hår bryts av.. Jag har lugg!?
  • Anonym

jag skulle kunna tänka mig att det kan vara vitaminbrist, trötthet men också bara sånt som blir efter en graviditet. Jag tappade rätt mkt hår under flera månader efter graviditeten. Men om du är orolig kan du ju alltid söka hjälp:)

• Anonym

alopeci areata? googla på det

• Anonym (ledsen)

Jo, den kala fläcken låter som alopecia. Men hittar inget där det står att man kan bryta av sitt hår på mitten..

• NadiaMi

Näringsbrist, stress, hormonomställningar?

För en billigare proteininpackning kan du massera in ett uppvispat ägg i hårbotten och låta sitta i 30-60 minuter.
    Någon matsked honung ihoprört med ägget kan ha en lugnande inverkan på hårbotten.
    Lägg gärna till olivolja eller kokosolja för att skämma bort håret ännu lite mer och se till att använda ett så snällt champoo och balsam som möjligt när du tvättar ur det.

Ägg koagulerar förresten INTE redan vid 40 grader så du behöver inte skölja ur det med kallt vatten.
    Det ska iofs vara stimulerande för hårbotten och bra för håret i övrigt, men det räcker alltså med en lite kyligare avslutning och du behöver inte skölja ur med kallt vatten från början till slut.

• SandraP81

Jo men det har ju med amningen att göra, en tjej i min föräldragrupp tappade tokmycket hår och fick kala fläckar mm. Det växte ut igen sen! Det sa de också på föräldrakursen att det var vanligt.

• Anonym (ammning?)

Jag tappade jättemycket hår när jag slutade amma. Höll väl i sig i en sisådär 6-7 månader. Det syntes verkligen att håret tunnade ur och benan blev bredare. MEn nu är det påväg tillbaka. Nu är jag iofs gravid igen så jag tappar i princip inget hår. Behöver aldrig rensa ur borsten.
    Däremot har jag inte varit med om att håret gått av....

• SandraP81

Du kan ju även ta och kolla så dina sköldkörtelvärden är ok. Det är inte helt ovanligt att man får problem med den efter graviditet och det kan göra att håret blir skörare. Man tar ett blodprov på VC bara och sen får man vänta någon vecka på svaret.

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar.. Ska avvakta lite och hoppas att det blir bättre. Men man får ju lite panik när håret lossnar..

• Anonym (S)

Jag känner igen mig. Sonen är 10 månader och ammas fortfarande. Jag har tappat så sjukt mycket hår och det har gått av så nu ser det ut som att jag har lugg. Det är så kort i fram att jag inte kan sätta upp det med spännen och det ser hemskt ut! :(

Svar på tråden Mitt hår bryts av.. Jag har lugg!?