Har skolan rätt???
Mälaröbo skrev 2011-12-15 22:38:06 följande:
Har en vän som drivit detta ganska långt och fick rätt. Skolan har INGEN rätt att kräva att bonusföräldrar ska ta ansvar för barnet. Det är bioföräldrarnas tider som gäller. PUNKT!Sen om man VÄLJER att göra annorlunda är en annan sak, men skolan har ingen rätt att KRÄVA det.
Det är inte heller olika i olika kommuner då skolan lyder under samma lagar i hela sverige.
Helt rätt!! Kostnaden för barnomsorg baseras på bonusförälderns inkomst om samboende, skulle bonusföräldern vara hemma oavsett anledning har skolan/fritids/dagis INTE rätt att kräva att barnet ska vara hemma, ENDAST vårdnadshavarna som gäller där. Är biomamma eller biopappa hemma, t.ex föräldrarledig ska barnet vara hemma, bonusförälder omfattas inte av detta!
funnybunny84 skrev 2011-12-16 12:49:11 följande:
jag förstår din sits och sitter själv i en snarlik situation! då min sambo jobbar och hans ex och jag studerar så har ju mitt bonusbarn rätt till fritis på loven MEN nu är det så att jag studerar på distans och då helplötsligt så har hon inte den rätten till fritis längre för att jag går hemma och kan ha henne. Men att det inte går pga att mina studier kvittar, jag går hemma och då har dom ingen rätt till fritis på loven. Fan så sur jag blev då, men det finns inget jag kan göra mer än att acceptera det typ....känns så fel att jag som inte är hennes bioförälder måste ofta min studietid och jag måste sysselsätta henne för att alla hennes kompisar går på fritis under dagarna.man känner sig maktlös!