Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Metformin samtidigt som GI el LCHF?

Hejsan!

Har läst igenom den tråden och kände för att haka på om det är ok. jag har för två veckor sedan börjat om med Metformin för tredje gången....äter dem för att få mer regelbunden ÄL och de två omgångarna jag har ätit dem så har det fungerat bra, har då fått cykler på 30-35 dagar istället för att ha mens 2-3 ggr / år. Jag är normalviktig och går inte ner i vikt av dessa, äter och är sugen på samma mat som utan och har inte haft några biverkningar i form av dålig mage.

Första gången jag åt Metformin var 2008. Vi hade då provat pergotime i ökad dos utan att få nån ÄL så då la de till Metformin och då började jag ägglossa, fast det behövdes ändå trippeldos Pergotime. Blev gravid i februari 2009 och vår dotter föddesi november samma år.
    I november 2010 började jag om med Metformin, hade då inte fått tillbaka nån mens efter jag slutat amma i mitten av juli. Kickade igång den med Provera,och skulle forsätta ta dem var tredje månad om jag inte fick mens, men det behövdes inte för mensen kom av sig själv. I början ganska glest men efter några månaader började den komma var 30-35:e dag. Vi hade inte börjat prata om att försöka få syskon, men använde inget preventivmedel utan tänkte väl lite att blir det så blir det. Och alldeles före nyår visade det sig att jag var gravid igen. Tyvärr blev den lyckan kortvarig då det ett pat veckor senare visade sig vara MA, blev skrapad för två veckor sedan och nu hoppas vi på få klartecken att börja om snart igen. Hoppas också att Metforminet ska fungera lika bra och att det ska gå ganska fort att få "regelbunden" ÄL igen.

Det blev ett långt inlägg, men nu har jag presenterat mig ordentligt så ni vet hur det ligger till. Hur går det för er alla med medicinen nu?      

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Tack! Första gången tog det ca 8 mån, men då åt jag ju även pergotime. Andra gången tog det ca 12 mån fast vi försökte ju inte aktivt bli gravida då...kunde nog ha gått fortare om vi legat i lite mer. Känner igen det där att alla får barn runt omkring en....tyckte det var extremt jobbigt när vi kämpade med. Trist med förkylning, jag har också varit mkt sjuk sista tiden, kännts mig förkyld el haft ont i Halden till och från sen november. Man blir så less.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Jag har inte fått rikligare mens av Metformin, den brukar nog vara ganska normal....då jag bara hade mens 2-3 ggr per år var den däremot riklig, men då hann det ju samla på sig så mkt antar jag. Just nu är jag bara less på att blöda efter skrapningen. Har bara blött väldigt sparsamt, men det har hållit på i två veckor nu och sista dagarna blivit llite mer. Hoppas min läkare ringer imorgon så jag får fråga om det är normalt eller om det kan ha blivit kvar nåt vid skrapningen.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Nej jag är rätt less på att småblöda nu....det var så MA:t uppdagades, började med ljust bruna flytningar och sedan mkt små blödningar. Det kan ju vara normalt i början av grav. men jag var orolig och bokade tid för privat UL. Det var i v 7+3 och de kunde inte se nåt i fostersäcken. Så jag har ju eg blött mer eller mindre sedan nyårsafton då första lilla flytningen kom. Det är ju så mkt förbud så länge man blöder med, inga bad, inget sex etc.
    De kallade det skrapning men de sög ut det som fanns i fostersäcken och jag behövde inte sövas utan fick lokalbedövning, smärtstillande i armen och lugnande.

Om vi får klartecken att börja om på en gång så kommer vi inte vänta mer än några månader om kroppen inte vill vara med med att söka hjälp på IVF-kliniken. Eftersom vi redan har ett barn så måste vi gå via dem även för att få Pergotime utskrivet.
    Det är så olika beroende på var man bor hur noga de är med kontroller vid pergotime behandling, vi gjorde aldrig några VUL för att se om det fanns några äggblåsor utan tog bara blodprov för att se om jag haft ÄL. Känns lite sådär att det är så olika.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    äralltupptaget skrev 2012-02-02 17:57:40 följande:
    hur bedövade dom dig ? om jag får fråga ... ? kan väldigt lite om sådana ingrepp
    Läkaren sprutade carbocain (bedövningsmedel) kring / i  livmodertappen tror jag. Det gjorde lite ont när hon stack in nålen men sen kände jag i stort sett ingenting. Fick ju även smärtstillande i armen av den starkare sorten och det blev man lite lullig av.

Stugmamman - Vad intressant att läsa....hur lång tid tog det innan du fick regelbunden mens och innan du blev gravid?
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Min läkare ringde idag och berättade att analysen av det som kom ut vid skrapningen inte visat på några tecken på Mola/druvbörd eller nåt annat tumörlikt utan bara rester av vanlig graviditet. Så nu är allt grönt och vi får börja försöka igen, men hon tyckte att vi skulle vänta på en vanlig mens. Att jag fortfarande blöder lite är helt normalt och beror på hormoner som håller på att återgå till det normala. Håller nu tummarna för att kroppen snart är igång igen och börjar fungera som den ska med hjälp av Metforminet, bra kost och träning. Hon trodde inte att viktminskning skulle vara till någon fördel för mig, men jag tänker att nåt kilo ner kan nog vara bra. Tror att jag vägde 58 kg när jag blev gravid 2009, nu ligger jag på 61 kg.
    Hoppas ni alla får en skön helg! Det tänker jag ha och försöka vara glad för de positiva besked vi fått! 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Flexxa79 - förstår din irritation över att ni måste vänta ytterligare månader på ivf. Men grattis el vad man ska säga till mensen idag, hoppas pergotime gör susen nu så du blir gravid i väntan på ivf! Jag har nu inte blödig nåt på flera dagar så äntligen är det över. Är lite lur på att jag haft ÄL för några dagar sen, men har inte testat nåt utan det är bara en känsla jag har. Får jag mens om ca 1 och 1/2 vecka då är det så, annars är det bara att fortsätta vänta och se.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Nä, här står tiden lite stilla...har inte fått nån mens än och det har gått drygt sex veckor sedan skrapningen, fyra sedan jag slutade blöda. Allt känns rätt hopplöst när det inte verkar fungera så bra som innan graviditeten.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Vad spännande Flexxa79, håller tummarna för att det blir ett plus om en vecka då.kan tänka mig att du går och känner efter och analyserar allt nu.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Metformin samtidigt som GI el LCHF?