• Anonym

Förstoppad Hård I Magen! Kan ej bajsa behöver era råd....

Hej!

Jag undrar vad det kan bero på att jag är så hård i magen/forstoppad.
    Har varit så nu under 2v. Jag känner mig "skit nödig" går på toa, men kan inte skita. I förrgår kväll när jag la mig rörde de om i magen och gjorde ont, men gick inte att skita. Så nu under 2 veckor vi två olika tillfällen har jag fått "laxera" mig själv på mitt eget sätt genom att spruta vatten med dusch slangen för att kunna skita.
    Nu under dom här två veckorna skiter jag kanske 2ggr /v.
    Och tidigare i normala fall har det varit ca varannan dag.
    Kan tilläggas att jag är 22 år.

Kan man bli forstoppad av yoghurt, tänkte har börja äta det till frukost. Fast har å andra sidan ätit det ett tag och det är först nu jag börja få svårt att bajsa.

Behöver hjälp och råd!

Ursäkta om tråden är äcklig.

• Svar på tråden Förstoppad Hård I Magen! Kan ej bajsa behöver era råd....
  • Anonym (ssk)

rör på dig, drick ordentligt och gå till apoteket och köp något laxerande

• NKmamma

Massera tarmen, ät russin/aprikoser.
    Och om inget som skrivits här funkar köp ett klyx.

Jajamen
  • enilef

Knapra några katrinplommon som legat i blöt brukar göra susen här.

• Anonym (Bajsprat.)

OM du ska ta laxerande så se till att ta ett sådant medel som inte förstör tarmens normala reflexer.
    Laktipex tex gör bajset porösare så det kommer ut smidigare om det skulle vara kompakt och packat i tarmen... men samtidigt påverkar medlet inte tarmreflexerna som ett långtida bruk av vissa laxerande medel gör. Läs bipacksedeln om ev risker eller biverkningar..viktigt att veta!

Min 16åriga dotter går på laktipex 1-2 gång /v och utan det kan hon inte bajsa mer än var 3e vecka, hon blir uppsvälld, full i tarmarna och kan inte äta eftersom det "packas" på. Läkarna har sagt att hennes tarmar är "slöa" och pga en tidigare operation har hon fått ärrbildningar som förvärrat situationen då detta bla gjort att hon fått veck i tarmarna och bundit ihop tarmarna med bukhinnan. Laktipex går att köpa receptfritt och är ett pulver man löser i vatten och dricker, otroligt smidigt och pga det bajsar min dotter varannan till var 3e dag.

I övrigt om man ser till livsmedel är vanliga katrinplommon/juice, fiskleverolja, oliv/rapsolja, oliver, linser o övriga baljväxter, fet fisk som tex makrill, lax och sill bra för tarmarna och för bajset att komma ut.  
     Motion och rörelse som tex massera magen ökar ochså peristaltiken.... tarmrörelserna med andra ord.    
    Lycka till, 

• rockaroll

Jag äter 1 msk linfrön varje dag. Blanda ner det i yoghurten! Alla frön som får en glatt hinna vid kontakt med vätska är bra att äta. Vill du ha en laxerande effekt kan du äta tre msk.

Svar på tråden Förstoppad Hård I Magen! Kan ej bajsa behöver era råd....