• mimsan01

Mitt barn blev retuscherad på fotot

Eftersom min dotters förskola i år hade tagit beslut att inte göra någon individuell fotografering, så tog vi med båda barnen till en fotografering i affär för att få ett fint syskonfoto. Tycker det är ett trevligt minne, plus att det i vår familj är en väldigt uppskattad julklapp. Fick en bild till mobilen, och det vart en superfin bild på dem!

När jag nu i dagarna fick hem bilderna på papper så ser jag att någon "vänlig" själ på fotolabbet har retuscherat bort ett slags födelsemärke som dottern har i ansiktet! 
    Det är en liten, röd prick hon har. Enligt läkare så är det ett kärl som håller på att "krypa ut". Märket har suttit där i nästan två år, så det är inget vi tänker på, det finns där och inte så mycket mer med det, det är så hon ser ut helt enkelt.  

Men varför retuschera foton på barn?? Jag kan tycka att det vore ok att ändra foton för att få fram bättre färger, eller minska skuggor etc, men att aktivt gå in och plocka bort permanenta karaktärsdrag?? Om dottern hade haft ärr av något slag i ansiktet, hade det varit ok att plocka bort dem med? Ändra ögonfärg? Göra länge ögonfransar? När är det motiverat att retuschera barnfoton?

Jag blev urförbannad och mailade företaget, men har inte fått något svar än.   

Har du varit med om att få proffsfoton på dina barn retuscherade?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 11:50
    Här kommer lite uppdatering. Blev igår uppringd av en väldigt trevlig människa från företaget som bad tusen gånger om ursäkt under ett ganska långt samtal. Detta företag anlitar tydligen ett externt företag till hjälp under högsäsong, och de har lov att redigera bilder såsom ta bort fläckar på tröjor, fläckar i bakgrunden etc, men de får ALDRIG gå in och kludda runt i ansikten på motiven. Hon hade vidarebefordrat mina synpunkter till berörda parter.
    Hon hade även redan beställt fram nya, oretuscherade bilder, och hon postade dem igår så förhoppningsvis hinner de fram före jul.
    Alla kan fela ibland, och i min mening ligger ett företags styrka i hur man hanterar klagomål och reklamationer, och det tycker jag att de har skött på bästa sätt i mitt fall!
  • Svar på tråden Mitt barn blev retuscherad på fotot
  • 120126 A

Jag önskade att min dotters foto hade blivit retucherat, hon hade klösmärken och ett blåmärke i pannan. Såg ut som skit, var bara att skicka tillbaka korten..

De kan ju ha trott att det var ett sår eftersom de va rött. Födelsemärken tror jag inte att de brukar retuchera bort..  

• Severus

Trodde inte seriösa företag gjorde sånt utan medgivande...
    Dåligt!!
    Att retuschera på eget bevåg är ju att tycka det är "fel" eller "fult" med ärr, födelsemärken etc

Våga Vägra Östrogen
  • Pleco

Tror det mest görs på rutin och dom trodde säkert att det var nåt tillfälligt. Inget att bli upprörd över, det går ju att fixa om det är ett seriöst företag.

• Regnig måndag

Proffs retuscherar alltid sina foton mer eller mindre, det är de som skiljer proffsen från amatörerna.
    Gå tillbaka och klaga, originalen lär finnas kvar så det bör inte vara så svårt att fixa fram nya enligt dina önskemål.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tonx

Det var dåligt gjort.
    Jag vill ju iaf ha mina barn som de ser ut på bilderna! Att redigera ljus, skuggor etc är okej men jag vill att ansiktet ska vara som det är.

Min ena unge hade svinkoppor på dagisfotot för två år sedan. Hon ser ju förjävlig ut men det är ett roligt minne.  

• twomore

Har en vän som i barndomen (40 år sedan) fick sina skolbilder som också var väldigt fina. Sen efter ett tag insåg hon att alla hennes Många fräknar var bortretucherade. Så budskapet är alltså att fräknar är en "defekt". 

Min lilla tjej var "för ljus" under ögonen på sitt sista skolfoto och jag undrar om de inte trixat lite där, för i vanliga fall så har hon lite skuggor.  Jag som tycker att hon är vacker med skuggor och allt. 

• trettioplus
    Pleco skrev 2011-12-16 10:08:23 följande:
    Tror det mest görs på rutin och dom trodde säkert att det var nåt tillfälligt. Inget att bli upprörd över, det går ju att fixa om det är ett seriöst företag.
    Jag tycker absolut att det är något att uppröras över. Och i SYNNERHET när det går på rutin. Varför måste människor vara utan skavanker för att duga?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • mimsan01
    120126 A skrev 2011-12-16 10:07:25 följande:
    Jag önskade att min dotters foto hade blivit retucherat, hon hade klösmärken och ett blåmärke i pannan. Såg ut som skit, var bara att skicka tillbaka korten..

De kan ju ha trott att det var ett sår eftersom de va rött. Födelsemärken tror jag inte att de brukar retuchera bort..  
    Pleco skrev 2011-12-16 10:08:23 följande:
    Ja de kanske trodde att det var ett sår eller liknande, men jag hade ju helst sett att de hade kontaktat mig först och frågat innan dom satte igång med lite slentrian-retuschering.. Jag är en av dom som kan tycka att det är lite charmigt med bulor och blåmärken på foton. Det var ju så de såg ut just då!  Man minns tillfället på ett annat sätt, typ, ja just det, det där fotot är från den gången hon trillade med cykeln.
    Severus skrev 2011-12-16 10:08:09 följande:
    Trodde inte seriösa företag gjorde sånt utan medgivande... Dåligt!! Att retuschera på eget bevåg är ju att tycka det är "fel" eller "fult" med ärr, födelsemärken etc
    Lite så känner jag med. Visst ett födelsemärke är väl egentligen inte hela världen att bråka om, men om det varit en tonåring full med acne som fått acnen borttagen på fotot?

Regnig måndag skrev 2011-12-16 10:09:10 följande:
    Proffs retuscherar alltid sina foton mer eller mindre, det är de som skiljer proffsen från amatörerna.
    Gå tillbaka och klaga, originalen lär finnas kvar så det bör inte vara så svårt att fixa fram nya enligt dina önskemål.
    Det är jag medveten om, men jag kan tycka att det finns en viss skillnad på att kanske fixa till en hudton så att man inte ska se helt illamående ut mot bakgrunden, eller andra saker som kan förstärka kompositionen, jämfört med att gå in och sudda bort saker i ansiktet på motivet.
  • 120126 A
    trettioplus skrev 2011-12-16 10:17:07 följande:
    Jag tycker absolut att det är något att uppröras över. Och i SYNNERHET när det går på rutin. Varför måste människor vara utan skavanker för att duga?

Företag gör det som i regeln gör att de får sälja mest foton, sen om köparen är känslig så faller just denne bort..

Tog jätte fina kort på dottern förra vintern den finaste bilden hade hon lyckats deggla på. Men fotografen retucherade bort det och nu sitter just den retucherade bilden som Stor förstoring i vårt vardagsrum!  
  • Lenora

De flesta fotografer retuscherar bilderna i någon mån, nu blev det lite olyckligt men det är bara att gå tillbaka och be dem fixa till misstaget. Problemet löst.

Svar på tråden Mitt barn blev retuscherad på fotot