Mitt barn blev retuscherad på fotot
Eftersom min dotters förskola i år hade tagit beslut att inte göra någon individuell fotografering, så tog vi med båda barnen till en fotografering i affär för att få ett fint syskonfoto. Tycker det är ett trevligt minne, plus att det i vår familj är en väldigt uppskattad julklapp. Fick en bild till mobilen, och det vart en superfin bild på dem!
När jag nu i dagarna fick hem bilderna på papper så ser jag att någon "vänlig" själ på fotolabbet har retuscherat bort ett slags födelsemärke som dottern har i ansiktet!
Det är en liten, röd prick hon har. Enligt läkare så är det ett kärl som håller på att "krypa ut". Märket har suttit där i nästan två år, så det är inget vi tänker på, det finns där och inte så mycket mer med det, det är så hon ser ut helt enkelt.
Men varför retuschera foton på barn?? Jag kan tycka att det vore ok att ändra foton för att få fram bättre färger, eller minska skuggor etc, men att aktivt gå in och plocka bort permanenta karaktärsdrag?? Om dottern hade haft ärr av något slag i ansiktet, hade det varit ok att plocka bort dem med? Ändra ögonfärg? Göra länge ögonfransar? När är det motiverat att retuschera barnfoton?
Jag blev urförbannad och mailade företaget, men har inte fått något svar än.
Har du varit med om att få proffsfoton på dina barn retuscherade?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 11:50
Här kommer lite uppdatering. Blev igår uppringd av en väldigt trevlig människa från företaget som bad tusen gånger om ursäkt under ett ganska långt samtal. Detta företag anlitar tydligen ett externt företag till hjälp under högsäsong, och de har lov att redigera bilder såsom ta bort fläckar på tröjor, fläckar i bakgrunden etc, men de får ALDRIG gå in och kludda runt i ansikten på motiven. Hon hade vidarebefordrat mina synpunkter till berörda parter.
Hon hade även redan beställt fram nya, oretuscherade bilder, och hon postade dem igår så förhoppningsvis hinner de fram före jul.
Alla kan fela ibland, och i min mening ligger ett företags styrka i hur man hanterar klagomål och reklamationer, och det tycker jag att de har skött på bästa sätt i mitt fall!