• Tant Green

Hur brukar man betala större belopp till andra privatpersoner?

Vi tänkte sälja vår gamla bil på Blocket, men jag undrar hur man vanligtvis får betalt då? Jag har bara köpt och sålt mindre saker där kontant, men de flesta vill väl inte gå med 40 000 kr i plånboken. 

• Svar på tråden Hur brukar man betala större belopp till andra privatpersoner?
  • Habanero85

postväxel brukar ju funka..

vid vårat sista bilköp gjorde vi överföringen direkt på internetbanken hemma hos säljaren

• Queenie70

Jag har alltid köpt sålt med kontanter. Sist kändes det inte HELT bekvämt att knalla omkring med 70 papp i väskan ska dock erkännas.

• Lisastina

postväxel? finns väl fortfarande...? Köra bilen till banken och göra affären där?

• riboflavin

Vi gjorde en helt vanlig banköverföring via internetbanken (inom samma bank) när vi köpte våran bil. Pengarna kom in direkt och vi fick nycklarna och körde hem förre ägaren.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kakmonster

När köpte vår bil av en privatperson så hade vi turen att dom hade samma bank som oss så jag ringde personlig service och överförde summan direkt till deras konto. Sen ringde dom upp banken och hörde att pengarna kommit in på en gång. Vi satt alla tillsammans i deras kök och allt gick jättebra. Jättetrevliga människor. Kändes som att vi litade på varandra. Bilen kostade 63000:-. Men jag har också undrat det du undrar.

• Tant Green

Just det, postväxlar kan man ju fixa på banken, jag tänkte bara på posten som jag inte vet var och om det finns...

Internetbank är jag lite tveksam till om inte köparen har samma bank som oss, annars förs ju inte pengarna över direkt, och då kan väl köparen ta tillbaks betalningen så fort han kört iväg med bilen?

Jag funderade på PayPal annars, där tror jag inte man kan dra tillbaks en betalning som man gjort. Men jag är inte helt säker.

• Tant Green

Det troliga är ju att affären görs en kväll eller helg, annars är vi på jobbet. Så att gå till en bank blir svårt, och även överföring mellan banker tar ju längre tid. Så postväxel låter väl bäst.

• Habanero85

men tänk då på att inte ta hela summan på postväxeln om du tänker pruta på bilen Flört

• myway

Jag hade tagit kontanter..

jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Hur brukar man betala större belopp till andra privatpersoner?