• Annelitan

Femte sjukan...

Min 5 åriga dotter har troligtvis en influensa eller barnsjukdom kanske det heter som heter femte sjukan   och jag undrar om någon mer här har barn som haft det...undrar lite hur länge det satt i på era barn?

Min flicka blev röd om kinderna och fick utslag på kroppen som nässelutslag och jag trodde hon hade fått en allergisk reaktion av någonting så jag ringde sjukvårdsupplysningen och den jag pratade med trodde det kunde vara femtesjukan...har aldrig hört talas om det så nu sitter jag är med funderingar...har såklart kollat på nätet vad det står om det....men vill fråga här ändå hur länge det höll i sig på era barn ,..vi ska fira julen  borta och hoppas hon ska var frisk till dess...lillgumman.

Läste att det kunde hålla i sig i en vecka och ibland i flera månader ....men att det inte var något farligt men besvärligt eftersom det kliar.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Femte sjukan...
  • canmamma

Mina killar har haft det och det tog dem bara några dagar-en vecka att bli friska igen. De var som en lättare förkylning med lite feber och hängighet. De klagade inte på klåda eller så. Jag tror mig komma ihåg att det är väldigt smittsamt. Jag tror att det föreligger en liten risk for fostret om gravida blir smittade men inget som folk med vanligt immunförsvar behöver oroa sig för. Hoppas att hon kryar på sig snart!

• pigglet

Det passerade väldigt lugnt här hemma, de 2 äldsta barnen fick det. Inga större problem, men utslagen och de röda kinderna tror jag flammade upp i kanske en månad? Vid stress eller ansträngning.
    Det smittar ju bara innan själva utslagen kommer, visst? Så det ska ju inte vara någon fara med julfirande. 

• FrkSommar

Helt OT men det kan var abra att veta att det inet är så käckt att få när man är gravid!!!
    Går dock att testa sig på VC så att man vet om man har antikropar eller inte...

.. har man inte det så bör man hålla sig borta från smittade barn i ca 8 v.... *suck*... det är riktigt lååååååång tid!   

• Annelitan

Tack så jätte mycket för era svar.

Hon säger att hon inte känner sig sjuk eller så...men att det kliar lite på ryggen där hon har lite utslag kvar och det försvann i ansiktet men kom tillbaka lite idag på ena kinden.

Lite otäckt att det kan vara skadligt för gravida( för barnet i magen), är inte det själv men kommer undvika gravida tills jag ser att min flicka är helt frisk igen även om hon troligtvis inte smittar nu.

• pigglet
    FrkSommar skrev 2011-12-17 22:44:56 följande:
    Helt OT men det kan var abra att veta att det inet är så käckt att få när man är gravid!!!
    Går dock att testa sig på VC så att man vet om man har antikropar eller inte...

.. har man inte det så bör man hålla sig borta från smittade barn i ca 8 v.... *suck*... det är riktigt lååååååång tid!   
    Men det smittar ju mest innan man ens får symptom, sedan minskar smittsamheten snabbt. Så innan barnet får utslagen (det är ju först då man vet att det rör sig om femte sjukan) så är barnet smittfritt.
    Barnen är på förskolan som vanligt. Smittan finns överallt, de allra flesta vuxna har haft sjukdomen, de flesta har haft den utan att man märker det ens. Så det känns ju inte alls realistiskt att hålla sig borta från smittade barn i 8 veckor. Vem har sagt något sådant till dig? Det är ingen information jag fått i alla fall. 
  • FrkSommar

Jag fick informationen av läkare på IVF kliniken....
    Eftersom mina prover visade att jag inte haft 5 sjukan så fick jag snällt hålla mig hemma... visst jobbigt men värt det om det kan påverka en ev graviditet! 

• pigglet

Stannade du hemma hela graviditeten för att undvika femte sjukan? Eller menar du att det var ett visst barn som du undvek? För som sagt - smittan finns överallt hela tiden, det måste ju vara vår mest vanliga barnsjukdom eftersom de allra flesta haft det. De flesta utan att de vet om det. Dessutom smittar man ju innan man blir sjuk. Så att undvika smittan går ju inte.

• FrkSommar

Nu blev det ju ingen graviditet för mig men för att svara på din fråga så undvek jag att ungås med min systers familj medans barnen var sjuka.
    Självklart begriper jag att det är helt omöjligt att skydda sig utan att isolera sig men när man VET att någon är sjuk så är det väl dumt att chansa tycker jag men det är ju helt upp till var och en! 

Svar på tråden Femte sjukan...