• TheLove

7 månader ont i magen av mat?

Jag har en grabb som snart är 7 månader. Han har inte velat äta alls. Vi började lite smått med smakisar vid fyra månader, typ någon tsk gröt, och har provat lite annat med men inte mer än ett par tsk förrän han var 6 månader. Han har gillat att smaka mat.

Vid 6 månader började jag försöka med lite vanlig bebismat mer. Han har knipit med munnen och inte velat ha nästan alls. Och jag har inte heller velat tvinga i honom utan försökt vänta ut honom. Jag väntade med fruktpuréer fram tills en vecka sen.

Nu sen tre d agar tillbaka har han velat ha mer mat.

Dag 1. så åt han med stor aptit, men jag gav honom inte mer än 1/4 burk mat och lika mkt puré. 

Dag 2. Så lät jag honom äta tills han inte ville ha mer av maten (1/3 burk) och gav lite fruktpuré efter maten. Under natten var han gasig och hade ont i magen.

Dag 3. Åt han ca 1/3-½ burk och lite frukt efter maten. Detta resulterade till att han hade ont och var gasig hela kvällen men han har sovit bra inatt... 

Jag funderar på om jag ska trappa ned på maten lite igen, att magen kanske inte är redo? Eller ska jag fortsätta ge honom det han vill ha och kanske ge katrinplommon som frukt efter maten?

• Svar på tråden 7 månader ont i magen av mat?
  • TheLove

Annars äter han gröt på kvällen och han dricker mellan 10-25ml vatten till maten

• Veritaslux

Det låter som du gått för fort fram, ja. Tycker du ska låta magen "vila" och sedan gå tillbaka till enstaka skedar. Undrar också lite vad det var för mat? Det bästa är att börja med milda icke gasbildande saker som du trappar upp långsamt. Morot, potatis, ris är snällt mot magen.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • melkersmamma

jag har en son som är precis 7 månader och han får katrinplommonpure nån gång i veckan utifall att.. det enda som kan hända att han blir lös i magen :)

• vittra

Ja ni går för fort fram, ni bör nog trappa ner lite igen så att hans mage hinner mogna! Katrinplommon är ingen lösning om det helt enkelt är för tidigt för honom. Smakisar ska vara någon tesked, inte en tredjedels burk på en gång...

• dripdrop

Ja, jag säger också vänta lite. Amma/ge ersättning istället för att hålla på med katrinplommon och liknande. Det är mycket snällare mot magen än vad någon form av fast föda är, om han inte är redo.

• TheLove

Jag har inte tyckt att 1/3 burk varit så mycket, det är ju inte ens 4 msk. (precis innan 6 mån hade vi gått upp till 1½-2msk)

Han har ju som sagt fått smakisar från 4 månader och magen borde ha vant sig, men så hade han ju uppehåll på två veckor då han knappt ville äta någonting.

Jag har inte haft alls bråttom utan känt att han får ta det i sin takt men tänkt att när han vill ha mer så är han redo för det... och jag har såklart inte gått från någon tsk till 1/3 burk över en natt utan det har såklart ökat gradvis (ser att jag inte skrivit det någonstans så jag förstår att ni reagerar)

Just potatis och morot är han inte alls förtjust i utan vill hällre ha "riktig" mat har jag märkt... bör jag försöka med ren potatis osv ändå och strunta i "riktig" mat? (med riktig mat menar jag portioner som spagetti och köttfärssås eller fisk och potatis)

dessa dagar har han fått äta pasta med grönsaker (en burk) annars lagar jag själv och inget gasbildande (kollade vad den innehöll och kunde inte se något som jag på rak arm vet är gasbildande. Det var ingen lök i, dock purjo) 

Men jag kanske bör gå tillbaka till 1-2msk mat då? Jag hade fått för mig att han åt för lite... (vissa dagar vill han knappt amma så jag blir nojjig att han inte får i sig det han ska) Flaska tar han inte alls, förutom vatten till maten som han kan dricka. Har provat både med urpumpad mjölk, ersättning och välling (provpåsar)

• vittra

Fast det är ju inte så med bebisar att de "vänjer sig" utan det handlar ju om mognad, dvs något ingen kan styra över utan som kommer med ålder och fysisk utveckling.

• TheLove

Jo det förstår jag ju... 

men jag ska väl ändå inte ta bort maten helt?! han vill ju ha, varje gång vi äter så blir han hysterisk om han inte får nått...

Är det vettigt att försöka med bara potatis/palsternaka/morot osv och 1-2 msk eller är det inte heller bra? Han har aldrig visat på att han fått ont eller så tidigare... så med den mängden fick han ju inte ont i magen...

Hur ska jag göra med fruktpuré? utesluta helt ett tag till? 

• vittra
    TheLove skrev 2011-12-17 17:26:54 följande:
    Jo det förstår jag ju... 

men jag ska väl ändå inte ta bort maten helt?! han vill ju ha, varje gång vi äter så blir han hysterisk om han inte får nått...

Är det vettigt att försöka med bara potatis/palsternaka/morot osv och 1-2 msk eller är det inte heller bra? Han har aldrig visat på att han fått ont eller så tidigare... så med den mängden fick han ju inte ont i magen...

Hur ska jag göra med fruktpuré? utesluta helt ett tag till? 
    Det vettigaste då tycker jag är att han får något att hålla och tugga på själv medan ni äter, varför skulle ni vägra honom då, det förstår jag inte. Det är ju ganska stor skillnad enligt mig att ge en bebis att smaka av det man själv äter när de är intresserad och vill ha, och att mata halvburkar med puré...

Numera har jag svårt att förstå varför många är så inrutade i sitt tänk att man nödvändigtvis måste ge puré och nödvändigtvis i en bestämd ordning och med fruktpuré till osv. Det är så enkelspårigt och begränsar ju tillvänjningen ganska ordentligt. Men för att svara på din fråga så nej, självklart behöver du ju inte sluta med maten helt och det är det ju heller ingen som har skrivit.
  • TheLove
    vittra skrev 2011-12-17 18:15:21 följande:
    Det vettigaste då tycker jag är att han får något att hålla och tugga på själv medan ni äter, varför skulle ni vägra honom då, det förstår jag inte. Det är ju ganska stor skillnad enligt mig att ge en bebis att smaka av det man själv äter när de är intresserad och vill ha, och att mata halvburkar med puré...

Numera har jag svårt att förstå varför många är så inrutade i sitt tänk att man nödvändigtvis måste ge puré och nödvändigtvis i en bestämd ordning och med fruktpuré till osv. Det är så enkelspårigt och begränsar ju tillvänjningen ganska ordentligt. Men för att svara på din fråga så nej, självklart behöver du ju inte sluta med maten helt och det är det ju heller ingen som har skrivit.
    Jag har väl helt enkelt lyssnat för mycket på bvc igen och inte lyssnat på min instinkt... BVC har sagt att man MÅSTE ge annat än bröstmjölk efter 6 månader... Det tog jag med en nypa salt, men så läste jag på nestles sida tror jag att från 6 månader behöver de få i sig proteiner som inte fanns (eller inte fanns i tillräklig mängd) i mjölk/ersättning... 

Anledningen till att jag undra om jag skulle sluta helt ett tag eller bara trappa ned beror på att jag inte vet hur man ska göra i en sån situation då magen inte är redo för mat...

Svar på tråden 7 månader ont i magen av mat?