• TheLove

7 månader ont i magen av mat?

Jag har en grabb som snart är 7 månader. Han har inte velat äta alls. Vi började lite smått med smakisar vid fyra månader, typ någon tsk gröt, och har provat lite annat med men inte mer än ett par tsk förrän han var 6 månader. Han har gillat att smaka mat.

Vid 6 månader började jag försöka med lite vanlig bebismat mer. Han har knipit med munnen och inte velat ha nästan alls. Och jag har inte heller velat tvinga i honom utan försökt vänta ut honom. Jag väntade med fruktpuréer fram tills en vecka sen.

Nu sen tre d agar tillbaka har han velat ha mer mat.

Dag 1. så åt han med stor aptit, men jag gav honom inte mer än 1/4 burk mat och lika mkt puré. 

Dag 2. Så lät jag honom äta tills han inte ville ha mer av maten (1/3 burk) och gav lite fruktpuré efter maten. Under natten var han gasig och hade ont i magen.

Dag 3. Åt han ca 1/3-½ burk och lite frukt efter maten. Detta resulterade till att han hade ont och var gasig hela kvällen men han har sovit bra inatt... 

Jag funderar på om jag ska trappa ned på maten lite igen, att magen kanske inte är redo? Eller ska jag fortsätta ge honom det han vill ha och kanske ge katrinplommon som frukt efter maten?

• Svar på tråden 7 månader ont i magen av mat?
  • vittra
    TheLove skrev 2011-12-17 18:27:16 följande:
    Jag har väl helt enkelt lyssnat för mycket på bvc igen och inte lyssnat på min instinkt... BVC har sagt att man MÅSTE ge annat än bröstmjölk efter 6 månader... Det tog jag med en nypa salt, men så läste jag på nestles sida tror jag att från 6 månader behöver de få i sig proteiner som inte fanns (eller inte fanns i tillräklig mängd) i mjölk/ersättning... 

Anledningen till att jag undra om jag skulle sluta helt ett tag eller bara trappa ned beror på att jag inte vet hur man ska göra i en sån situation då magen inte är redo för mat...
    Det var det dummaste jag hört. Förövrigt är det kanske dumt att ta sådant som står på barntillverkarnas hemsidor som fakta, det klart att de skriver vad som helst för att få sälja mer mat! Proteiner finns det verkligen rikligt av i bröstmjölk/ersättning, det finns inga som helst tecken på att man måste ge mat för proteinets skull. Det som brukar nämnas är däremot järn, vilket man funnit i senare studier också är lite vanskligt att gå efter då man sett att barn som fortsatt amma mellan 6-9 månader har bättre järnvärden än de barn som började med mat tidigt. Bröstmjölken/ersättningen ska ju vara huvudfödan hela det första året. Syftet nu är inte att öka några portioner för näringens skull, utan att sakteligen introducera och lära dem fast föda. Det blir ju liksom inte över en natt att mjölken plötsligt är otilläcklig och man snabbt som attans behöver truga i dem fast föda för annars får de näringsbrist, det är ju en oerhört lång process som vissa hävdar tom rör sig om åratal (där kan man ju tex se vällingens eller nappens roll som en ersättare för den mer naturliga amningen som barn ofta fortsätter med i 3-4 år). Det är då rakt ingen brådska!
  • TheLove

Skönt att höra för det var precis det jag hela tiden trott... Jag har också hört det med att järn är det de måste få i sig men läste ju det om proteiner. Det var några dagar sen jag läste men kan inte hitta det nu :S

Jo jag kontrade till bvc att mjölken ska vara huvudfödan första året vilket enligt henne var HELT FEL! läste på slv och konstaterade då att man skulle ha två mål mat vid 10-12 månader och kunde konstatera att jag hade rätt på det iaf, men när jag läste om proteiner tänkte jag att jag behövde få i honom mer mat...  

Men du har helt rätt, men tänkte att de är ju experter (på barnmat) och det som står där borde ju stämma,,  

• TheLove

Frågan är om jag läst fel härom dagen... För nu när jag försöker hitta det jag läst (hittar inte rätt) står det på ett annat ställe att under spädbarnstiden behövs inte mycket protein... Jag ger upp med att försöka hitta det jag läst för jag måste ju ha läst fel eller missförstått det jag läst... 

• dripdrop

Såklart barnmatstillverkarna vill sälja.
    Det är därför de går emot alla rekommendationer och till och med säljer mat och smaksatta drycker märkta "från 4 månader".

Det är nog lätt att känna sig pressad, man vill ju bara sitt barns bästa. Det bästa råd jag kan ge är att alltid följa ditt barns takt, du märker om ditt barn inte mår bra ju. Sedan litar jag varken på barnmatsföretag, BVC eller Livsmedelsverket så värst mycket. Däremot tror jag personligen att WHOs rekommendation om helamning i 6 månader, och delamning i 2 år eller längre är något som verkar vettigt, och naturligt. Man behöver inte göra det så komplicerat, bara tänk på hur vi levt i alla tider.

Vi introducerade fast föda vid 6 månader, men det har verkligen gått upp och ned under första året med det där. I början älskade hon maten, sedan gick vi tillbaka till att amma helt och hållet en period kring 9-10 månader då hon inte ville äta något annat. Nu är hon 1 år och älskar mat. Vi har kört baby led weaning och hon har alltså ätit själv från början.

Vikten har gått stadigt uppåt hela tiden, däremot har hon stannat av lite nu när hon börjat övergå till att äta mer mat och amma mindre, vilket ju är vanligt.

Kör på det som känns bäst för er! Men jag kan varmt rekommendera BLW. Oroa dig inte, i de allra flesta fall går det utmärkt att helamma i ett helt år, rent näringsmässigt. Låt maten vara något roligt vid sidan av istället.

• vittra

Ja då var det nog så att du missuppfattade något, tyckte ju att det lät lite knasigt

Dock är det ju inte annat än sorgligt att bvc har fel gällande så här grundläggande fakta för tillvänjning av mat... du kan mer än din sköterska på bvc. Och så ska det ju verkligen inte behöva vara

• vittra
    dripdrop skrev 2011-12-17 20:01:24 följande:
    Såklart barnmatstillverkarna vill sälja.
    Det är därför de går emot alla rekommendationer och till och med säljer mat och smaksatta drycker märkta "från 4 månader".

Det är nog lätt att känna sig pressad, man vill ju bara sitt barns bästa. Det bästa råd jag kan ge är att alltid följa ditt barns takt, du märker om ditt barn inte mår bra ju. Sedan litar jag varken på barnmatsföretag, BVC eller Livsmedelsverket så värst mycket. Däremot tror jag personligen att WHOs rekommendation om helamning i 6 månader, och delamning i 2 år eller längre är något som verkar vettigt, och naturligt. Man behöver inte göra det så komplicerat, bara tänk på hur vi levt i alla tider.

Vi introducerade fast föda vid 6 månader, men det har verkligen gått upp och ned under första året med det där. I början älskade hon maten, sedan gick vi tillbaka till att amma helt och hållet en period kring 9-10 månader då hon inte ville äta något annat. Nu är hon 1 år och älskar mat. Vi har kört baby led weaning och hon har alltså ätit själv från början.

Vikten har gått stadigt uppåt hela tiden, däremot har hon stannat av lite nu när hon börjat övergå till att äta mer mat och amma mindre, vilket ju är vanligt.

Kör på det som känns bäst för er! Men jag kan varmt rekommendera BLW. Oroa dig inte, i de allra flesta fall går det utmärkt att helamma i ett helt år, rent näringsmässigt. Låt maten vara något roligt vid sidan av istället.
    Håller helt med! Kan förövrigt också varmt rekommendera BLW, då får barnet äta i sin egen takt och personligen tycker jag att det är mycket roligare och betydligt mer givande att introducera fast föda på det sättet än genom att mata med puréer
  • TheLove

Jo jag tycker slv har lite konstiga "regler" för hur man ska äta, kan inte för allt i världen förstå varför man ska ha lättprodukter, margarin istället för smör osv... jag tror på att det ska va så naturligt som möjligt. 

Amning tror jag också på helamning 6 mån och delamning upp till 2 år. Nu har jag ju låtit Wilgot få lite smakisar från 4 mån men det har ju varit för han varit intresserad och jag vill hjälpa honom att få upp intresset av mat när han visar det... Räknar med att amma minst ett år (storebror ammade i 20 månader) men tycker att mjölken börjar sina :/

BLW har jag läst lite om och han får lite smått att hålla i, men jag vet inte riktigt vad man kan ge... Är lite nojig att han ska sätta i halsen (även om jag läst att de spottar ut om det blir för stora bitar...)

Har ni några tips på vad man kan ge som han kan sitta och pilla med medans vi äter?  

• TheLove

Sitter och läser om blw och låter lillkillen äta lite köttbulle som jag skivat tunt. Han fattar inte riktigt hur han ska göra för att det ska hamna i munnen utan jag får hjälpa honom lite... Men han biter av bitar som han tuggar (utan tänder) och tycker om det massor. Men jag märker att han är hungrig och jag har inte tillrekligt med mjölk just nu (som sagt delvis därför jag trappat upp på maten) och han dricker inte mjölk från flaska och vägrar brödstet när det inte kommer tillrekligt. Vad ska jag göra? Är gröt det mest skonsamma att ge honom? För han blir inte mätt för tillfället på brösten och han har redan fått någon msk mat...

• vittra

Du måste amma för att du ska få mer mjölk, det är endast så du kan få tillbaka balansen mellan tillgång och efterfrågan. Gröt kan du naturligtvis börja ge men det ska ju ändå inte ersätta amningen utan vara max 3 mål om dagen, och ni början måste ni ju ändå starta försiktigt med smakisar på någon tesked. Jag tror att din miss är att du lagt ner amningen lite snabbare än vad han lärt sig äta och då blir det obalans. Om du istället fortsätter att ge honom bröstet i samma takt som innan så kommer det ju bildas mer.

Jag är dock inte så säker på att han vägrar pga att det "inte kommer nåt", det brukar inte vara så de beter sig när de inte får tillräckligt. Tvärtom kan det vara en signal på att han faktiskt inte har aptit just nu. Och det kan ju vara många anledningar till det, en infektion i kroppen tex.

• TheLove

Oj jag har mjölk, men han ammade slut på det förrut... Jag har inte trappat ned på amningen eller så utan för mig har det varit så att han ammar till brösten är tomma och sen fylls det på. Han är ganska liten i maten de flesta dagar men han är tydligt hungrigare idag än vanligt... Han vill amma, men blir rastlös för det inte kommer så mycket. (han brukar knappt behöva suga för det sprutar så han behöver typ bara svälja och när det inte är så i början vill han inte amma...)

Jag vet det med tillgång och efterfrågan men skulle jag försöka öka produktionen (genom att pumpa, eftersom han inte vill amma om det inte sprutar mjölk) så ger det mjölkstockning då han snabbt återgår till samma mängd som tidigare... Han äter alltså mer 1 dag, sen återgår det till att äta lite igen... 

Jag räknar som sagt med att amma tills han är minst 1 år och jag tänkte mer att om hans mage inte är mogen för mat, kan man ge gröt då tills han är mätt när mjölken inte räcker (vid enstaka dagar) 

Han fick dock i sig lite mjölk när han legat vid bröstet ett tag och är nöjd nu... 

• vittra

Ja jag tycker ni kan börja med gröt, särskilt då han inte tar flaskan och inte heller får välling eller så. Det finns ju väldigt mild gröt att köpa så det kommer garanterat gå bra! Eller så tar tar du och mixar lite havregryn själv hemma och testar (köpegröten är ju galet dyr om inte annat) om han vill ha. Vi har gett både hemlagad gröt och industrigröt redan från början.

• TheLove

Om man gör egen måste man ha i nått för att öka järnet va? för industrigröterna är ju berikade med vitaminer och järn?

• vittra

Jag tror inte att det är superviktigt särskilt inte så länge man ammar under tiden, de flesta berikar nog även om de inte tänker på det... men vi har vetegroddar i den hemgjorda gröten som är väldigt järnrikt och nyttigt (det använder vi förövrigt i allt möjligt, från fil till köttbullar). Fruktmos är ju också järnrikt, tex katrinplommon, persika, aprikos (torkade aprikoser är jättebra). Många berikar med paltbröd som är extremt järnrikt, det kan man såklart göra om man vill men jag anser inte att man behöver det.

För min del skulle argumentet om järnberikad gröt lika gärna kunna vara ett säljtrick från barnmatsföretagen om man ser till forskningen (att ammade barn har bättre järnvärden). Den hemgjorda gröten i sig innehåller ju dessutom både massor av vitaminer och mineraler, även järn. Att industrigröten är "berikad" kan ju lika gärna innebära att eftersom pulvret inte naturligt innehåller de vanliga näringsämnena (eftersom massor av kemiska processer måste till för att få fram pulvret och då förstörs dessa) så måste man återtillsätta dem efteråt och då kallar man det "berikad" när den i själva verket ger precis samma mängd som hemmagjord bara det att den hemmagjorda redan innehåller allt detta naturligt. Det är ju precis som med den magra mjölken, den är "berikad" med d-vitamin men det är ju för att det naturliga d-vitaminet är bortreducerat i processen för att få bort fettet, därför måste man ju tillsätta syntetisk d-vitamin som dessutom är svårare för kroppen att ta upp. Ja det var ju ett långt utlägg känner jag nu, men det är intressant och jag har funderat en del på det själv och haft lite diskussioner tidigare om saken

• TheLove

det var tänkvärt det du skriver och tror du har en poäng där. Och är det i så små mängder han får gröt så spelar det nog ingen roll!

Det är bra att bolla tankar med dig, tycker du är himla vettig faktiskt :) vi tänker väldigt lika i mycket!! 

Svar på tråden 7 månader ont i magen av mat?