• barbiesSister

HUR smittsamt är ögoninflammation?

Mina 2 barn har fått ögoninflammation och har salva mot det, nu är jag lite nyfiken på hur smittsamt det egentligen är. Att de får vara hemma från dagis är givet men ska man tvätta exakt allt de har rört vid? Med allt så menar jag även leksaker, gosedjur å sånt, just för att minimera riskerna att det kommer tillbaka? Sängkläderna är det självklart att vi byter.

Annie - mamma till 2 men det känns som 17
  • Svar på tråden HUR smittsamt är ögoninflammation?
  • Flisan79

Mina barn har fått det några ggr. Upplever det inte som särskilt smittsamt men de har aldrig blivit så sjuka att de behövt salva. Vi har bara tvättat ögonen med vatten, utifrån och in mot näsan. Har aldrig sanerat saker runt om och de har inte blivit sjuka flera gånger efter varandra.

• barbiesSister

Tack! På personalen på dagis så lät det som om det kunde smittas vid minsta lilla beröring.

Annie - mamma till 2 men det känns som 17
  • Flisan79

Det kanske är möjligt men bebisen hade just lite i ena ögat och ingen av syrrorna fick. Tror dock det blev då en annan unge på dagis petade henne i ögat.

• mandelblomma

Kan barnet gå till förskolan?

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter. Barn med allergibesvär i ögonen behöver inte heller vara hemma.

Barnet bör stanna hemma om ögat är varigt

Om barnets öga klibbar ihop och man måste torka var ur ögonen flera gånger per dag har barnet en kraftig infektion. För det mesta är båda ögonen irriterade och det kan komma var. Barnet bör då vara hemma från förskolan dels för att det är smittsamt, dels för att barnets öga måste tvättas flera gånger per dag. Barnet kan gå tillbaka till barngruppen när den kraftiga inflammationen har läkt och ögat inte är varigt längre.

Ögoninfektionen smittar lättast bland små barn eftersom de leker så nära varandra. Smittan sprids bland annat när barnet gnuggar sig i ögonen och sedan tar på leksaker eller på andra barn. Skolbarn har inte samma närkontakt men vid en kraftig ögoninfektion kan de ändå behöva vara hemma om ögonen är irriterade."

www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ogoninflammationer-hos-barn/

Det verkar vara en del dagispersonal som har en missuppfattning om denna otroligt smittsamma ögoninfektion. Det smittar varken mer eller mindre än en snorig näsa!
  • Mabaja

Det smittar väldigt lätt! Min dotter hade ögoninflammation i somras och fastän vi höll två barn ifrån varandra så lyckades det smitta.

• mandelblomma
    Mamma till W skrev 2011-12-18 07:08:19 följande:
    Det smittar väldigt lätt! Min dotter hade ögoninflammation i somras och fastän vi höll två barn ifrån varandra så lyckades det smitta.
    det smittar lättare mellan små barn för att de leker nära varandra och ofta petar sig i ögonen, det är inte själva inflammationen i sig som är så där in i helsike smittsam.
    "Ögoninfektionen smittar lättast bland små barn eftersom de leker så nära varandra. Smittan sprids bland annat när barnet gnuggar sig i ögonen och sedan tar på leksaker eller på andra barn. Skolbarn har inte samma närkontakt men vid en kraftig ögoninfektion kan de ändå behöva vara hemma om ögonen är irriterade."
Svar på tråden HUR smittsamt är ögoninflammation?