• Anonym (TS)

hur ord stavas egentligen :)

Kanske är det bara jag som är ovanligt noggrann när det gäller stavning, men det finns en del ord som stavas fel så otroligt ofta! Så här kan vi språkpoliser skriva av oss våra aggressioner, och upplysa våra medmänniskor om hur ord EGENTLIGEN skall stavas {#emotions_dlg.flower} T.ex. så stavas det…

prenumeration (inte ”prenumation” och alla andra lustiga stavningar)
    lugnt (inte ”lungt”)
    sorgligt (inte ”sorligt”, vilket för övrigt har en helt annan innebörd)
    alkoholist (inte ”alkolist”)

Vilket ord stör du dig på att många inte kan stava till?

• Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)
  • Anonym (TS)

Just det, "enda" och "ända" är ju klassiker! Eller "gått" och "gott". Haha.

• Anonym (TS)

Haha, alltså det är så kul att läsa era inlägg! Så många ord som tas upp här har man också irriterat sig på.

Och jag håller med "Anonym"; särskrivning är HEMSKT FULT. Jag dör smått när jag ser det...

• Anonym (TS)

Då dör man lite inombords i en metaforisk mening ;) Hjärtat stannar upp en liten bråkdel, tankarna slutar flöda, och man blir mållös. Skrattande

• Anonym (TS)

Det är så kul att läsa alla ord ni skrivit! Skrattande Ett annat ord är "diskutera", som såååå många stavar "disskutera".

Och någonting annat som jag stör mig på är att väldigt mång säger "Han tog självmord" (det korrekta är: "Han begick självmord." Man begår ett självmord precis som man begår ett mord). Samma person skulle aldrig säga: "Han sitter i fängelse för att han tog ett mord" (vilket ju är bra, haha).

• Anonym (TS)

Andra intressanta ord som MAJORITETEN säger fel på är "svensklärare", "engelsklärare", o.s.v. Nästan alla säger "svenskalärare", "engelskalärare", m.m...

(Lite läsning om detta för den som är nyfiken:

"Fråga:
    Jag träffade min svensklärare från gymnasiet på tåget till Stockholm. Naturligtvis diskuterade vi dagens gymnasieutbildning. Då säger hon till mig:

– Nu ska jag vara din lärare igen, det heter inte svenskalärare utan svensklärare.

Genant förstås för mig som är gammal humanist och än värre att det inte var något som jag visste var fel. Jag har helt enkelt börjat säga engelskalärare, svenskalärare etc.

Men när jag frågade min gamla svensklärare varför det skulle vara svensk- och inte svenska- kunde hon inte svara på det. Så nu ställer jag frågan till dig så jag slipper gå och muttra för mig själv på stan.

/Anette

Svar:
    Aha, men det kan jag ju förstås. Faktum är att det ofta i språkpoliskretsar diskuteras just detta. Det är nämligen bara språkpoliserna som säger rätt numera -- alla andra säger svenskAlärare.

Om du googlar på svensklärare och svenskalärare, kommer du att få upp miljaaaarder träffar. Och om du slår upp det i SAOL, finner du att de ”felaktiga” formerna är godkända, även om de inom parentes kallas för ”vardagliga”. (=Vardagliga ord är bara nästan ok. Enligt SAOL.)

Men jag sitter ju här med svaret!

När det gäller svenska, tvåstaviga ord på -a (och många på -e) är det oftast så att vokalen försvinner: flicka - flickkläder, duva - duvslag, måne - månsken, stolpe - stolpskott. Där vill vi alls inte stoppa in extrabokstäver och skriva "stolpeskott".

Det är endast när ordet "svenska" betyder 'svenska språket som läroämne' som ett extra-a har dykt upp: svenskalärare, svenskatimme, svenskaskrivning. Fast det ju är fel ... eller bara vardagligt.

/Lotten

------
    Kontrollkälla: Katarina Grünbaums språkspalt i DN") (Källa: språkpolis.se)

• Anonym (TS)
    hejsan skrev 2011-12-17 23:14:21 följande:
    eller hasmetsmätare eller aluminum menn senn fins dett ju sånns somm innte kann stavva sit nammn rett heller
    Hahaha! Skrattande
  • Anonym (TS)
    Anonym (Experten) skrev 2011-12-17 23:21:19 följande:
    Och jo, jo, jo. En sak till. 

Jag stör mig på när folk säger "jag ska käka MC donalds"
    Ska du svälja hela restaurangen, undrar jag? 
    Alltså, ni är bara så roliga! Jag har bara kommit till sida 11 i diskussiontråden (försöker läsa igenom allt jag inte hunnit...), och undrar hur jag skall orka ta mig igenom alla sidor utan att kikna av skratt...Skrattande
    Colisa skrev 2011-12-17 23:23:00 följande:
    Men sorligt är väl inget "riktigt" ord...Det heter väl sorlande? För jag antar att du menar när det sorlar i en lokal eller en folkmassa?

Just det, läste nyligen i en tråd där TS (trots många påpekanden) envisades med att skriva vänn, eftersom hon inte ville använda de andra skribenternas "dialektala stavning". Det var störande! Och ganska underhållande...Skrattande
    Du har så rätt, så rätt! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)