• Anonym (Dålig mamma)

Jag kan inte laga mat åt mina barn!

Jag vill inte ge mina barn snabbmat utan jag vill att dem får nyttig, hemlagad mat.
    Till saken hör den att mina barn börjar bli nyfikna på våran mat och stora killen äter redan våran mat. (3år) 
    Men! Jag är usel på att laga mat Rynkar på näsan 

Än vad jag lagar för mat så blir det ena delen:
    1. Inte gott
    2. Misslyckas totalt
    3. Ingen smak 

Går alltid efter recept men ändå blir det såhär... Det kan inte vara fel på ALLA recept!!
    ÅÅÅH varför misslyckas jag med att laga mat?!?! Gråter 

Jag vill ju så gärna att mina barn ska få GOD, HEMLAGAD mat...
    Vad ska jag göra Gråter 

• Svar på tråden Jag kan inte laga mat åt mina barn!
  • Emmeliina

Brukar inte tre åringar äta samma mat som man själv äter?

Som sagt innan det är bara att öva och smaka smaka smaka under tiden du lagar maten.

• Anonym

Du kan ju alltid gå en matlagningskurs? Då kan du lära dig lite mer om smaksättning och andra bra saker att kunna vid matlagning.  

Det viktigaste med matlagning är att hela tiden smaka sig fram.

Förresten, är det du som tycker att det är äckligt eller är det hela familjen?

Hoppas att du löser dina matlagningsporblem!

Lycka till! 

• 111211717

Ett uppslag är att du skaffar en gammal bok i "hemkunskap" (högstadiet) och börjar med de lätta recepten, där beskrivs allt väldigt pedagogiskt så det är svårt att göra fel.

• Anonym

Gå en kurs?
    Köp kokböcker?
    Be vänner som ör duktiga på matlagning ha kurser med dig?

Hur gamla är dina barn?

• Nyfiken gul

kanske du försöker FÖR mycket? Du kanske helt enkelt lagar sån mat du faktiskt inte klarar av?

Jag har jobbat som kock och varit i resturangbranchen i många år men kan fortfarande inte koka ris ....  bara en sån sak..

Bästa sättet att lära sig laga god mat är att faktiskt våga prova saker på egen hand, våga testa olika smaker och att laga sakerna många gånger.
    Spela roll att familjen får äta pasta och köttfärssås 5 dagar i veckan, när veckan är slut har du förmodligen lärt dig att göra en god köttfärssås.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • riboflavin

Smaka av! Håll koll på temperaturerna och släpp lite på recepthysterin. Bättre att tillsätta mer kryddor på slutet än att inse att just det märket på råvaran man själv använder är saltare/starkare än det som används i receptet.

Börja med att be någon du känner som KAN laga mat ge dig lite tips på vad som blir konstigt.

Jag har också en vän som tror att hon inte kan laga mat, hon följer recept slaviskt men använder helt fel råvaror. Fast potatis till mos, snabbris kokas i 20 minuter, steker styckdelar som är bäst anpassade för långkok mm. Det handlar inte om att hon är dålig på att laga mat, hon saknar mest vissa baskunskaper. men det går framåt :) 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • cajsasmamma

Skit i att gå efter recepten och smaka dig fram under tiedn du lagar maten  istället!

• Nyfiken gul

ett tips : ingen kan bli världsbäst på att göra alla maträtter i en kokbok goda. men koncentrera dig på att lära dig NÅNTING riktigt bra.

Lär dig tex att steka pannkakor riktigt bra, har du en gång lärt dig hur goda och frasiga pannkakor ska göras så är steget inte därifrån särskilt långt till att prova på hur man gör frasiga raggmunkar tex....

Så stressa av och försök inte så mycket utan koncentrera dig på 1-3 saker riktigt bra istället.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lördagkväll

1) Använd recepten som bas
    2) Lär dig smaka av
    3) Var inte rädd för att exprimentera 

Om du gör tex: en chili con carne som du inte tycker smakar bra och du följt receptet var inte rädd att ha i mer kryddor. ta bara lite lite i taget och smaka av mellan varje kryddning.   

Svar på tråden Jag kan inte laga mat åt mina barn!