• Floppan

Moderkaksprov i Lund. Hur lång tid tog det för er att få svar?

Gjorde moderkaksprov i torsdags morse i Lund efter att ha fått hemskt uselt resultat på Kub Fruktansvärd chock och vi är helt förstörda. Fick resultatet 1:2 och det var både blodprov och nackspalten som drog ner resultatet. Nackspalten var 3 mm. Detta är fruktansvärt! Är 36 år. Denna väntan gör mig tokig. Känner nästan panik. Det lilla livet där inne Vi som fick titta på bebis i minst 20 min och till och med fick bilder innan vi fick det fruktansvärda beskedt. Detta är ren tortyr Läkaren och barnmorskan sa båda att svaret skulle ta 5 ARBETSdagar?? Min fråga är såklart varför just 5 ARBETSDAGAR? Nu är det ju även helg och den räknas tydligen inte? De pratade om att det tog ett visst antal dagar för celler att dela sig så man kunde få korrekt svar. Självklart. Det förstår jag. Självklart. Men jag har läst om många många som fått svar inom 3, 4, 5 dagar. Detta betyder ju att provet kan och antagligen är klart tidigare. Med helg inräknat blir det ju 7-8 dagar. Helt knas ju. Cellerna i labbet struntar väl i om det är helg eller inte liksom. Delning sker ju som vanligt fast det är helg. Knas tänkt av mig. Jag vet. Men måste ställa frågan. Någon som vet? Helt realistiskt så kunde man ha gjort provet på måndagen och fått svar senast fredag. Alltså 5 ARBETSDAGAR. Då är det ju bevis nog att besked kan ges tidigare. Nu råkar bara helgen vara i vägen. Helt logiskt är nog mitt prov klart redan på måndag/imorgon egentligen då men ändå ska jag behöva 4 dagar längre! VARFÖR? Någon som gjort prov i lund? Hur lång tid tog det innan ni fick svar? Vänta ni över en helg? Åh! Så tacksam för svar. Är så orolig och nervös. Snälla någon. Ge mig hopp.

• Svar på tråden Moderkaksprov i Lund. Hur lång tid tog det för er att få svar?
  • htsny2001

Jag har gört provet i Lund. Från vad jag kommer ihåg så tog det 3 dagar att få svar. Vi har inte väntat tills läkaren ringde oss, vi har ringt själv till gennetiska labb och fått svar. Sen, samma dag fått vi brev hem. Läkaren ringde 2 dagar efter vi fått svaret. Jagg tror att ni kan försöka ringa labbet på tisdag. Hoppas att allt ska gå bra för er!!!!!!

• Floppan

Tack söta du för svar. Har oxå tänkt tanken att ringa direkt till Labbet, men med så dåliga odds, är jag fruktansvärt nervös över att få ett negativt besked. Detta är jag ju såklart oavsett när jag får och även om läkare ringer. Men tänk om det är negativt. Jag har ju tusen tusen följd frågor då. Vill ej vänta på läkare som ska ringa flera dagar senare då och veta att den lille där inne är sjuk men jag får ingen hjälp. Ja, många tankar. Åh! Vet varken ut eller in. Tack för att du svarat dock. Jag ska fundera på det. Tack! Men du, en annan sak, när var det du gjorde prov i lund? Tänkte om de kanske ändrat sina rutiner i och med att ALLA jag pratat med säger just 5 arbetsdagar. Som några inarbetade robotar Jag VET ju att prov är färdiga tidigare. VARFÖR ska de då dra ut på tiden så? Omänskligt. Tortyr detta.

• htsny2001

Vi har gört prov i augusti. Dem sa till oss 5 dagar minst, men vi ringde till labbet ändå:) jag hoppas att allt ska gå bra för er! Jag har hörd om det är nån fel så hör dem av sig ganska snabbt. Jag vet precis hur du känner.

• Floppan

Åh! Du ger mig hopp. Tack! Får jag fråga varför du gjorde moderkaksprov? Var det oxå kubrelaterat? Vi hade så dåliga siffror. Känns så overkligt. Verkligen svart eller vitt. 50/50. Som att singla slant eller nåt :'( Fick risken 1:2 på kub.

• htsny2001

Japp, der var KUB. Vi har fått risken 1:189 och det var blodprov som tog ner resultat + min ålder (jag är 39). Jag har läst mkt på FL och dem flesta får svar att det är en frisk bebis. Jag verkligen hoppas att ni får ett bra svar!! Ring till labbet imorgon.

• Floppan

Hej söta du. Ja, jag har ringt. Precis. Men de kunde inte ge mig svar :'( Jag frågade om de skickade svar eller ringde, och de sa det var olika från fall till fall. Jag fick inte ens uppge mitt personnummer. Hon sa bara att jag fick vänta till doktor hörde av sig. :'( Återigen som robotar. 5 arbetsdagar. Som hon sa; men det är ju bara tisdag idag! Och ni gjorde det i torsdags morse? Ja men det är ju helt normal väntetid. Ja, jo, visst sa jag, men med helgen inräknad är vi ju på 6e dagen. Jag VET ju att man har svaret tidigare. Ni hade ju det på 3 dagar till exempel. Detta är ju helt sjuk tortyr. :'( hade vi gjort det på en måndag så hade ju provit varit hos oss för länge länge sen. Senast igår om man räknar dagar. Men nu kom helgen emellan och det räknas inte. Jag tycker ju att celler i en odling bryr ju sig inte om om det r helg eller inte. De är av klara ändå så att säga. Sen stör det mig att man säger 5 arbetsdagar och så ska det då naturligtvis oxå ta just exakt 5 arbetsdagar. :@ Precis som om man kan luta sig tillbaka på det och ringa såklart just på den 5e dagen liksom. Känns nästan som jag kan vänta mig ett samtal torsdag eftermiddag sent så håller de exakt dagantal och klockslag :@ :@ Man blir ju förbannad! Konstigt att vissa kan få hjälp och vissa inte när man ringer. Och ingen jourtelefon. Ingen hjälp som erbjuds. Bara hem och vänta. Får jag fråga, minns du vilken dag ni gjorde provet på? Tänkte om ni oxå fick vänta över helgen eller inte? Tack för din omtanke. Det värmer!

• htsny2001

Jag tror att vi görde prov på tisdag eller måndag och fått svar på fredag. Hur går det för er? Updatera gärna om du vill :))

• emzo

Jag gjorde mitt prov i v 12 och fick svar i v 18, det var riktigt jobbigt. Hoppas jag aldrig mer behöver göra det jädra provet.

• emmita81

Hur har det gått? Nu måste du väl fått svar! Ska på info om fvp/mkp på onsdag, har inte bestämt än vilket jag ska göra...

Svar på tråden Moderkaksprov i Lund. Hur lång tid tog det för er att få svar?