• Anonym (Studenten)

Betalar CSN ut för heltid i den här situationen?

Jag ska läsa lite fristående kurser till våren. Så terminen börjar med en kurs på 15 hp och den är på heltid. Andra halvan av terminen sa jag läsa en kurs på halvfart, 7,5 hp. Sen ska jag även läsa en kurs på kvartsfart, 7,5 hp. Den sträcker sig över hela terminen.

Så i början blir det ju att jag pluggar på 125%, men andra delen av terminen blir det ju 75%. Fast slår man ut det på hela terminen blir det väl 100%?
    Men får man då studiemedel på heltid eller hur funkar det?

Ska väl kontakta CSN efter helgen.. Men ville kolla lite här om någon vet?      

• Svar på tråden Betalar CSN ut för heltid i den här situationen?
  • Anonym (Lollo)

Jag skulle säga nej. Andra delen av terminen läser du ju inte heltid.

• Anonym (Studenten)
    Anonym (Lollo) skrev 2011-12-18 15:47:23 följande:
    Jag skulle säga nej. Andra delen av terminen läser du ju inte heltid.

Jag tror tyvärr också att det är så.
    Men samtidigt så blir det ju heltid om man slår ut det på hela terminen. Men dom kanske inte tänker så? Tungan ute

Så troligast är att jag får heltid första delen och för 75% sista delen av terminen?    
  • Anonym

det är nog bättre att ringa dem och fråga för att få ett korrekt svar.

• Mummy

Du får ut csn för heltid då du läser heltid och 75% då du läser 75%. Du kommer inte kunna tillgodoräkna dig tidigare kurser för att få ut pengar

• Anonym (Studenten)
    Anonym skrev 2011-12-18 16:40:33 följande:
    det är nog bättre att ringa dem och fråga för att få ett korrekt svar.

Jo jag ska som sagt göra det. Men ville ändå luska lite här först.
  • ssk

Tror det är lättast att fråga csn... Kan ju hända att de räknar att du läser heltid hela terminen. (I slutändan har du ju gjort det)

• Anonym (Studenten)
    Mummy skrev 2011-12-18 16:42:52 följande:
    Du får ut csn för heltid då du läser heltid och 75% då du läser 75%. Du kommer inte kunna tillgodoräkna dig tidigare kurser för att få ut pengar

Nä jag förstår det. Men i det här fallet blir det ju heltid. Om du förstår hur jag tänker.
    Under hela terminen blir det ju 30 p. Och det väl heltid, eller har jag missförstått det?

Har läst en termin tidigare. Då läste jag en kurs på heltid, första delen av terminen. Och ander delen av terminen läste jag en kurs på halvtid.
    Trodde då när jag sökte studiemedel att jag skulle få fullt studiemedel under första kursen och halvt studiemedel under den andra.
    Men CSN slog ut det över hela terminen så jag fick alltså studiemedel för 75% varje månad.

Tänkte att dom kanske gör liknande i detta fall. Även om det känns tveksamt.
    Men det är ju ingen gammal kurs jag försöker tillgodoräkna mig!         
  • Anonym (Studenten)
    ssk skrev 2011-12-18 17:06:45 följande:
    Tror det är lättast att fråga csn... Kan ju hända att de räknar att du läser heltid hela terminen. (I slutändan har du ju gjort det)

Jo jag ska höra med dom såklart.

Ja, rent poängmässigt så blir det ju heltid, men dom kanske inte ser det så.. 
  • ssk
    Anonym (Studenten) skrev 2011-12-18 17:12:09 följande:

Nä jag förstår det. Men i det här fallet blir det ju heltid. Om du förstår hur jag tänker.
    Under hela terminen blir det ju 30 p. Och det väl heltid, eller har jag missförstått det?

Har läst en termin tidigare. Då läste jag en kurs på heltid, första delen av terminen. Och ander delen av terminen läste jag en kurs på halvtid.
    Trodde då när jag sökte studiemedel att jag skulle få fullt studiemedel under första kursen och halvt studiemedel under den andra.
    Men CSN slog ut det över hela terminen så jag fick alltså studiemedel för 75% varje månad.

Tänkte att dom kanske gör liknande i detta fall. Även om det känns tveksamt.
    Men det är ju ingen gammal kurs jag försöker tillgodoräkna mig!         

Fast vänta lite nu, du läser 30hp på hela terminen då borde faktiskt csn att bedömma det som heltid även om det är olika kurser...
  • ssk

Du har väl säkt och kommit in på kurserna redan nu? Och då sökt csn för 30hp totalt?

• Anonym

Jag hade skrivit kursen som går på kvartsfart på halvfart på andra halvan av terminen när jag ansökte om jag vore du annars blir det bara 75% under andra halvan och hur du lägger upp dina studier under terminen tror jag inte csn bryr sig jätte mycket om, betygen blir ju registrerade efter avslutad kurs och jag tvivlar starkt på att csn går in och kollar på hur kursens upplägg är... Jag har läst kurser som stått som halvfart en viss del av terminen men som kan läsas i den takt man vill och när man vill under en termin och då har jag även sökt studiemedel under den tid jag har studerat...

• Anonym (Studenten)
    ssk skrev 2011-12-18 17:14:23 följande:

Fast vänta lite nu, du läser 30hp på hela terminen då borde faktiskt csn att bedömma det som heltid även om det är olika kurser...
    Jo det är ju 15+7,5+7,5 poäng på en och samma termin.  Det blir ju 30 poäng. Men tidsmässigt blir det ju inte heltid hela terminen.
    Har dock inte sökt studiemedel än. Fick brev från dom i fredags. 
  • Anonym (Studenten)
    Anonym skrev 2011-12-18 17:23:06 följande:
    Jag hade skrivit kursen som går på kvartsfart på halvfart på andra halvan av terminen när jag ansökte om jag vore du annars blir det bara 75% under andra halvan och hur du lägger upp dina studier under terminen tror jag inte csn bryr sig jätte mycket om, betygen blir ju registrerade efter avslutad kurs och jag tvivlar starkt på att csn går in och kollar på hur kursens upplägg är... Jag har läst kurser som stått som halvfart en viss del av terminen men som kan läsas i den takt man vill och när man vill under en termin och då har jag även sökt studiemedel under den tid jag har studerat...
    Kan man göra så? Är det inte inlagt automatiskt vilka start och slutdatum kurserna har på csn:s hemsida? När man loggar in och lämnar studieförsäkran osv..? 
  • ssk
    Anonym (Studenten) skrev 2011-12-18 17:27:31 följande:
    Jo det är ju 15+7,5+7,5 poäng på en och samma termin.  Det blir ju 30 poäng. Men tidsmässigt blir det ju inte heltid hela terminen.
    Har dock inte sökt studiemedel än. Fick brev från dom i fredags. 

Men du kan ju skriva i ansökan att du läser 30hp på hela terminen...
  • mammakalmar

Läser du 30 hp så räknas det som heltid, sen hur hp fördelas under termin bryr sig inte CSN om.

• ssk
    Anonym (Studenten) skrev 2011-12-18 17:29:14 följande:
    Kan man göra så? Är det inte inlagt automatiskt vilka start och slutdatum kurserna har på csn:s hemsida? När man loggar in och lämnar studieförsäkran osv..? 
    Nä CSN vet inte när kuresr börajr respektive slutar. När du lämnar studieförsäkran så försäkrar du bara att du ska läsa 30 hp på det unviersitet.
Svar på tråden Betalar CSN ut för heltid i den här situationen?