• Anonym

Är det svårt att få en fosterhems placering till en 16,5åring

Min son är 16,5år och har diagnosen asperger. Sen han var 6år har han stulit från affären, sin familj och endå så ger vi honom så mycket uppmärksamhet vi bara kan. När vi frågar varför så säger han att han inte vet.
    Nu ikväll upptäckte vi att han har lämnat in flera av dotters DS spel till game stop (spel som har kostat henne 500-600kr och han har fått ca 50-100kr som han köpt spel till sig själv).
    Han gör aldrig som man säger åt honom. Ja listan kan göras lång. Men allt är inte bara dåligt med honom han är även en väldigt lugn kille snäll på sitt sätt många tycker om honom men tyvärr hans dumma beteeende tagit för mycket stryck i familen.
    Min sambo tycker att jag ska bli lite mer strängare mot honom men fast jag blir så galet arg på honom så kan jag inte bli det på honom tycker det är jätte jobbigt när vi bråkar och därför undviker jag det.

Jag har nu funderat ett tag om en fosterfamilj skulle vara det bästa för honom och för oss alla andra. Jag vill givetvisst fortfarande att det här ska vara hans hem och att han ex är hemma på helgena och loven men jag känner att han behöver något mer som jag inte kan ge honom.

Jag vill inte ha något påhopp

• Svar på tråden Är det svårt att få en fosterhems placering till en 16,5åring
  • Nyfiken gul

Du kan ju alltid ansöka om familjehem eller rent av ett avlastningshem.

Kanske det också finns möjligheter att komma iväg på någon form av behandlingshem/utredningshem och kanske gå lite mer på djupet på vilken sorts hjälp han är i behov av?

Ta kontakt med soc och hör efter helt enkelt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fyrbarnsmorsa

Din sambo är alltså inte pappa till honom?

• Anonym

du kan alltid söka en kontaktfamilj som skulle kunna ge dig avlastning en helg i månaden eller så.
    däremot kan det vara svårt att få.
    kontakta socialtjänsten där du bor!
    lycka till!

• Anonym
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-12-18 18:51:29 följande:
    Din sambo är alltså inte pappa till honom?
    Nej hans pappa finns inte med i bilden men sambon är som hans pappa han har funnits sen sonen var 1mån gammal och sonen kallar honom för pappa och sambon ser honom som sin son.
    Anonym skrev 2011-12-18 18:53:40 följande:
    du kan alltid söka en kontaktfamilj som skulle kunna ge dig avlastning en helg i månaden eller så.
    däremot kan det vara svårt att få.
    kontakta socialtjänsten där du bor!
    lycka till!
    kontakt familj tror jag inte hjälper honom och den avlastningen har vi redan med hjälp av släkt.
    Nyfiken gul skrev 2011-12-18 18:50:43 följande:
    Du kan ju alltid ansöka om familjehem eller rent av ett avlastningshem.

Kanske det också finns möjligheter att komma iväg på någon form av behandlingshem/utredningshem och kanske gå lite mer på djupet på vilken sorts hjälp han är i behov av?

Ta kontakt med soc och hör efter helt enkelt.
    Tack för ditt svar ska ta och prata med hans psykolog och höra efter vad hon tror är bäst för honom, det viktigast är att han inte känner att det är något sorts straff utan vi gör det för att hjälpa honom
  • Anonym

tänk inte allt för negativt om en avlastningsfamilj, man väljer ju familj utifrån barnets behov och många gånger kan en sån familj sitta med mer kunskap om diverse handikapp och hur man hanterar vissa barn än vad man själv som förälder kan.  Avlastningsfamilj ser ju också saken ur ett tredje mer neutralt perspektiv och kan också se saker och ting ur en annan synvinkel och kanske kan ge stöd ocht tips som man inte tänker på. Och avlastning är ju inte för er skull utan för hans egen skull så han kan få chans att andas och få ladda sina egna batterier.

Ansök kanske också om att få en kontaktperson till sonen, det kan också vara till stor hjälp.

• Anonym

Finns det inte speciella boende för personer med tex asberger eller måste de vara vuxna då?

Svar på tråden Är det svårt att få en fosterhems placering till en 16,5åring