Inlägg från: mfe |Visa alla inlägg
  • mfe

Vad är farligt för en katt att äta?

Vad är farligt för katter att äta? Tomat vet jag är farligt men är t.ex banan och melon farligt?

• Svar på tråden Vad är farligt för en katt att äta?
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-18 21:31:33 följande:
    Katter ska äta kattmat och ingenting annat då dom har en mycket känslig mage så frågan är irrelevant.
    De tål nog mer än man tror då de äter råttor och sånt ute som har mycket bakterier i sig så..
  • mfe
    tarrrap skrev 2011-12-18 21:36:32 följande:
    Choklad är farligt för katter. Min katt älskar melon...
    Läst att paprika och tomat också är farligt, choklad vet jag! Även mjölk är dåligt för dem tydligen då de inte kan typ smälta laktosen eller någonting sånt!
  • mfe
    faffner skrev 2011-12-18 21:40:40 följande:
    Saker som katten inte mår bra av eller som är direkt skadliga är: Choklad, produkter med laktos i (smör, grädde, mjölk, ost), tillagade ben (råa går bra), för mycket lever, tillagad mat, en del frukt, fisk (det är ganska allergent och katten kan bli dålig i magen). 

Saker som är bra är rått kött, kattmat på burk (utan socker), torrfoder med hög kötthalt, vatten.

Om man vill ge katten godis kan man köpa kattgodis eller kattmjölk. 
    tänkte för att våran katt älskar melon, banan, majs och gurka, tomater ger vi henne absolut inte då jag vet att det är farligt!
    Godis får hon aldrig.
  • mfe

Så egentligen så kan man säga att allt som är farligt för hundar är det också för katter?

• mfe
    faffner skrev 2011-12-18 21:52:37 följande:
    Ja, katter precis som människor brukar tycka om vissa saker även om de inte är bra för dem. Katter har dock inget som helst behov av att få de här sakerna och därför finns det ingen anledning att ge dem, även om katten tycker om dem :)
    Nej det vet jag men tycker hon borde få lite grann då de väldigt sällan får mjukmat och de får aldrig kattgodis eller någonting.
  • mfe
    Coyote skrev 2011-12-18 21:56:09 följande:
    Varför är tomater farligt för katter?

Potatis, rabarber, tomat- och potatisplantor

Toxinkälla: Oxylater
    Påverkar matsmältningssystemet, urinsystemet och nervsystemet.

(taget från www.barfmycat.com/giftigt.html som jag just hittade)
  • mfe
    Coyote skrev 2011-12-18 22:01:15 följande:
    Men det är ju bara tomatplantor enligt det där?
    Oj det missade jag! Då kanske tomater inte är farligt ändå?
    Om inte det man sprutar in i tomaterna är farligt kanske?
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 11:08:39 följande:
    Men jag förstår inte varför du ska ge katten människomat, håll dig till kattmat. Sedan är blötmat bra mycket bättre än torrfoder så varför ger du inte det? Innehåller animaliskt protein och vatten, precis som kattens naturliga bytesdjur.
    Varför ger de flesta hundar godis osv?
    Jag ger det för de tycker om det och för att tycker de ibland förtjänar det de verkligen tycker om!

Ger dem blötmat så ofta jag kommer ihåg att köpa det annars har dem vatten och torrfoder jämt!
  • mfe

Men om det inte är giftigt för dem att äta så kan man väl ge dem det iallafall, lite bortskämda får dem ju va!
    Inte så jag skulle ge dem någonting som är dåligt för dem!

• mfe
    PumpkinQueen skrev 2011-12-19 12:30:23 följande:
    Friskies och annat torrfoder som innehåller för mycket salt och spannmål, är farligt för katter. Det är dåligt för deras njurar.
    är friskies dåligt? ;o
    det är det enda vi ger dem och blötmat ibland..
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 12:50:28 följande:
    Det är en av de sämsta fodren du kan ge din katt, hoppas du har en rejäl buffert till framtida veterinärbesök. Det innehåller 4 % kött och katter är köttätare. Det innehåller bara spannmål, för lite taurin för mycket salt så sakta men säkert så gör du din katt sjuk. Varför tar man inte reda på saker och ting när man skaffar djur det är för mig obegripligt.
    För att dom vi tog katten av gav friskies så varför skulle vi byta?
    Jag gav min förra katt ett annat foder som de förra ägarna hade gett också.
    Varför ska jag byta när det funkat bra för dem? Och tror du verkligen man tänker på att de säljer mat som är dålig åt katter, speciellt ett så stort företag?
    Coyote skrev 2011-12-19 13:00:44 följande:
    Men bara för att det inte är giftigt så betyder det ju inte att det är bra.
    Varför äter människor godis, chips och annat dåligt då det finns frukt? Jo, för det är gott!
    Bara för det är ett djur är det inte rätt att de alltid ska ha det sämre än vi, eller hur?
    PumpkinQueen skrev 2011-12-19 14:02:52 följande:
    Det är tyvärr ett jättedåligt foder. Titta på vad det innehåller, det är mest spannmål (alltså sånt som vi människor använder i typ bröd eller pasta) och massor av salt. Pyttelite kött. Katter är ju köttätare och mår bäst av att äta kött.

Sen finns det så klart katter som äter Friskies hela livet och inte blir sjuka. Men risken för att en katt ska få bland annat njursjukdomar ökar väldigt mycket om man bara ger dem Friskies. Så ett bra tips för att hålla katterna friska är att ge dem något annat foder. Blötmat är jättebra, till exempel Mjau är toppen.
    Oj då! Får ta och byta då. De förra ägarna använde friskies så jag trodde att det var bra eftersom katten alltid ätit det.. Kanske därför kattungen äter så mycket annat för dem inte får i sig tillräckligt av någonting.
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 16:57:16 följande:
    Friskis är bara bukfylla, katten måste äta massor för att bli mätt och så gott som allt åker rakt igenom så katten bajjar även massor. Friskis är besprutat med smarrig buljong för att katterna ska tycka om det.
     Köp tex Eukanuba det blir i längden inte dyrare än Friskis då katterna äter betydligt mindre och det går åt mindre med sand.
    Jo det finns massor med onyttigheter för oss människor och jag tvivlar på att du bara äter dessa onyttigheter varje dag, för det är likadant som att du ger Friskis till katterna varje dag
    . Och vi blir också sjuka av skitmat varje dag, som tex diabetes och övervikt precis som katterna.
    Jag tycker att du ska googla lite på vad Friskis gör med katters organ.
    Ja och det visste jag inte förrän nu. Varför ska jag inte lita på de förra ägarna som gav dem det?

Kanske inte jag men det finns dem som gör det utan att skadas någonting av det eller hur?
    Alla vet riskerna men ändå tar vi dem.
    Och nu visste jag inte att det var farligt med friskies då jag ändå vill lita på världen men tydligen var det helt fel gjort ^^
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 17:13:30 följande:
    Litar du på att ALLA människor vet bäst? Det finns två kategorier människor, en som ger skitfoder pga okunskap och en som ger skitfoder för att dom är snåla och inte tycker att deras katter är värd bättre.
    Men hallå, friskies är ett stort företag som säljer väldigt bra. De flesta jag känner använder friskies också så ska jag behöva tänka att "oj, ett stort företag kan ge ut dålig mat. Det måste kollas upp!"
    Hade det däremot varit ett litet företag som knappt sålde och någon sa "prova friskies" så hade jag ju självklart kollat upp det!

tror du verkligen jag skulle ge dem skitfoder med mening eller?
    mina katter betyder allt för mig och jag skulle aldrig skada dem med mening!
    Och jag erkänner, jag kan inte så mycket om katter då vi haft hund i hela mitt liv men jag försöker göra det bästa jag kan med MINA katter. Och nu blev det fel då jag trodde friskies var bra men det får jag lösa genom att kolla upp något annat foder som är bättre, eller hur?
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 17:37:11 följande:
    Systembolaget och Swedish match är två mycket stora företag liksom Mc Donalds, gör dom dåliga produkter? Det är ju pga såna som dig som inte tar reda på fakta utan går på deras reklam som Friskis blivit så stora, jag menar inget illa utan vill få dig att förstå att det inte är olagligt att sälja skräpfoder.
    Jag tycker att det är bra att du tar åt dig av informationen och illa kvickt byter ut fodret.
    Nej det förstår jag men eftersom så många använder det så tyckte jag det skulle vara bra då det ändå är lite dyrare än andra foder..
    Vi har även gett dem Whiskas Dental Protection Plus, är det samma där?
    Vill inte att katterna ska må dåligt över att jag ger dem fel saker, då min förra katt fick ett riktigt dyrt märke (minns inte vad det hette men gick på 50 kr kilot) men det var för katter över 6 år och vi har 2 katter som är yngre än det. Och kattungen (eller hon är över 6 månader nu) aldrig ätit torrfoder för kattungar då hon hellre valde det andra och kattmamman åt barnmaten så det gick inte riktigt ihop fast vi försökte..
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 18:16:00 följande:
    Whiskas innehåller också massor med spannmål och även för mycket salt, detta bäddar för njurbekymmer i framtiden. Ett bra foder kostar mer eftersom det inte är utblandat med en massa spannmål och annat skit som gör att tillverkaren kan hålla priset nere. Eukanuba kostar ca: 700:- för 10 kg men jag kan lova dig att 10 kg av ett så bra foder håller en evighet med två katter.
    En regel brukar vara att inte köpa torrfoder i mataffären men ska du ha ett foder som är minst dåligt av dessa så ska du köpa Mjau torrfoder, ej den med fisk då det är väldigt vanligt med katter som får fiskallergi. Men jag tycker ändå du ska överväga att ge dina katter det dom förtjänar, ett kvalitsfoder.
    När du tittar på innehållsdeklarationen så ska animaliskt protein, tex kyckling stå först och gärna på andra tredje plats också, då är det mest av det. Det ska även innehålla mycket animaliskt fett, inget salt eller socker. Och helst inget spannmål alls.
    Aha okej. Får fara på någon djuraffär imorgon då vi har bil då.
    De på djuraffären borde ju veta vad som är bra och dåligt!
    Nu skäms jag för att jag gett dem dålig mat.. Var ju absolut inte det jag menade då mina katter är allt för mig, och jag behandlar dem ju inte dåligt!
  • mfe
    nemo1 skrev 2011-12-19 19:11:38 följande:
    Jag blir jätteglad av att läsa att du tar till dig informationen Skrattande Tro mig, Eukanuba fick bäst i test och köp inget light eller kastratmat utan enbar för vuxna katter. Personalen vill sälja på dig det dom får sponsring på så tyvärr ska du inte alltid lita på vad dom säger, använd ditt sunda förnuft istället och läs på innehålldeklarationen.
    Orijen är ett annat bra märke. Köp ej Royal Canin som endast lever kvar pga sitt namn, massor med spannmål.
    jag vill ju ge mina katter det bästa! skulle inte ge mitt barn dålig barnmat om det var så, varför ska jag då ge katterna dålig mat? (nu ska man inte jämföra så, men i praktiken kan man göra det.)

Det ska jag verkligen göra, tack så mycket :)

(oj, jag som hört jätte gott om royal canin dock aldrig köpt det. Man lär sig något nytt varje dag :) )
Svar på tråden Vad är farligt för en katt att äta?