• Anonym (ledsen)

Det har nu gått 8 månader, hur hittar man tillbaka till glädjen?

Jag vet egentligen inte var jag ska lägga min tråd, men prövar här..

Jag och min exman (barnens pappa) separerade för 9 månader sen. jag har inte ångrat beslutet för en sekund. Jag vill absolut inte gå tillbaka till honom, Jag känner ingen attraktion öht för honom, och våra två sista år tillsammans var väldigt stormiga med väldigt mycket bråk och konflikter..

Mitt problem är väl egentligen hur man någonsin får livet att fungera normalt igen. Jag har aldrig i hela mitt vuxna liv varit ensam förrän nu. Jag var 16 år då jag och min exman började vara tillsammans. Julen närmar sig med stormsteg, och jag ser bara fram emot det med fasa. Det suger verkligen. Det är nu alla ska vara glada, familjerna ska vara samlade..

Själv sitter jag här och känner mig bara som ett tomt skal. Har haft något kortare förjållande sen vi separerade men det har inte funkat. Känner mig bränd, vågar inte riktigt lita på någon. Så fruktansvärt rädd att bli lämnad...
    Har tappat förmågan att se fram emot saker. Jag bryr mig inte längre. Jag gör saker bara för att jag är tvungen. Skulle helst bara sova bort dagarna. Hatar verkligen att vara ensam..

Kvällarna är det absolut värsta. Då finns det alldeles för mycket tid över för att fundera.. Jag fattar inte hur jag ska orka vidare snart..

Vill bara förtydliga att jag absolut inte vill tillbaka till mitt ex. Det är inte därför jag känner såhär..

Någon som känner igen  sig? Någon som är eller har varit där jag är nu? Jag vet snart inte var jag ska ta vägen..

• Svar på tråden Det har nu gått 8 månader, hur hittar man tillbaka till glädjen?
  • Anonym

Men du är ju fri att göra precis vad du vill? Har du inga drömmar? Inga hobbies? Inga vänner?

• FlamingRed

Du har kanske aldrig lärt dig att älska, och trivas med, dig själv.

Det är inget som kommer automatiskt, men går alldeles utmärkt att öva upp.

Det du givetvis ska börja med är att gå till din husläkare och be få bli remitterad till en samtalskontakt.

I övrigt finns många sätt/synsätt på att slippa rösten i huvudet, och skapa positiva känslor istället för de negativa. 

• Anonym

Du har ju dina barn!!!
    De måste väl vara ljuspunkter??
    Gör massa kul med dom och hitta nått kul att göra bara du. Typ börja träna. Perfekt tid nu vid nyår, sätt upp nya trevliga mål inför 2012=)

• Nyfiken gul

Man brukar skämtsamt säga att "skaffa en hobby" och faktum är att det är precis det du ska göra.  Sitt inte bara på kvällarna . GÖR något av dom och passa gärna på att göra sånt du VILL göra som du kanske inte haft chansen eller tiden till förut.  Kanske hitta något nytt att göra?

Handarbete finns i massor
    Sitta vid en symaskin?
    Lära dig ett språk?
    Gå en kvällskurs?
    Pussel?
    Lösa korsord
    Skriv dagbok
    Skriva brev/mail
    Pyssla med något typ scrapbooking, fotografier... osv
    Rita/måla?
    Ta tag i heminredning, kanske våga göra något nytt hemma?

osv osv...

Det bästa du kan göra är att försöka  bli din egen bästa vän och våga trivas i ditt eget sällskap. Man måste inte vara två för att ha trevligt och skratta. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-12-18 21:44:11 följande:
    Men du är ju fri att göra precis vad du vill? Har du inga drömmar? Inga hobbies? Inga vänner?
    Ja helt riktigt, jag är fri att göra vad jag vill. Men om jag inte hittar glädjen i att göra alla dessa saker ensam..

Och visst har jag drömmar, men faktiskt ingenting som är möjligt att genomföra nu. Jag vill resa, jag vill utbilda mig men som mitt liv ser ut nu är inget av detta ekonomiskt möjligt.. Jag har två barn också att ta häsnyn till, så det är inte så lätt att bara göra dte jag vill..
    FlamingRed skrev 2011-12-18 21:46:43 följande:
    Du har kanske aldrig lärt dig att älska, och trivas med, dig själv.

Det är inget som kommer automatiskt, men går alldeles utmärkt att öva upp.

Det du givetvis ska börja med är att gå till din husläkare och be få bli remitterad till en samtalskontakt.

I övrigt finns många sätt/synsätt på att slippa rösten i huvudet, och skapa positiva känslor istället för de negativa. 
    Jag tror nog att du har helt rätt i det du säger. Jag älskar inte mig själv. Jag får jämt höra av en närstående hur dåligt jag gör saker.. Sånt såtter sina spår, fast jag försöker skaka av mig det.
    Jag kanske borde gå till en läkare, men någonstans så vill jag inte göra det. Jag har haft en förlossningsdepression tidígare och det jag känner nu är inte i närheten av all ångest jag hade då..

Jo det är något jag verkligen undrar, hur man skapar positiva känslor istället för negativa..
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-12-18 21:59:00 följande:
    Du har ju dina barn!!!
    De måste väl vara ljuspunkter??
    Gör massa kul med dom och hitta nått kul att göra bara du. Typ börja träna. Perfekt tid nu vid nyår, sätt upp nya trevliga mål inför 2012=)
    Ja visst älskar jag mina barn. Men någonstans måste jag ju bara vara vuxen också. Det är det jag inte klarar av. Dessutom tycker jag att det är fel att säga att det är barnen som ska göra mig lycklig. Det är ju jag som ska göra barnen glada, inte tvärtom..

Jag har tränat förut, men har varit tvungen att sluta pga att jag inte har någonstans att lämna barnen då jag åker iväg och tränar. Vv är barnen hos sin pappa och då hinner jag inte heller gå på min träning pga kvällsjobb.. Jag skulle hinna gå och träna var 4:e vecka, men det ger ju ingenting..
  • Anonym

Fast du kanske får jobba lite på att få tillbaka glädjen?

Planera in saker, stor asom små. Så har du något att hela tiden se fram emot. Det kansek känns jobbigt i början, men helt plötsligt kommer du att komma på dig själv med att känna glädje.

Prata med dina vänner, berätta hur du mår - be dem dra med dig på saker.

Prata med dina barn - vad vill de göra? Gör saker för dem. En picknick i parken? En skogsprommenad? Spela knasigs spel? Hitta på knasiga sagor tillsammans?

• Anonym (ledsen)
    Nyfiken gul skrev 2011-12-18 22:01:58 följande:
    Man brukar skämtsamt säga att "skaffa en hobby" och faktum är att det är precis det du ska göra.  Sitt inte bara på kvällarna . GÖR något av dom och passa gärna på att göra sånt du VILL göra som du kanske inte haft chansen eller tiden till förut.  Kanske hitta något nytt att göra?

Handarbete finns i massor
    Sitta vid en symaskin?
    Lära dig ett språk?
    Gå en kvällskurs?
    Pussel?
    Lösa korsord
    Skriv dagbok
    Skriva brev/mail
    Pyssla med något typ scrapbooking, fotografier... osv
    Rita/måla?
    Ta tag i heminredning, kanske våga göra något nytt hemma?

osv osv...

Det bästa du kan göra är att försöka  bli din egen bästa vän och våga trivas i ditt eget sällskap. Man måste inte vara två för att ha trevligt och skratta. 
    nu låter det säkert som att jag bara är negativ, men jag vet verkligen inte hur jag ska verken hinna med något mer än vad jag redan gör. Har dåliga arbetstider. Kommer hem från jobbet helt slut..  Heminredning är något som ligger mig varmt om hjärtat och det är något jag pysslar med..
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-12-18 22:09:05 följande:

Fast du kanske får jobba lite på att få tillbaka glädjen?

Planera in saker, stor asom små. Så har du något att hela tiden se fram emot. Det kansek känns jobbigt i början, men helt plötsligt kommer du att komma på dig själv med att känna glädje.

Prata med dina vänner, berätta hur du mår - be dem dra med dig på saker.

Prata med dina barn - vad vill de göra? Gör saker för dem. En picknick i parken? En skogsprommenad? Spela knasigs spel? Hitta på knasiga sagor tillsammans?

Jag har vänner som vet hur jag mår, och visst att göra saker funkar för stunden. Men någon gång är man ju tvungen att stanna upp, och då kommer allting över mig igen. Just nu är det en jättejobbig period när julen närmar sig. Jag känner mig verkligen bara helt tom..
  • Nyfiken gul

en bra sak att använda sig av för att nånstans hitta sig själv är att tillåta sig själv att göra exakt vad man vill. Släpp lite på dom inrutade saker och rutiner du har i ditt liv och VÅGA göra annat. även om det så bara är att äta middag vid tv:n.

Börja i den enkla änden och börja se över saker i ditt liv som kanske är tråkiga och vardagliga och gör något DU känner för att göra.

Släpp in lite vardagslyx i ditt liv som en del av din vardag och BESTÄM dig för att det är SÅ du ska göra.

Träna på att ta egna beslut helt enkelt. Och börja med egna beslut som rör ditt eget hem och dig själv som vuxen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Det har nu gått 8 månader, hur hittar man tillbaka till glädjen?