• Anonym

Kräver era förskolor också hjälm?

Vår förskola kräver numera hjälm om barnen ska åka pulka på gården, hjälm med grönt spänne.
    Trodde inte förskolan skulle kosta pengar i utrustning som det krävs nu? Visst jag vill såklart inte riskera att mina barn råkar ut för olyckor jämfört med de hundralappar jag får lägga ut på extra hjälmar - men trodde ändå att detta var något förskolan fick köpa in...

Vi har bara cykelhjälmar hemma med grönt spänne och det har jag läst någonstans att det inte är lämpligt att ha som lekhjälm, eller pulkahjälm. Så då måste man alltså köpa två nya hjälmar för att barnen inte ska bli utanför på fsk.
    Som om man inte har tusen andra utgifter precis nu innan jul....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-20 07:51
    Jag skrev ju att jag självklart inte vill riskera barns huvud och att det är en kostnad jag tar! MEN jag har kollat runt på nätet och inte hittat hjälmar med grönt spänne, har hittat EN variant på Stadium för 299:- till medlemspris. Det får ju inte vara cykelhjälmar och vi har skidhjälmar men de får inte heller användas. De använder vi när vi åker skridskor eller pulka etc. Vi är med vid dessa aktiviteter och gården på dagis är verkligen i minsta laget så jag hoppas ändå att de vuxna skulle se om något sker!

• Svar på tråden Kräver era förskolor också hjälm?
  • Snöviolen
    Snöviolen skrev 2011-12-19 17:13:57 följande:
    Jo det verkar så. De har hockeyhjälmar med grönt spänne som förskolan har, men de får inte låna dem.
    Förra vintern fick barnen använda dessa hjälmar, men inte i år.
  • Astarte

Fast jag förstår inte varför förskolan inte skulle behöva köpa in. Om min arbetsgivare på jobbet skulle ordna att jag skulle utföra en uppgift som krävde skyddsutrustning ser jag det som självklart att jag får skyddsutrustning därifrån och att jag inte skulle behöva köpa det själv. Varför ska vi inte ställa samma krav på skolor och förskolor?

• Anonym (mm)

Men vaddå att förskolorna borde köpa in?? En försäljare av dessa hjälmar berättade hur viktigt det är att hjälmen VERKLIGEN sitter BRA på huvudet, för att hjälmen i sig inte ska vara farlig. Han sa att den ska sitta ordentligt, sitter den för löst kan den göra mer skada än nytta, vilket man såklart kan förstå. Ska förskolan då stå för hjälmar, så måste dom ju också hela tiden ställa in dom ordentligt efter barnets huvud, vilket inte riktigt fungerar...

Samma kille sa också att man absolut inte ska ha en lekhjälm när man spelar hockey.

• Astarte
    Anonym (mm) skrev 2011-12-19 17:27:02 följande:

Men vaddå att förskolorna borde köpa in?? En försäljare av dessa hjälmar berättade hur viktigt det är att hjälmen VERKLIGEN sitter BRA på huvudet, för att hjälmen i sig inte ska vara farlig. Han sa att den ska sitta ordentligt, sitter den för löst kan den göra mer skada än nytta, vilket man såklart kan förstå. Ska förskolan då stå för hjälmar, så måste dom ju också hela tiden ställa in dom ordentligt efter barnets huvud, vilket inte riktigt fungerar...

Samma kille sa också att man absolut inte ska ha en lekhjälm när man spelar hockey.

Fast den jag köpte var one-size och sedan är det väl rattar

www.sportamore.se/produkt/16858-reebok-helmet-315-j-bla
  • Anonym

Det är väl klart som attan att förskolan ska köpa in hjälmar,om nu dom har dessa aktiviteter så ska det finnas hjälmar,vad blir nästa steg,betala för penslar och färg kanske?

• Anonym (mm)

Man skruvar väl? Iaf på den jag har och det ser även ut som den på bilden är lika...

• Anonym
    Queenie70 skrev 2011-12-19 17:08:43 följande:
    Du menar hjälm på huvudet även när de bara leker i snön eller är på promenad typ?
    Ja, i alla fall för de lite mindre barnen kan det vara bra att ha.

Ni som tycker det är förjävligt att de måste ha hjälm, vad skulle ni tycka om era barn slog i huvudet i pulkabacken när de inte hade hjälm? Antar att det skulle bli ett jäkla liv!
  • Erki

Självklart tar jag med hjälm till mina barn. Eftersom mina barn minst någon gång under vintern vill åka pilka hemma så är det nåt jag redan har

• Anonym
    Astarte skrev 2011-12-19 17:30:23 följande:
    Fast den jag köpte var one-size och sedan är det väl rattar

www.sportamore.se/produkt/16858-reebok-helmet...
    Nej det är skruvar som ska skruvas ur innanhjälmen trycks ihop/minskas och därefter skruvas i. Inget problem om man bara gör det till ett barn men det är nog svårt att få ihop det om 5 barn delar på en hjälm.
  • logg81

På förra dagiset ville de att barnen hade med sig egna pulkahjälmar. Det var ju liksom en självklarhet för mej att köpa en. Och då hade jag en extremt ansträngd ekonomi...

På nya dagiset har det inte kommit något sådant krav ännu. Tyvärr har förra hjälmen brunnit upp i en verkstadsbrand så den finns inte mer... Men kommer det ett hjälmkrav så är jag den förste i kön att köpa en. Oavsett ekonomiskt läge
    Mitt barns huvud är mer värt än rödbetssallad och ägghalvor på julbordet

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
Svar på tråden Kräver era förskolor också hjälm?