• Anonym (I väntan)

Huvudvärk efter lumbalpunktion

Har varit på lumbalpunktion i fredags. I lördags kom huvudvärken. Nu är jag på tredje dagen med huvudvärk.
    Hur mycket huvudvärk och hur länge ska man stå ut med den?
    Jag spyr inte men mår illa och det enda som hjälper mot likvorhuvudvärk är vila och koffein.
    Ska jag åka in och få blod-patch eller inte? (På sjukhuset sa dom att det är ok om jag vill komma in)

Nån som varit med om samma?

• Svar på tråden Huvudvärk efter lumbalpunktion
  • Anonym (I väntan)

*puffar*

• Vivvi12

Jag har varit med om det... Var hemskt men gick över av sig själv. Hade huvudvärk, ont i nacken och mådde illa. Var sängliggande i tre dagar efter... Läkaren var dock orolig att jag skulle fått hjärnhinneinflammation av "ingreppet" men det gick som sagt över av sig självt. Men hör av dig till sjukhuset om du är orolig eller mår dåligt! Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (I väntan)

Oj, kan man få hjärnhinneinfl. Hur e de möjligt?
    Ja, huvudvärken sitter i, idag för tredje dagen. Sitter det i lika ihärdigt imorgon tror jag nog det blir en sväng till sjukhuset. Men e liksom rädd för att den där blod injiceringen också kan orsaka nåt "dåligt". Att ersätta blod i ryggmärgen istället för ryggmärgsvätska, ska de va bra? Men om jag slipper huvudvärken o illamåendet så är det nog värt förstås.

• Liniz77

Man kan få in bakterier när de gör ingreppet. Åk in! Jag har gjort en blood patch efter kejsarsnitt med spinalbedövning. Thord sa det så var huvudvärken borta.

• mamma till tre busungar

Min sambo och min son i förskoleålder fick kraftig huvud- respektive ryggvärk efter LP. Det gick över efter några dagar.

En blood patch är inte för att ersätta ryggmärgsvätska utan för att skapa en "klump" av blod som tätning. 

• Liniz77

Blood Patch lagar så att du inte läcker spiral vätska det är därför man har ont ju. Mkt effektivt som sagt...

• pilot93

Jag gjorde detta i höstas.
    Torsdag eftermiddag gjordes provet. ca 24 timmar senare kommer huvudvärken som satt i tills Tisdag.
    Världens helvete var detta! 

• Anonym (I väntan)

Tack för bra förklaring! Alltså ett sorts plåster betyder blod-path då. Men kan man läcka i såhär många dagar? Har det verkligen nån verkan nu fyra dygn efter LP. Om nånting kan ge biverkningar så antar jag genast att jag har oturen att drabbas. Så därför e jag avaktsam för blod-patch också, kan det ge biverkningar?
    4.e dagen med huvudvärk o illamående, och nu dessutom med yrsel. Känner mig jättekonstig :(

• Liniz77

Dags att åka in. Varför gjorde de lumbalpunktion i första taget!? Vad ville de kolla!?

• Nanni

Känns det som om du har en hjälm av järn? Blir det bättre när du ligger ner? Då har du spinalhuvudvärk! Man gör en blood patch och då tar man blod från armen och för in det på samma ställe de stack för lumbalpunktionen. efter en liten stund täcker blodplättarna hålet i spinalen och vätskan kommer upp till hjärnan igen och huvudvärken försvinner. Man har huvudvärk för att vätskan upp till hjärnan rinner ut genom hålet i spinalen. Hjärnan ligger ich gungar mot benet praktiskt taget och det är därför det gör så ont!

Har haft det två ggr efter kejsarsnitt. Gjort bloodpatch två ggr. Inga biverkningar. Misstänker du detta bör du åka till akuten omedelbart.  Kan även bli bättre med koffein. Jag är lite av ett proffs på detta....

• Anonym (I väntan)

Blev av med huvudvärken, fick en blood patch igår, MEN!!! Har istället grymt ont i ryggen nu istället.
    Anestesiläkaren stack inte ens in blodet två kotor upp från var LP blev taget, konstigt?!!
    Hörde hur hon mumlade att hon inte hittar LP instickningshålet... grrr.
    Och bedövningen hon stack måste ha irriterat musklerna rejält :(
    Så nu istället för huvudvärk när jag står så har jag ryggont konstant

Julen blev förstörd :((((((((

• Coyote

Jag hade huvudvärk i över en vecka, sen gick det över. Man ska inte ta Alvedon, det gör det värre. Kaffe är bra dock. Man kan självklart få ont i ryggen efter en bloodpatch, det är inga konstigheter.

• Anonym (I väntan)

Och nu kom huvudvärken tillbaka :(
    Så nu har jag ont i ryggen plus huvudvärk.
    Tydligen funkade inte bloodpatch på mig, speciellt då det dessutom blev injicerat på helt fel höjd.

• AnnisAnnis

Hej! Hur gick det för dig efter lumbal punktionen? Jag har själv legat inlagd med värsta huvudvärken någonsin som börjar lätta efter fyra dagar. Men nu har ryggen börjat värka, som om någon kör en kniv in i ryggen och kan knappt gå. Undrar när allt ska bli bra igen?! Tacksam för svar!

• Anonym (ligga ner)

Jag har gjort en väldans massa lumbalpunktioner, hemligheten bakom att INTE drabbas av huvudvärk är att ligga raklång från den sekund nålen dras ut till 2h senare. Man får absolut INTE resa sig upp. Den ggn jag blev tvungen att resa mig upp efter bara 1 h fick jag den huvudvärk du beskriver.

Svar på tråden Huvudvärk efter lumbalpunktion